728 x 90

سازمان ملل متحد: دوازدهمین گزارش دبیرکل درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت

سازمان ملل متحد
سازمان ملل متحد

گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد به شورای امنیت

درباره قطعنامه ۲۲۳۱

همزمان با تشکل جلسه شورای امنیت درباره این قطعنامه

رژیم ایران برخلاف تعهدات برجام به تولید فلز اورانیوم

و افزایش ذخایر اورانیوم غنی شده ادامه داده است

سازمان ملل متحد: دوازدهمین گزارش دبیرکل درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت:

از جمهوری اسلامی تقاضا دارم به اجرای کامل این قطعنامه بازگردد و گامهایی را که از ژوئیه ۲۰۱۹ برداشته و متعهد شده است که قابل برگشت است، بازگرداند. متأسفانه، از زمان آخرین گزارش من، رژیم ایران به کاهش اجرای تعهدات هسته‌یی خود ادامه داده است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جدیدترین گزارشهای خود اعلام کرد رژیم ایران به فعالیت‌های تحقیق و توسعه خود در زمینه تولید فلز اورانیوم ادامه داده است. در حالی که آژانس نتوانسته کل ذخایر اورانیوم غنی شده در ایران را راستی‌آزمایی کند، تخمین زده که تا ۶نوامبر ۲۰۲۱، ذخایر آن ۲۴۸۹.۷کیلو گرم (بالاتر از حد ۲۰۲.۸کیلوگرم)، از جمله ۱۱۳.۸کیلو گرم اورانیوم غنی شده تا ۲۰درصد و ۱۷.۷کیلو گرم اورانیوم غنی شده تا ۶۰درصد است. من هم‌چنین از رژیم ایران می‌خواهم که سایر نگرانی‌های مطرح شده توسط شرکت‌کنندگان در توافق و سایر کشورهای عضو در رابطه با قطعنامه ۲۲۳۱ را با دقت بررسی کرده و به آنها بپردازد.

در طول دوره گزارش، دبیرخانه سازمان ملل متحد از گزارشهای مربوط به انتقال موادی با کاربرد دوگانه هسته‌یی به ایران مطلع شد. دبیرخانه سازمان ملل هم‌چنین خواستار توضیح نروژ در مورد گزارشهای مربوط به فردی شد که مسئول ارسال اقلامی با کاربرد دوگانه و برای مصارف در برنامه هسته‌یی از جمله کمک به آزمایش آلومینیوم است. انتظار می‌رود محاکمه این فرد در سال۲۰۲۲ برگزار شود.

مطابق قطعنامه شماره ۲۲۳۱ شورای امنیت در سال۲۰۱۵، شورای امنیت سازمان ملل متحد از رژیم ایران خواسته است تا هیچ‌گونه فعالیتی در ارتباط با موشکهای بالستیک طراحی شده برای حمل تسلیحات هسته‌یی، از جمله پرتاب (موشک) با استفاده از این قبیل فناوری موشکهای بالستیک، انجام ندهد. به من اطلاع دادند که رژیم ایران دو آزمایش پرتاب موشک بالیستک از پرتابگر ماهواره انجام داده است. نمایندگان دائم کشورهای فرانسه، آلمان و بریتانیا به آزمایش یک وسیله پرتاب فضایی در تاریخ ۱۲ژوئن ۲۰۲۱ اشاره کردند.

در پاسخ به دعوت مقامات عربستان، دبیرخانه سازمان ملل متحد در اکتبر سال۲۰۲۱ به ریاض سفر کرد تا ترکش‌ها و بقایای شش موشک بالستیک (باقی مانده موشکها از حملات حوثی‌ها در ماه فوریه سال۲۰۲۰، و باقی مانده موشکهای پرتاب شده به شهر ریاض و بقایای موشک پرتاب شده به سمت دمام در ماه سپتامبر سال۲۰۲۱ بررسی کند.

اعلام شده این موشکها و پهپادها به شیوه‌ای مغایر با قطعنامه شماره ۲۲۳۱سال ۲۰۱۵ منتقل شده‌اند.

... رژیم ایران مصرانه پهپادها و توانمندیهای (پهپادی) را به نیروهای نیابتی این کشور در کشورهای لبنان، عراق، سوریه و یمن منتقل می‌کند. . (سایت سازمان ملل متحد ۲۰آذر ۱۴۰۰)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c63bcf67-6a21-482d-96d9-f5a81e2e4b8f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات