728 x 90

زندان گوهردشت

زندان گوهردشت یکی از مخوفترین زندانهای سیاسی در جهان است. هزاران تن از رشیدترین فرزندان مجاهد و مبارز ایران‌زمین بین سالهای‌۱۳۶۱ تا‌کنون در زندان گوهردشت مورد شکنجه‌های روحی و جسمی قرار گرفته و تعداد کثیری نیز اعدام شده‌اند.

زندان گوهردشت در ابعاد تقریبی ۲۰۰۰۰۰مترمربع در شمال‌شرق شهر گوهردشت قرار دارد. این زندان از جنوب و غرب به شهر گوهردشت محدود شده و از شمال و شرق به دامنه ارتفاعات البرز منتهی می‌شود. ساخت زندان گوهردشت در اواخر سال۱۳۵۵ شروع شد و در دوران انقلاب ضدسلطنتی به‌گفته افراد محلی حدود ۷۵‌درصد آن ساخته شده بود. بعد از انقلاب ضدسلطنتی تا اواخر سال‌۱۳۵۹ ساخت این زندان متوقف شده بود، در اواخر سال‌۵۹ بودجه‌یی به آن اختصاص داده شد. در مهرماه سال‌۱۳۶۱ ساختمان زندان کامل و آماده بهره‌برداری شد. پس از این بود که بسیاری از زندانیان قزل‌حصار و سایر زندانها به این زندان منتقل شدند.

این زندان که اساساً به‌صورت سلولهای انفرادی ساخته شده دارای ۲۴‌بند در ۸بلوک سه طبقه است. بین هر بلوک یک حیاط قرار دارد. که برای هواخوری زندانیان در نظر گرفته شده است. در هر بند ۴۰‌سلول انفرادی وجود دارد که دو سلول آخر حمام هستند. سه بند از بندهای ۲۴‌گانه بندهای عمومی هستند که در این بندها هر دو سلول را تبدیل به یک سلول کرده و درهای چوبی برای آن گذاشته‌اند. این سه بند در طبقه سوم سه بلوک جنوبی است. با این حساب ۲۱‌بند در این زندان هست که سلولهای آن انفرادی است. در داخل هر سلول یک توالت فرنگی استیلی و یک روشویی وجود دارد که نیازی به بیرون رفتن زندانی از سلول وجود نداشته باشد.

بعد از بندها سه بلوک باقی مانده عبارتند از:

یک بلوک در سمت شرقی تماماً آشپزخانه و انبارهای تدارکات است. یک بلوک در سمت غربی بهداری زندان است. بلوک جنب بهداری مربوط به سالن ملاقات و قسمت اداری زندان است. سالن ملاقات در طبقه وسط این بلوک واقع شده و در طبقه اول اتاقهای رئیس زندان و دادیاری و بایگانی و... قرار دارد. بخشی از طبقه سوم این بلوک مربوط به اتاق کنترل سالن ملاقات است که روی آن دائما شنود وجود دارد و مکالمات زندانیان را ضبط می‌کنند.

در قسمت شمالی راهروی اصلی زندان یک سالن آمفی‌تئاتر بزرگ قرار دارد که در زمان شاه به‌منظور برنامه‌های هنری زندانیان ساخته بود. رژیم آخوندی دجالگرانه آن را حسینیه! می‌نامد که در واقع محل بدارآویختن زندانیان مجاهد در قتل‌عام سال‌۶۷ بود... !

در جریان قتل‌عام ۶۷ تعداد زیادی از زندانیان مجاهد و مبارز در زندان گوهردشت به‌شهادت رسیدند. جدا از زندانیانی که دوره محکومیت خود را در این زندان می‌گذراندند، زندانیان تبعیدی مجاهد از شهرهای مشهد و کرمانشاه هم در این زندان به‌شهادت رسیدند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/0e314597-28c4-47d3-b808-b5293d40b1ad"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات