728 x 90

سالگرد قیام کبیر آبان در اشرف۳ - میچل ریس، اینگرید بتانکور، روبرتو رامپی

سخنرانیهای میچل ریس، اینگرید بتانکور و روبرتو رامپی در سالگرد قیام کبیر آبان در اشرف۳​​​​​​​
سخنرانیهای میچل ریس، اینگرید بتانکور و روبرتو رامپی در سالگرد قیام کبیر آبان در اشرف۳​​​​​​​

سالگرد قیام کبیر آبان در اشرف۳ با یاد شهیدان

ارتباط با ۳۰۰جامعه ایرانی

در ۲۴۰۰نقطه در ۵قارهٴ جهان

سخنان ۴۵تن سناتورها و نمایندگان پارلمانها و شخصیتهای سیاسی

و نمایندگان جوامع ایرانیان در کشورهای مختلف جهان

  • میچل ریس - مدیر سیاست‌گذاری وزارت‌خارجهٔ آمریکا ۲۰۰۵ - ۲۰۰۳

این رژیم است که به‌ویژه از خانم رجوی وحشت دارد و از طرح ده ماده‌یی او برای آوردن دموکراسی، دولتی که به‌طور واقعی مردم را نمایندگی کند و حاکمیت قانون را در ایران برقرار کند.

  • اینگرید بتانکور - کاندیدای ریاست‌جمهوری کلمبیا (۲۰۰۲)

به‌رغم تلاش‌های رژیم آخوندها، نور توانسته از طریق هر شکافی راهش را باز کند و جوانان بنرهای مجاهدین را نصب می‌کنند و عکس‌های خامنه‌ای را به‌آتش می‌کشند. آیا این شگفت‌انگیز نیست که این نسل جدید، همین زنان و مردان جوان امروز از مقاومت ایران و مریم رجوی حمایت می‌کنند؟

  • روبرتو رامپی – عضو سنای ایتالیا و دبیر هیأت پارلمانی ایتالیا در مجمع شورای اروپا

جوانان ایران، به‌خصوص زنان جوان، در صف مقدم قرار دارند و با شجاعت تمام برای احقاق حقوشان در خیابانهای سراسر کشور پاسداران را به چالش می‌کشند. ما در غرب به‌لحاظ سیاسی و اخلاقی وظیفه داریم از آنها حمایت کنیم.

سفیر میچل ریس– مدیر پیشین سیاست‌گذاری وزارت‌خارجهٔ آمریکا ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵

باعث افتخار است که با تلاشهای شما برای آوردن دموکراسی و آزادی به ایران مرتبط باشم.

نخست مایلم مراتب تأسف صمیمانه خود را نسبت به همه کسانی که یک سال پیش جان خود را بر کف گرفتند در جریان قیام آبان ماه که در سراسر ایران رخ داد در بیش از ۱۹۰شهر و در تمام ۳۱استان.

این افراد جان خود را در راستای هدف برحقی فدا کردند.

جرقه اولیه این اعتراضات اگر چه به‌خاطر افزایش قیمت بنزین زده شد، اما خواسته‌های شما بسیار گسترده‌تر و پرمعناتر بود. آنها اصل ماهیت نامشروع رژیم حاکم بر تهران را نشانه رفته بودند. این تظاهرات به این دلیل رخ داد که خواسته مردم ایران فقط همان چیزی بود که مردم در سراسر جهان خواستار آن هستند: حقوق پایه‌یی بشر برای آزاد زندگی کردن، پرورش خانوادهٔ خود بدون ترس، انتخاب مقامات صادقی که بهترین منافع شما را نمایندگی کنند و نه این‌که از شما سرقت کنند و با کرامت زندگی کردن.

شما و هم‌کارانتان در سراسر ایران روشن کردید خواستار تغییر این رژیم نامشروع هستید. تظاهرات سراسری راهی برای نشان دادن این حقیقت به رژیم و جهان بود که هدف شما بر حق است و شما پیروز خواهید شد.

شجاعت و دلیری شما در مقابل سرکوب و وحشیگری رژیم الهام‌دهنده است. حداقل ۱۵۰۰ تظاهر کننده در خیابانهای قتل‌عام شدند. بیش از ۴هزار نفر زخمی شدند و حداقل ۱۲هزار نفر دستگیر شدند. نیویورک تایمز گزارش کرد که سپاه پاسداران و سایر نیروهای امنیتی مرتکب قساوتهای فراگیر شدند. آنها از نیروی مرگبار علیه شهروندان غیرمسلح استفاده کردند. کمیسر حقوق‌بشر سازمان ملل گزارش کرد رژیم قوانین بین‌المللی را نقض کرده است دست به نقض جدی حقوق‌بشر زده است.

همهٔ این حقایق به ما چه می‌گوید؟ به ما می‌گوید که این رژیمی است که یک بار دیگر ماهیت حقیقی خود را آشکار کرده است و این‌که چگونه پاسخ اعتراضات را می‌دهد. این رژیمی است که اساساً ضعیف است و نسبت به خود هیچ اطمینانی ندارد، اعتماد به نفسی ندارد. این رژیمی است که هیچ ارزشی برای جان شهروندان قائل نیست. این رژیمی است که هیچ اعتمادی به شهروندان برای اطلاع از حقایق ندارد. این رژیمی است که به سرکوب روی می‌آورد برای این‌که صدای مردم را خاموش کند. این رژیمی است که دیگران را مقصر شکستهای خود معرفی می‌کند. این رژیمی فاسد نقض کننده کلان حقوق‌بشر است. این رژیمی غیرقابل اصلاح است و ناتوان از خدمت به مردم ایران است. این رژیمی است که از مردم خود در وحشت است. و بالاتر از همه، این رژیمی است که از سازمان مجاهدین و آنچه برایش ایستادگی می‌کنند وحشت دارد. این رژیمی اس که به‌ویژه از خانم رجوی وحشت دارد و از طرح ده ماده‌یی او برای آوردن دموکراسی، دولتی که به‌طور واقعی مردم را نمایندگی کند و حاکمیت قانون را در ایران برقرار کند.

اضافه بر اینها این رژیمی است که به‌طور سراسری همه‌گیری کووید۱‍۹ را سوء‌مدیریت کرد. ابتدا آنها ابعاد این پاندمی را انکار و مخفی کردند و زمان با ارزشی را از دست دادند تا اطمینان حاصل کنند ایرانیان بسیاری صدمه خواهند دید و فوت خواهند کرد. بی‌کفایتی آنها در مواجهه با پیامدهای این بحران سرگیجه‌آور است. بر اساس گزارش دانشگاه جانز هاپکینز تقریباً‌۷۰۰هزار ایرانی مبتلا شده‌اند، و دهها هزار نفر فوت کرده‌اند. هیچ علامتی وجود ندارد که نشان دهد در گذر زمان آخوندها یاد گرفته باشند که بهتر عمل کنند. همین شنبه پیش ماه شاهد یک رکورد‌شکنی روزانه بودیم. با تقریباً ده‌هزار مبتلا جدید .

مفید است به سلسله وقایع دو سال گذشته نگاهی بکنیم و این‌که آنها در نبرد بین مردم ایران و دیکتاتور مذهبی حاکم در تهران چه چیزی را نشان می‌دهند. از نظر من نیروهای آزادی در حال افزایش توان خود هستند. چه در داخل و چه در خارج ایران، در حالی که نیروهای استبداد تضعیف می‌شوند. این مسأله را در نظر بگیرید:

فقط چند سال پیش، اعضای سازمان مجاهدین خلق در قرارگاه اشرف در محاصره بودند و زیر حملات متحدان آخوندها قرار داشتند. امروز این زنان و مردان شجاع به‌صورت امن در آلبانی هستند.

چند سال پیش رژیم تلاش کرد اجتماع مسالمت‌آمیز اپوزیسیون در پاریس را منفجر کند. تروریستها قبل از حمله شناسایی شدند و اکنون تحت محاکمه هستند تا تمام دنیا یک بار دیگر ببیند که رژیم تهران درنگی در استفاده از ترور برای ساکت کردن دشمنانش نمی‌کند حتی در خاک اروپا.

امروز اقتصاد ایران ویران شده و برای سومین سال پیاپی یک رکود را تجربه می‌کند. بر اساس گزارش بانک جهانی، تولید ناخالص داخلی به‌طور واقعی ۷درصد در ۲سال گذشته کاهش یافته است. درآمد نفت تقریباً ۴۰درصد کاهش داشته است. انباشته شدن تحریم‌های اقتصادی همراه با تأثیرات کووید۱۹ به این معنی است که به‌لحاظ اقتصادی یک کاهش ۵/۴درصدی دیگر در سال آینده در چشم‌انداز است. تورم شتاب گرفته است و خانوارهای آسیب‌پذیر را در سراسر ایران زیر فشار بیشتری برده است. این رژیمی نیست که بداند یک اقتصاد مدرن را چگونه اداره کند.

و شاید مهم‌تر از همه، تنها چند سال پیش تلاش گسترده‌یی در آمریکا و اروپا برای بی‌اعتبار کردن مجاهدین خلق وجود داشت. آنها قربانی یک کارزار درازمدت دروغپردازی بودند. ولی این وضعیت، تفاوت بسیاری کرده است. امروز مجاهدین به‌عنوان یک سازمان سیاسی مشروع شناخته می‌شود که نمایندهٔ بخش بزرگی از جامعهٔ ایران و سازمان رهبری‌کننده برای ایجاد تغییر در ایران است.

خلاصه کنم: اعتراضات قهرمانانه‌یی که سال گذشته شاهدشان بودیم، بخشی از روندهای بزرگ‌تری هستند که اپوزیسیون را تقویت و رژیم تهران را تضعیف می‌کنند.

آیندهٔ دموکراتیک برای ایران، امروز نزدیک‌تر از گذشته است.

لطفاً بدانید که همهٔ عاشقان آزادی در سراسر جهان از شما حمایت می‌کنند.

بسیار متشکرم.

اینگرید بتانکور – کاندیدای ریاست‌جمهوری کلمبیا (۲۰۰۲)

دوستان عزیز، با احترامی عمیق امروز ادای احترام کنیم به‌زنان و مردان جوانی که با جان خودشان قیمت فراخوان به‌آزادی و عدالت را در قیامهای نوامبر۲۰۱۹ (آبان ۹۸) پرداختند. هیچ‌چیز دردناک‌تر از آن نیست که شاهد قتل آنها در مقابل چشمانمان باشیم، بدون این‌که بتوانیم به‌نجات آنها بشتابیم. به‌همین دلیل احساس می‌کنیم، این وظیفهٔ ماست که انگشتانمان را به‌سمت جنایتکارانی نشانه برویم که آنها را به‌قتل رساندند؛ و صدایمان را برای این خواسته بلند کنیم که «جان مردم ایران نیز ارزشمند است» و رهبران جهان آزاد ما باید همین حالا دست به‌اقدام بزنند.

این به‌معنی فهم این واقعیت است که آنچه در ایران رخ می‌دهد عواقبی بر زندگی روزمرهٔ ما دارد، به‌طور خاص تروریسم مذهبی که خیابانهای ما را مورد تهاجم قرار می‌دهد، توسط (رژیم) ایران تأمین مالی می‌شود. این امر به‌طور مستمر اثبات شده است، آن‌هم در چندین دادگاه قضایی که تازه‌ترین آن دادگاهی است که در آنتورپ در پایان ماه جاری (میلادی) برگزار خواهد شد.

بله، به‌ما یادآوری می‌شود که دیپلمات‌تروریست (رژیم) ایران، همان که در انتظار محاکمه به‌خاطر توطئهٔ شکست‌خوردهٔ پاریس است و قصد داشت بسیاری از ما را در ژوئن۲۰۱۸ به‌قتل برساند، هشدار داده که در بلژیک اگر مجرم شناخته شود، حملات تروریستی انتقام‌جویانه‌یی علیه منافع اروپا در بخش‌های مختلف جهان صورت خواهد گرفت. هر گونه بی‌عملی از سوی کشورهای اروپایی نسبت به‌این تهدید علنی، تماماً غیرقابل قبول خواهد بود. این‌را هم نباید از یاد ببریم که طبقات اجتماعی (در ایران) که در غرب گمان می‌رود پایه‌های مشروعیت این رژیم را تشکیل می‌دهند، دقیقاً همانهایی بودند که در خیابان‌ها به‌شعار دادن علیه خامنه‌ای و روحانی پرداختند و توسط نیروهای امنیتی رژیم به‌قتل رسیدند. مریم رجوی تصاویر آنها را به‌ما نشان داد. دربارهٔ ۱۵۰۰معترضی صحبت می‌کنیم که در خیابان‌ها به‌قتل رسیدند؛ از ۴۰۰۰هزار معترض و شکنجه‌شده و ۱۲هزار دستگیری. این نیروی وحشی و بی‌رحم توسط کمیسر عالی حقوق‌بشر ملل متحد خانم میشل باشله محکوم شد که رئیس‌جمهور پیشین شیلی و از بازماندگان دوران دیکتاتوری پینوشه است و دقیقاً می‌داند دربارهٔ چه چیزی سخن می‌گوید.

اما محکوم کردن دیگر کافی نیست. باید اروپا به‌عنوان اتحادیه و تمام رهبران اروپایی یک موضع فوری و نمونه اتخاذ کنند. نخست با خودداری از فروش تسلیحات به‌آخوندها در ایران؛ تسلیحاتی که برای کشتار زنان و مردان بی‌گناه به‌کار گرفته خواهد شد. دوم و مهم‌تر از همه آنها نباید هیچ‌گونه توافق اتمی را با (رژیم) ایران تجدید کنند که منجر به‌لغو تحریم‌ها و ارائهٔ فضایی و چه بسا خود بمب اتمی به این ماشین جنون‌آمیز و خون‌آشام کشتار بشود.

سال‌هاست که ما به‌مقابله با اعمال جنایتکارانهٔ رژیم ایران علیه مردم، توطئه‌های تروریستی‌اش در سراسر جهان و طرح‌های دروغ‌پراکنی بین‌المللی آن پرداخته‌ایم. آنها را می‌شناسیم و شرارتشان را افشا کرده‌ایم. با این‌حال مردم ایران به‌آنچه ما به‌آن دسترسی داریم، دسترسی ندارند. رژیم استبدادی در ایران به‌کنترل، فیلتر کردن و بستن تمام دسترسی‌ها به‌اینترنت برای کسب اخبار می‌پردازد؛ می‌خواهد همهٔ ایرانیان را غیرمطلع نگه دارد. به‌رغم تلاش‌های رژیم آخوندها، نور توانسته از طریق هر شکافی راهش را باز کند و جوانان بنرهای مجاهدین را نصب می‌کنند و عکس‌های خامنه‌ای را به‌آتش می‌کشند. آیا این شگفت‌انگیز نیست که یک نسل جدید، همین زنان و مردان جوانی که هرگز دموکراسی و آزادی را تجربه نکرده‌اند و از بدو تولد با سیاست مغزشویی سیستماتیک، بازنویسی تاریخ، دروغهای سیاسی و سرکوب مواجه شده‌اند، همانهایی هستند که امروز از مقاومت ایران و رهبر آن مریم رجوی حمایت می‌کنند؟ دقیقاً همان بانویی که دشمن شمارهٔ یک برای این رژیم زن‌ستیز تلقی می‌شود و رژیم علیه او گسترده‌ترین کارزارهای دروغ‌پراکنی، باج‌گیریهای دیپلماتیک و توطئه‌های تروریستی را به‌پیش برده تا او را شکست بدهد و حذف کند.

بله دلیل آن این است که در نوامبر۲۰۱۹، (مردم) از ایده‌های او دفاع می‌کردند، از برنامهٔ ۱۰ماده‌یی دموکراتیک او برای بازسازی (کشور) و از امیدی که او تجسم آن به‌سوی برقراری عدالت و آزادی است؛ این جوانان در خیابان‌ها توسط جنایتکاران رژیم به‌قتل رسیدند، آنها توسط سپاه پاسداران دستگیر و اعدام شدند، در معرض ناپدید شدن اجباری قرار گرفتند و در گورهای جمعی ناشناس دفن شدند.

امروز ما یاد جان‌باختگان را گرامی می‌داریم، ولی هم‌چنین به‌گرامی‌داشت زندگان نشسته‌ایم؛ یعنی این شبکهٔ عظیم از فعالان مجاهدین در سراسر کشور که مخفیانه عمل می‌کنند، آن‌هم تحت باور نکردنی‌ترین شرایط و خطرات جانی. سازمان مجاهدین ریشه‌های عمیق مقاومت در ایران را به‌نمایش گذاشته است: دختران و مردان جوان به‌کانون‌های‌شورشی می‌پیوندند تا برای حقوقشان مبارزه کنند. آنها باید بتوانند برای دفاع از ایده‌هایشان از دادن رأی خود استفاده کنند و نه با به‌خطر انداختن جانشان. به‌همین دلیل مردم ایران برای تغییر رژیم مبارزه می‌کنند و نه برای اصلاحات ناچیز. «مرگ بر ستمگر، چه شاه باشه، چه رهبر» شعار آنهاست. بله ایرانی‌ها خواهان یک جمهوری هستند و سلطنت و حکومت مذهبی نمی‌خواهند. آنها خواهان انتخابات آزاد و عادلانه هستند. در حالی‌که همهٔ جهان دقیقه به‌دقیقه نتایج انتخابات آمریکا را دنبال کرده، ارزش مقدس رأی‌دادن برای همهٔ ما یادآوری می‌شود. ما قدرت و تعهد نهادهای دموکراتیک را تحسین می‌کنیم. این همان دموکراسی است که ایرانی‌ها نیز شایستهٔ آن هستند. این همان دموکراسی است که مریم رجوی برای آن مبارزه می‌کند

سازمان مجاهدین نشان داده که از رهبری ملی و حمایت بین‌المللی برخوردار است تا بتواند انتقال ایران به‌دموکراسی را رقم بزند. دیگر بهانه‌یی برای هیچ‌گونه سیاست آشتی‌جویانه در قبال (رژیم) ایران وجود ندارد. همگی باید با هم کار کنیم تا تضمین کنیم که دیپلماتها و رهبرانمان درک کنند، این به‌سود منافع خودمان است که حقوق مردم ایران، مقاومت و تلاش برای دستیابی به‌دموکراسی را به‌رسمیت بشناسیم. در جهانی که به‌شدت قطبی شده، این موضع، یک موضع ایدئولوژیک از سوی لیبرال‌های اروپایی یا محافظه‌کاران و یا دموکراتها و یا جمهوری‌خواهان آمریکایی یا چپ‌ها در سراسر جهان و یا حامیان جناح‌های راست نیست، بلکه همهٔ ما با هم متحدیم در جستجوی عدالت و آزادی. دیگر نباید معاملات مماشات‌جویانه با جنایتکاران (رژیم) ایران صورت گیرد و ما از بهترین استدلال پایانی برخورداریم: یک دولت انتقالی با خانم رجوی.

در گرامی‌داشت جان‌باختگان نوامبر۲۰۱۹، نباید زمان را از دست بدهیم. به مقاومت ایران می‌گویم: ما در کنار شما ایستاده‌ایم و در حالی که شما نقش خود را در ایران ایفا می‌کنید ما هم نقشمان را در خارج ایران ایفا می‌کنیم. هر دقیقه برابر است با جان یک انسان که می‌توان آن‌را نجات داد. از شما بسیار متشکرم.

سناتور روبرتو رامپی عضو سنا و دبیر هیأت پارلمانی ایتالیا در مجمع شورای اروپا

در سالگرد قیام آبان ۹۸ وضعیت حقوق‌بشر در ایران مایه نگرانی هر چه بیشتر است و رژیم ایران با شدت هر چه تمام‌تر به تظاهرات اعتراضی پاسخ می‌دهد.هم‌چنین گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در رابطه با ایران، چند روز قبل تأیید کرد که اعتراضات در ایران تنها با سرکوب خشن و اعمال فشار مضاعف مواجه هستند.بحران اقتصادی و اجتماعی ناشی از ناتوانی و فساد رژیم، همراه با گسترش چشمگیر کووید۱۹، جامعه ناراضی ایران را آماده انفجار کرده است.جوانان ایران، به‌خصوص زنان جوان، در صف مقدم قرار دارند و با شجاعت تمام برای احقاق حقوشان در خیابانهای سراسر کشور پاسداران را به چالش می‌کشند. ما در غرب به‌لحاظ سیاسی و اخلاقی وظیفه داریم از آنها حمایت کنیم. حمایت ما بایستی خودش را در پاسخ به فراخوان خانم رجوی برای اعزام یک هیأت مستقل بین‌المللی برای تحقیق حول وضعیت زندانیان سیاسی و وضعیت شکنجه در زندانهای رژیم ایران خود را نشان دهد و ما بارها آنرا درخواست کرده‌ایم.این وظیفه جامعه بین‌المللی است.اتحادیه اروپا و دولتهای عضو این اتحادیه نمی‌توانند فقط به محکومیت کلامی اکتفا کنند و در عمل از خود سلب مسئولیت کنند.مجمع عمومی ملل متحد در حال بررسی و ارزیابی قطعنامه‌یی در مورد وضعیت حقوق‌بشر در ایران است.من معتقدم که بایستی از آن حمایت کنیم و امیدوارم که دولتهای اروپایی در این زمینه به وظیفه خود عمل کرده و همین فراخوان خانم رجوی را مورد حمایت قرار دهند.

من هم‌چنین می‌خواهم به تروریسم رژیم آخوندی که آن‌روی سکه نقض حقوق‌بشر در داخل ایران است اشاره کنم. اسدی به‌اصطلاح دیپلمات ایرانی، به‌خاطر تحویل مواد منفجره برای یک عمل تروریستی در گردهمایی مقاومت ایران که منهم در آن حضور داشتم، دستگیر شد و اکنون در زندان به‌سر می‌برد و در نوامبر محاکمه خواهد شد. بله این تنها یک نمونه از آن مواردی است که می‌گوییم، این‌که رژیم ایران حکومتی است که تروریسم را در سراسر جهان تأمین مالی می‌کند و یک خطر بالقوه است. خطری نه تنها برای شهروندان ایرانی بلکه خطری برای سایر شهروندان جهان. اروپا نباید این رژیم را تحمل کند و نبایستی این‌قدر محتاط باشد. امروز روزی است که اتحادیه اروپا و دولت ایتالیا باید به تأخیر در واکنش خود نسبت به این موضوع فکر کنند. در چنین وضعیتی که سوءقصد کنندگان مستقیماً از حکومت دستور می‌گرفتند و تدارک عملیات تروریستی می‌دیدند که می‌توانست منجر به‌قتل هزاران نفر شود این اقدام نمی‌تواند بدون مجازات بماند نه تنها از نظر حقوقی بلکه هم‌چنین به‌لحاظ سیاسی. با چه منطقی بایستی با این حکومت رابطه برقرار کرد و با دیپلماتهایی که در واقع از تروریستم حمایت کرده و از آن حفاظت می‌کنند.

ما خواستار این هستیم که به‌صورتی روشن رویکرد دیگری را از اتحادیه اروپا و هم‌چنین در کشور خودم، دولت ایتالیا در رابطه با رژیم ایران ببینیم. دنیا و اتحادیه اروپا مجبور به حمایت، پشتیبانی و یا تحمل این رژیم نیست. یک مقاومت سازمان‌یافته وجود دارد جایگزینی دموکراتیک وجود دارد که توسط این مقاومت نمایندگی می‌شود و زن مسلمانی وجود دارد که یک برنامه ۱۰ ماده‌ای برای آینده یک ایران آزاد و دموکراتیک ارائه کرده است. بله همه ما در کنار او هستیم و همه ما در کنار خانم پرزیدنت بوده‌ایم و همه ما منتظر روزی هستیم که در ایران جشن آزادی ایران را برگزار کنیم. آزادی این کشور بزرگ در خیابانهای ایران همراه با بیشمار ایرانیان نزدیک است و ایمان داریم که به‌زودی آن روز خواهد رسید.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/9ec85ced-218f-4c19-996c-a3dc40ab68e6"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات