728 x 90

سرپل‌ذهاب؛ یک‌سال و هفت ماه پس از زلزله

زلزله سرپل ذهاب
زلزله سرپل ذهاب

سال ۹۶در زلزله‌ای مرگبار بخش‌های وسیعی از استان کرمانشاه ویران گردید و شمار نامعلومی از هموطنانمان جان خود را از دست دادند.

آن زمین‌لرزه ۷.۳ریشتری در تاریخ ۲۱آبان سال ۹۶در ۱۱کیلومتری بخش ازگله و ۳۲کیلومتری شهرستان سرپل‌ذهاب در غرب کرمانشاه، به‌وقوع پیوست که بنا‌ به آمار حکومتی حداقل ۶۲۰کشته و ۱۲هزار و ۳۸۶زخمی بر جای گذاشت.

این زلزله به ۱۰شهرستان و نزدیک به ۲۰۰۰روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد. بر اساس ارزیابی بنیاد مسکن، بیش از یکصد هزار واحد مسکونی شهری و روستایی بر اثر آن زلزله، آسیب کلی و جزیی دیدند.

خبرگزاری حکومتی رکنا روز ۶دی ۹۶از درگذشت ۴نفر به‌علت سرما خبر داد و از قول شهاب نادری نماینده رژیم در پاوه و جوانرود و ثلاث باباجانی نوشت حداقل ۲۰نفر زلزله‌زده نیز به‌علت استیصال در برابر شرایط نابسامان پس از زلزله، خودکشی کرده‌اند!»

 

نمایش‌های تبلیغاتی مقامات نظام در مناطق زلزله‌زده

این دومین زلزله ویرانگر در سال‌های اخیر در آن منطقه بود. حکومت از ولی‌فقیه گرفته تا رئیس‌جمهور و سایر سران و سرکردگان نظام به‌رغم رفت‌ و آمد به منطقه و تهیه انبوه فیلم‌های خبری تبلیغی هیچ کار جدی‌ای برای مردم مصیبت دیده نکردند.

سپاه تروریستی و شیاد پاسداران با چاشنی جنگ باندی وارد منطقه شد تا ۳ماهه مردم را صاحب‌خانه کند اما مردم کماکان در کانکس و چادر زندگی می‌کنند و سعید قاسمی و دیگر بازیگران حکومتی و نان به نرخ‌ روز خورهایی که سرفه هم به قید «سلفی» می‌کنند خفقان گرفته و به‌دنبال ماجرای دیگری برای «لانسه» کردن خودشان می‌گردند.

در میان مناطق زلزل زده کرمانشاه، سرپل‌ذهاب بیشتر از دیگر شهرهای منطقه دچار ویرانی شد.

از مناطق روستایی متأسفانه هیچ گزارش کارشناسی دقیقی منتشر نشد، گرچه که خبرهای شهروندان و ساکنان مناطق روستایی با اخبار کوتاه و مصور خود، شبکه‌های اجتماعی را از عمق فاجعه‌یی که بر روستاها به‌ویژه منطقه دالاهو رفته بود با خبر کردند. مناطقی که در سکوت و بی‌خبری نابود شدند و فریادرسی هم پیدا نشد که حتی خبر فاجعه را به دیگران برساند.

در بیان گستره و شدت ویرانی‌ها همان هنگام یک خلبان هوانیروز در پیامی تصویری که شخصاً منتشر کرد گفت اخباری که رسانه‌های حکومتی درباره خسارت‌های زلزله منتشر می‌کنند، کوچک‌نمایی می‌شود و ویرانی‌های غیرقابل توصیف است.

در آن زلزله مردم از سراسر ایران به کمک هموطنان کرمانشاهی خود شتافتند و نشان دادند صاحب‌اختیار این مملکت را خودشان می‌دانند و هیچ کورسوی امیدی هم به دولت و نظام دزدان و غارتگران حاکم بر میهن ندارند.

 

اهالی، پاسداران را از مناطق خود اخراج کردند

اهالی منطقه با تمام احتیاجی که به حتی یک ریال کمک داشتند اما با غیرتی شایسته و تحسین‌برانگیز پاسداران رذلی را که صرفاً برای نمایش کمک و البته برای کنترل فضای امنیتی منطقه وارد محل شده بودند با خفت و خواری از مناطق خود اخراج کردند و خبرهای جعلی رژیم را هم با اخبار محلی خود بی‌اعتبار کردند از جمله درباره کشته شدگان زلزله که رژیم آماری دو رقمی و نهایتاً ششصد و چند نفره اعلام کرد همین مردم بودند که آمار ۴هزار کشته را به گوش هموطنان و جهانیان رساندند.

اخیراً روزنامه حکومتی رسالت گزارشی درباره مناطق زلزله‌زده کرمانشاه منتشر کرده که برخی نکات آن قابل‌ توجه است. این رسانه که مانند دیگر رسانه‌های حکومتی فلسفه وجودی‌اش هیزم آوردن و آتش روشن کردن در جنگ و جدل‌های باندی و نان خوردن از کیسه خبرهایی است که در آنها بتواند سیخی به باند رقیب بزند، در مورد زلزله‌زدگان سرپل‌ذهاب از جمله نوشته است:

 

قول و قرارهای دروغین روحانی و خامنه‌ای

«در تاریخ ۲۹اسفند بود که حسن روحانی به مناطق زلزله‌زده سفر کرده و به مردم این قول را داد که تا پایان تابستان همه خانه‌ها در مناطق زلزله‌زده بازسازی خواهد شد. گویی هنوز این ۶ماه از نظر مسئولان اجرایی نگذشته است چرا که از این حادثه ناگوار یک سال و هفت ماه گذشته و هنوز مردم سرپل‌ذهاب بدون سرپناه زیر آفتاب سوزان در گرمای شدید ۶۰درجه زندگی می‌کنند. بسیاری از مردم هم‌چنان در کانکس و بخشی هم در داخل چادرها زندگی می‌کنند، کانکس‌هایی که از آهن ساخته و به هنگام تابش آفتاب به بدنه آنها گرما بسیار بیشتر خود را نمایش می‌دهد».

گزارش رسالت البته به سفر نمایشی خامنه‌ای به مناطق زلزله‌زده و وعده و وعید‌های وی هیچ اشاره‌یی نکرده‌ است.

 

دزدی‌های‌ سپاه پاسداران به اسم زلزله‌زدگان

این گزارش همچنین به دزدی‌های سپاه پاسداران در جریان آن زلزله هیچ اشاره‌یی نکرده است. در حالی‌که برآورد حکومتی از کل خسارت‌های ناشی از زلزله، حدود ۱۸۰۰میلیارد بود اما سپاه دزد و غارتگر پاسداران به تنهایی ۱۳۰۰میلیارد تومان فقط برای کانکس‌هایی گرفته که پولش را به استناد حرف جهانگیری و خبرنگار سیمای آخوندی، مردم مصیبت‌زده به‌صورت قسطی پرداختند!

تفاهم‌نامه‌این چپاول را هم بلافاصله دولت با قرارگاه موسوم به «خاتم‌الانبیا»ی سپاه پاسداران امضا شد و کار را تمام کرد!‌ البته گزارش رسالت از این واقعیت‌های تهی است چرا که این روزنامه ارگان باند غارتگر بازاریهای رژیم است که اینک خود دست‌اندرکار چاپیدن ملت‌ هستند.

 

اعتراف امام جمعه حکومتی به خیانت‌های حکومتی

گزارش رسالت در بخش دیگری به صحبت‌های آخوند محمدجواد فاطمی‌نسب امام جمعه سرپل‌ذهاب پرداخته که گفت: «چندی پیش زلزله دیگری به بزرگی ۴.۶ریشتر در این منطقه به‌وقوع پیوست که خسارت بسیاری را به‌دنبال داشت اما نه دولت و نه بنیاد مسکن پیگیر وضعیت منطقه نشدند؛ برخی از منازلی که تعمیری بودند در این زلزله با خسارت بیشتری روبه‌رو شدند، اما هیچ امکانات و تسهیلاتی برای آنها قرار نگرفت.»

او ادامه داد: «دولت هیچ‌کدام از تعهداتش را عملی نکرد، از سویی به ما کمک کرد اما از سوی دیگر آن کمک را باز پس گرفت! چرا که از سویی به ما تسهیلاتی داد اما با افزایش قیمت در کالاها و ابزار و مصالح ساختمانی باعث شد تا مردم نتوانند خانه‌هایشان را تکمیل کنند.»

وی افزود: «اگر دولت برای حل مشکل... مردم فکری نکند، نه تنها امسال و سال دیگر بلکه ممکن است تا ۱۰سال آینده هم این مردم در کانکس‌ها زندگی کنند.»

 

رئیس شورای قلابی شهر و اذعان به استمرار فاجعه در منطقه

در گزارش رسالت همچنین نقل شده است که:

«مجتبی جاسمی، رئیس شورای فرمایشی سرپل‌ذهاب گفت: «بسیاری از مردم این منطقه هم‌چنان در چادر و کانکس زندگی می‌کنند... از زمان وقوع زلزله تاکنون تنها توانستیم یک جلسه با استاندار حول مشکلات مردم زلزله‌زده داشته باشیم، حتی با مسئولان دولتی از جمله وزرای کابینه هم نتوانستیم ارتباط بگیریم چرا که هیچ وقت ملاقاتی به ما نمی‌دهند تا مشکلات را به آنها اطلاع‌رسانی کنیم... استاندار و فرماندار آنچیزی که واقعیت دارد را به مردم بازگو و رسانه‌ای نمی‌کنند، تصورم از این حرکت آنها تنها آن است که نگران پست و جایگاهشان هستند.» او ادامه داد: «بسیاری از افرادی که بر اثر این زلزله بیمار (قطع نخاع)شدند هم‌چنان مشکل درمان داشته و هیچ اقدامی برای بهبود آنها نشده است... بنیاد مسکن از منطقه خارج شده است... آقایان در بنیاد مسکن بیایند و گزارش دهند که در محله «ترابی» که فقیرنشین هستند تا چند واحد تخریبی را تکمیل کرده‌اند؟»

 

کمک به مردم از جیب مردم!

وام ۵۰میلیونی در برابر ودیعه ۶۰میلیونی و اجاره ماهانه یک میلیونی؟!

یکی از شهروندان سرپل‌ذهاب که شغلش در آنجا عکاسی و فیلم‌برداری است گفت: «قیمت‌ مصالح ساختمانی آن‌قدر افزایش پیدا کرده است که هیچ کسی نمی‌تواند با ۵۰میلیون تومان وامی که دولت داده است خانه‌اش را تکمیل کند... مستأجرین با ۶۰میلیون ودیعه و یک میلیون تومان کرایه زندگی کنند، با این وضعیت گرانی و تورم آنها چگونه می‌توانند به زندگی ادامه دهند؟...کانکس‌نشینی مردم را عصبی کرده است و نمی‌توانند زندگی کنند. خانه‌ها هنوز تکمیل نشده‌ و در شهر تنها حدود ۵۰خانه ساخته شده است. مستاجران با چنین وضعیت افزایش قیمتها چطور می‌توانند روحیه آرامی داشته باشند؟ هیچ کسی نیست به داد این قشر از مردم برسد. متأسفانه بیچارگی و درماندگی در چهره مستاجران و کارگران موج می‌زند.»

اکنون خارج از گزارش رسانه حکومتی رسالت آنچه می‌توان گفت همانی است که مردم این منطقه خود بارها و بارها در شبکه‌های اجتماعی با دیگر هموطنانشان به اشتراک گذاشته‌ و در جریان سیل ویرانگر خوزستان در عمل به نمایش گذاشتند: همبستگی مردمی برای ساختن وطن و اخراج پاسداران. یعنی همان کاری که شوراهای مردمی و کانون‌های شورشی اکنون در دستور کار دارند: همبستگی برای سرنگونی!

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/6dd8b841-a0fb-44c9-91a5-dcbe04ed3add"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات