728 x 90

سدسازی در حکومت آخوندی

۴دهه پیش که آخوندها حکومت را از مردم دزدیدند، ایران دارای ۱۹سد بود، اکنون آمار ۱۷۲سد را منتشر می‌کنند! سدهایی که اغلب تنشهای آبی در مناطق پایین‌دست ایجاد کرده‌اند.

یک نمونه‌ٔ آن سد گتوند است، این سد به‌خاطر قرار داشتن یک‌لایه‌ٔ نمکی در محل ذخیره‌ٔ آب سد، آب مناطق پایین‌دست را شور کرده، باعث خشک شدن نخل‌ها و کشاورزی بخش وسیعی از استان خوزستان شده، پیش از ساخت سد کارشناسان این واقعیت را تذکر و گوشزد کرده بودند؛ اما سپاه پاسداران هیچ توجهی به این موضوع نکرد و اکنون کشاورزان و مردم خوزستان را با این مشکل مواجه کرده است.

یکی از دلایل غیرعلمی و غیرکارشناسی بودن روند ساخت سدها را می‌توان در نامه‌ٔ جمعی از اعضای هیئت‌ علمی دانشگاههای کشور به رئیسی دید. در این نامه آمده

«چند دهه است که وزارت نیرو سیاست‌های خود را بر ساخت سدهایی گذاشته است که تقریباً بیشتر آنها در زمان رژیم گذشته جایابی شده‌اند. در زمانی که این سدها طراحی شدند، مشکلات محیط‌زیستی به‌خصوص گرمایش کره زمین و نقش فعالیت‌های بشری در تشدید آن به شکل امروزی شناخته‌شده نبود. کشاورزی و توسعه صنعتی ناپایدار و روش سازه‌ای در مدیریت آب، ضمن از بین بردن دانش بومی و تخلیه آبخوانها، یکپارچگی زیستی کشور را با خشکاندن تقریباً همه رودخانه‌ها از بین برده، کشور را درگیر مشکلات بزرگ اجتماعی و زیست‌محیطی کرده و امنیت غذایی را مورد تهدید قرار داده است»

اغلب سدهای ایران را سپاه پاسداران با طرح‌های و مکانهای جایابی شده در زمان شاه ساخته. سیاست‌های این دو دیکتاتور برای کسب درآمد و تثبیت حکومت برنامه‌ریزی شده و می‌شود، در نتیجه چنین بلایی بر سر منابع آبی ایران آورده‌اند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/023fc7f8-8dc3-40e2-aae6-a649c0a47128"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات