728 x 90

استماع اعضای کابینه بایدن در سنای آمریکا؛ تونی بلینکن کاندیدای وزارت‌خارجه: هیچکس برای نابودی قاسم سلیمانی اشک نمی‌ریزد

استماع  در سنای آمریکا
استماع در سنای آمریکا

سنای آمریکا – استماع اعضای کابینه بایدن

تونی بلینکن کاندیدای وزارت‌خارجه

هیچکس برای نابودی قاسم سلیمانی اشک نمی‌ریزد

 

بلینکن در پاسخ به سناتور منندز:

رئیس جمهور بایدن متعهد است که رژیم ایران به سلاح اتمی دسترسی پیدا نکند

رژیم ایران با اقدامات شومی که انجام می‌دهد خطرناک خواهد بود

چه حمایت از تروریسم چه حمایت از گروه‌های دست‌نشانده یا بی‌ثبات کردن منطقه

 

ژنرال لوید آستین کاندیدای وزارت دفاع:

رژیم ایران عامل برهم‌زنندهٔ ثبات در منطقه است

و تهدیدی علیه شرکای ما در منطقه و نیروهایی است که به‌ منطقه اعزام می‌کنیم

 

 

سناتور منندز:... ما در خاورمیانه چالشهایی جاری داریم که هیچ‌کدام به‌اندازه رژیم ایران سخت نیست. همان‌طور که می‌دانید من از حامیان برجام نبودم. اما من هم‌چنین معتقدم که تصمیم دولت ترامپ برای بیرون کشیدن از توافق بدون یک استراتژی جدی که متحدان ما در آن شرکت کنند در نهایت ما را کمتر در امان و رژیم ایران را جری‌تر کرده است.

متأسفانه تجاوز مستمر رژیم ایران در سراسر خاورمیانه و فعالیت‌های اخیر اتمی آن‌ که به‌طور چشمگیری توانمندیهای آنرا ارتقا داده است دلالت بر این پیش‌بینی دارد.

من علاقمندی دولت بایدن به بازگشت به مسیر دیپلماتیک که ما از آن حمایت می‌کردیم را می‌فهمم ولی می‌ترسم که بازگشتمان به برجام بدون تلاشهای قاطع برای پرداختن به سایر فعالیت‌های خطرناک و بی‌ثبات‌کننده رژیم ایران ناکارا باشد.

آیا می‌توانید به ما یک احساس کلی بدهید که در رابطه با ایران چگونه می‌نگرید؟ و به‌عنوان بخشی از آن، آیا به‌طور فعال با کنگره کار خواهید کرد که اجماعی ایجاد شود و از آن طریق بتوانیم با یک صدا با چالش ایران روبه‌رو شویم؟

 

آنتونی بلینکن، نامزد وزیر خارجه در دولت جو بایدن: با تشکر سناتور. اجازه دهید که ابتدا با سؤال آخر در مورد کار با کنگره شروع کنم. پاسخ بله است، به‌خصوص در مورد سیاستی که این‌قدر چالش برانگیز است در رابطه با رژیم ایران. ما خیلی در موقعیت بهتری خواهیم بود اگر بتوانیم در مورد این موضوعات با هم کار کنیم و با هم فکر کنیم. و شما تعهد مرا دارید که قصد ما این است و این کار را خواهیم کرد و من مشتاق مشورتها و گفتگوهایی هستم که با یکدیگر خواهیم داشت.

در رابطه با ایران دو موضوع هست:

ابتدا، رئیس جمهور منتخب بایدن متعهد است که رژیم ایران به سلاح اتمی دسترسی پیدا نکند و من می‌دانم که همه ما در این کمیته با این هدف هم‌نظر هستیم. رژیم ایران مسلح به سلاح اتمی یا در آستانه دسترسی به آن، با ظرفیت این‌که در فاصله کوتاهی بتواند سلاح هسته‌یی تولید کند، ایرانی خواهد بود که بیش از آنچه الآن هست تا جاییکه به سایر اقدامات شومی که درگیر آن می‌باشد، خطرناک خواهد بود. چه حمایت از تروریسم باشد، چه حمایت از گروه‌های دست‌نشانده‌اش، یا بی‌ثبات کردن منطقه. رژیم ایران مجهز به سلاح هسته‌یی یا در آستانه کسب آن بیش از آنچه در حال حاضر هست، بدون مجازات و عقوبت این کارها را خواهد کرد.

لذا من فکر می‌کنم ما یک مسئولیت عاجل داریم که هرچه می‌توانیم بکنیم تا مانع دسترسی رژیم ایران به سلاح هسته‌یی یا نزدیک به آن ظرفیت شود و به مواد انشقاق‌پذیر که بتواند در یک زمانبندی کوتاه به این هدف برسد، دست یابد.

به‌اعتقاد من، برجام با همه محدودیتهایش، در کادر خودش در بستن راههای رژیم ایران برای تولید مواد انشقاق‌یابنده برای استفاده در سلاح هسته‌یی در کوتاه مدت موفق بود. و همین‌طور برجام دربرگیرنده تهاجمی‌ترین برنامه‌ مانیتورینگ و نظارت در تاریخ توافقات کنترل تسلیحاتی بود، ویژگی که هنوز ادامه دارد.

چالشی که با آن روبه‌رو هستیم این است که ما از توافق بیرون آمدیم و رژیم ایران دارد گامهایی در برداشتن محدودیت‌هایی که برجام اعمال کرده بود برمی‌دارد. لذا میزان ذخیره اورانیوم غنی‌شده با غلظت پایین را افزایش داده، در حال حاضر با غلظت بالاتری غنی‌سازی می‌کند، دارد سانترفیوژها را طبق شرایطی که در برجام ممنوع شده بودند، دوباره بکار می‌گیرد. نتیجه بر اساس گزارشات علنی این است که نقطه گریز، زمانی که رژیم ایران برای تولید مواد انشقاق‌یابنده برای یک سلاح هسته‌یی احتیاج دارد، از بیش از یک‌سال که طبق برجام بود، به سه الی چهار ماه تقلیل یافته است، حداقل بر اساس گزارشات علنی. و این ما را به‌طور بالقوه به نقطه بحرانی که قبل از توافق برجام داشتیم برگردانده است. لذا رئیس جمهور منتخب معتقد است که اگر رژیم ایران به پایبندی به برجام برگردد، ما هم این کار را خواهیم کرد، اما ما از آن به‌عنوان یک پلتفرم استفاده خواهیم کرد، بهمراه متحدان و شرکایمان که بار دیگر با ما در یک جبهه خواهند بود، تا به‌دنبال یک توافق طولانی‌تر و قویتر باشیم و همان‌گونه که شما و رئیس کمیته (سناتور ریش) بدرستی اشاره کردید، سایر موضوعات دیگر را هم دربر بگیریم، به‌خصوص در زمینه موشکی و فعالیت‌های بی‌ثبات کننده رژیم ایران. این هدف ما خواهد بود.

ضمن ابراز این نکات، من فکر می‌کنم ما از آن نقطه فاصله زیادی داریم. بعد از این‌که رئیس جمهور منتخب در مسند امور قرار گرفت، ما باید ببینیم رژیم ایران عملاً چه گامهایی برمی‌دارد، و آماده برداشتن است. بعد ما باید ارزیابی کنیم که آیا واقعاً به این‌که می‌گویند به تعهدات برمی‌گردند مقید هستند یا خیر و بعد تصمیم خواهیم گرفت.

 

سناتور جانسون: رئیس جلسه سؤالاتی را مطرح کرد و یکی از سؤالاتی که او پرسید در مورد [قاسم] سلیمانی بود این‌که آیا حذف سلیمانی از صحنه نبرد چیز خوبی بود زیرا من تعجب کردم چون شما مصرید این کار امنیت ملی ما را بهبود نبخشیده است و من ممکن است درست عکس نقطه‌نظر شما را داشته باشم ممکن است در این مورد توضیح دهید؟ زیرا او طراح بود و بسیار مؤثر بود و مسئول قتل و از دست رفتن جان صدها آمریکایی بود نمی‌دانم شما چطور می‌توانید موافق نباشید که این امنیت ملی ما را تقویت نمی‌کند.

 

آنتونی بلینکن: هیچکس برای نابودی قاسم سلیمانی اشک نمی‌ریزد و قطعاً آخرین باری که من در دولت بودم اطلاعات دست اولی در مورد این‌که دست او به خون ما آغشته بود، داشتم. بنابراین هیچکس از این‌که او دیگر وجود ندارد متأسف نیست. سناتور در موضعی که من قرار دارم سؤال این نیست که آیا کشتن او کار درستی بود یا خیر بلکه برآورد پیامدهای آن بود و سؤال از خودمان آیا این اقدام در این تعادل‌قوا ما را امن‌تر خواهد کرد یا نه؟ دولتهای پیشین از جمله دولت بوش و دولت اوباما نتیجه گرفتند که ما امن‌تر نخواهیم بود. و فکر می‌کنم آنچه ما بعد از مرگ او دیدیم از جمله حمله به مواضع ما در عراق که باعث صدمه مغزی به دهها و اگر نگوییم صدها آمریکایی شد. این واقعیت که نیروهای جلودار ما که در عراق برای جلوگیری از شورش مجدد داعش بودند مجبور به عقب‌نشینی شدند که به‌خاطر نگرانی‌هایی بود که شبه‌نظامیان مورد حمایت رژیم ایران بعد از مرگ سلیمانی ممکن است به آنها حمله کنند.

 

سناتور جانسون: ولی او در بغداد برای طراحی حملات بیشتری بود که ما نمی‌دانیم چکاری می‌توانست انجام دهد. متشکرم از پاسختان

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/bf967a47-0e4b-4b3b-ad00-f98b4c891de6"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات