728 x 90

سایت اینترنشنال پالیسی دایجست ـ معترضان ایرانی به‌گذشته نگاه نمی‌کنند. بلکه به‌آینده می‌نگرند، به‌یک جمهوری منتخب دموکراتیک و مبتنی بر جدایی دین و دولت

بچه شاه
بچه شاه

سایت بین‌المللی اینترنشنال پالیسی دایجست که مقالات و تحلیل‌هایی درباره مسائل بین‌المللی منتشر می‌کند و تأکید بر سیاست‌ها و مباحث جهانی دارد مقاله آقای استراون اسیتونسون هماهنگ‌کننده کارزار تغییر در ایران را در مورد قیام ایران و نقش منفی بچه شاه در اعتراضات مردم ایران منتشر کرد. در این مقاله آمده است: «پسر آخرین شاه ایران در ۴۴سال گذشته، از انقلاب۱۳۵۷ که به‌دیکتاتوری وحشیانه پدرش پایان داد، تقریباً غایب بود؛ اما او به‌ناگهان دوباره در معرض دید عموم قرار گرفته و بدون شک، بوی یک انقلاب جدید را استشمام کرده است.

قیام سراسری در ایران که اکنون در هشتمین ماه خودش به‌سر می‌برد، به‌طور فزاینده‌یی سقوط رژیم فاشیسم مذهبی را بارز می‌کند و پهلوی به‌رغم این‌که هیچ‌گونه نقشی در مخالفت با آخوندها نداشته، آشکارا نگاه و چشم‌اندازی به‌بازگشت به‌تاج نشان دارد.

(وی که) در سال۱۳۵۷ پس از خلع پدرش به‌تبعید گریخت، از آن زمان تاکنون زندگی سرشار از ثروت و تجملات داشته است؛ هر چند هرگز دربارهٔ منبع ثروت خودش به‌طور کامل شفاف نبوده است.

سلطنت نیرویی است که تاریخ مصرف آن گذشته و متعلق به‌گذشته است و چیزی برای آینده ایران ندارد.

پدیدار شدن ناگهانی او در ژانویه امسال، به‌رغم یک کارزار تبلیغاتی گسترده، به‌سرعت محو شد، زمانی که این گروه با بی‌تفاوتی شدیدی از مردم ایران مواجه شد و حتی معترضان شعار می‌دادند: مرگ بر ستمگر چه شاه و چه رهبر و نه تاج و نه عمامه. از اوایل ماه فوریه، سلبریتی‌هایی که با پهلوی ائتلاف کرده بودند، یک به‌یک، از دیدگان ناپدید شدند

این شاه خودخوانده، با اعلام حمایت مورد تمایلش از سپاه به‌دشمنی در ایران دامن زده و گفته است: «من با ارتش (رژیم)، سپاه و بسیج در تماس دوجانبه هستم. ما در ارتباط هستیم.

این همان سپاه جنگ‌طلب و بسیج شبه‌نظامی آن است که به‌مدت چهار دهه مخالفان رژیم را در داخل و خارج از کشور به‌قتل رسانده و دستگیر و شکنجه کرده و مورد تعرض و ارعاب قرار داده است. آنها به‌عنوان سازمان تروریستی خارجی در لیست سیاه آمریکا قرار دارند.

پهلوی باید به چند سؤال جدی پاسخ دهد. او باید توضیح دهد که چرا طرفدار همکاری با اراذل و اوباش قاتل در سپاه و همکاران بسیجی آنهاست. او باید موضع خودش را دربارهٔ توسعهٔ سلاحهای اتمی توسط آخوندها در ایران توضیح دهد. باید توضیح بدهد که چرا همیشه از انتقاد از رژیم فاسد و بی‌رحم پدرش، طفره رفته است.

او هم‌چنین باید توضیح دهد و روشن کند که چرا برخی از هوادارانش در خارج از مرکز کنفرانس اخیر در مونیخ، پلاکاردی را با عکس بزرگ پرویز ثابتی، رئیس سابق ادارهٔ سوم ساواک، پلیس مخفی بدنام شاه که هزاران نفر از ایرانی‌ها را شکنجه و اعدام کرد. ثابتی به همراه شاه مخلوع از ایران گریخت و اکنون در آمریکا زندگی می‌کند.

در حالی که رژیم مذهبی تلاش کرده از ظهور دوباره (این فرد) برای دلسرد کردن مردم از پیوستن به‌تظاهرات سوءاستفاده کند، اغلب معترضان جوان به‌این راحتی فریب نمی‌خورند و به‌طور کامل روشن ساخته‌اند که آنها به‌گذشته نگاه نمی‌کنند، بلکه به‌آینده می‌نگرند. به‌یک جمهوری منتخب دموکراتیک و مبتنی بر جدایی دین و دولت».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/263c5f1d-6a71-49b1-b323-92eb0278ddca"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات