728 x 90

ریشه کنی فقر در ۲هفته... !

رئیسی جلاد و فقر...
رئیسی جلاد و فقر...

آخوند رئیسی دارای دکترای قتل‌عام درمانی به‌ویژه درباره زندانیان سیاسی است. او در مدت کوتاهی حکم به اعدام هزاران زندانی دست بسته داد. از این منظر رکوردار بی‌نظیری است. کتاب رکوردهای گینس (Guinness World Records) شاید دیگر نتواند رقیبی برای او پیدا کند. با این‌حال وی درباره ریشه‌کنی فقر نیز صاحب سبک است و از این اقدام محیرالعقولش نزدیک ۲ سال است که می‌گذرد. در نیمه اسفند ۱۴۰۰ این منصوب خامنه‌ای در قوه مجریه فرمان داد ظرف ۲هفته فقر مطلق در ایران ریشه‌کن شود! و نبایستی این موضوع به ۱۴۰۱ برسد! او این میزان سرعت در اجرای احکام را در هیأت مرگ تجربه کرده بود.

«فقر مطلق نباید به سال ۱۴۰۱ برسد. می‌شود در همین سال ۱۴۰۰ برطرف شود. از استانداران انتظار داریم نسبت به ریشه‌کن کردن فقر مطلق از تمام ظرفیتها استفاده و اجازه ندهند این موضوع به سال ۱۴۰۱ برسد» (ابراهیم رئیسی، خبرگزاری فارس، ۱۴اسفند۱۴۰۰).

 

۳۰ درصد مردم زیر خط فقر مطلق هستند

او همان روز تأکید کرد «همه ما نباید یک لحظه از وضعیت فقرا غافل شویم». اما یک روز بعد با هماهنگی مجلس، با حذف ارز ترجیحی، قیمت کالاهای اساسی و دارو افزایش یافت و فقر مطلق گسترش بیش‌از‌پیش یافت و تورم کمرشکنی به جامعه وارد ساخت.

کارشناسان حوزه فقر می‌گویند، اصولاً فقر به سه دسته «فقر خشن یا گرسنگی»، «فقر مطلق و شدید» و «فقر نسبی» تقسیم می‌شود. افرادی که زیر خط فقر مطلق قرار دارند توانایی تأمین حداقل نیازهای اساسی خود را ندارند و به‌طور مطلق، فقیر محسوب می‌شوند و حداقل ۲۵میلیون ایرانی، فقیر مطلق به حساب می‌آیند. روشن بود که وعده‌های عوام‌فریبانه، کاری برای آنها از پیش نخواهد برد. ریشه‌کنی فقر علاوه بر اقدامات اورژانسی، نیازمند اقدامات میان‌مدت و بلندمدتی است که قطعاً در دو هفته یا حتی دو ماه نیز جواب نخواهد داد. آن وعده تنها «موجی از بهت میان افکار عمومی پدید آورد، چرا که آمار رسمی در زمینه این معضل نشان می‌دهد که جمعیت زیادی از مردم ایران زیر خط فقر مطلق در کشور زندگی می‌کنند. نتایج مؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی نشان داد، جمعیت زیر خط فقر مطلق از سال ۹۲ تا ۹۶ به ۱۵درصد رسیده بود اما از سال ۹۶ تا ۹۸ به ۳۰درصد افزایش یافته است» (توسعه ایرانی۱۷ اسفند۱۴۰۰).

 

۲۷برابر شدن فقر مطلق طی ۱۸ سال

در این باره کمیته امداد آماری بسیار وحشتناک‌تر ارائه داد و گفت: «در دوره زمانی ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۸ حدود ۳۳درصد از جمعیت کشور زیر خط فقر چند بعدی قرار گرفته‌اند و سرعت خط فقر مطلق بیش از ۲۷ برابر شده است» (ایسنا۲۶مرداد۱۴۰۰).

از آن ایام به امروز بنگریم که نزدیک دو سال از وعده ۲ هفته‌یی زدودن فقر مطلق می‌گذرد. «آنچه محسوس و در گزارشهای معتبر مشهود است، توسعه فقر و خرده‌فرهنگ فقر و در نهایت تهدید گسترش فقر چند بعدی و بین‌نسلی است» (پایگاه فقر پژوهی)

 

حذف فقر مطلق در برنامه هفتم امکان‏‏‌پذیر است؟

با ارائه برنامه هفتم از سوی دولت رئیسی، کارشناسان اقتصادی، بی‌بنیانی و خیال اندیشانه بودنش را آشکار کردند ولی قسمت مربوط به فقر زدایی آن مضحک‌تر است. در این به‌اصطلاح برنامه تنها یک بار از واژه فقر و وفقر مطلق (در فصل ۶) استفاده شده است. رئیسی متعهد شده است ظرف یک سال فقر مطلق را ریشه‌کن کند! آمارهای رسمی می‌گوید لااقل ۳۰ درصد جمعیت زیر خط فقرند آنهایی هم که بالای آن هستند دست کمی از پایینی‌ها ندارند، ولی قرار است که از صحنه روزگار حذف شوند.

«با چند حساب سرانگشتی، طبق آمار رسمی اعلام‌شده برای سال ۱۴۰۱ خط فقر سرانه کشوری ۲میلیون و ۲۸۰‌هزار تومان محاسبه شده است. ۳۰‌درصد جمعیت معادل ۲۵.۵میلیون نفر نیز زیر خط فقر مذکور شناسایی شده‌اند. مقدار بودجه تخصیص‌یافته برای یارانه نقدی و معیشتی نیز ۳۱۵همت بوده است که به هر فرد در دهک‌های اول تا سوم (زیر خط فقر) ماهانه ۴۰۰‌هزار تومان پرداخت شده است. می‌بینیم که رقم یارانه نقدی بسیار کمتر از مبلغ خط فقر است و تنها ۱۴‌درصد هزینه‌ها را برای یک فرد پوشش می‌دهد» (دنیای اقتصاد۱۵مهر۱۴۰۲).

حالا اگر کسری بودجه را فقط ۲ هزار همت در نظر بگیریم، ‌کدام منبع غیرتورم‌زا وجود دارد که اختلاف یارانه‌ها و خط فقر را جبران کند؟ کدام پایگاه اطلاعاتی جامع از درآمدها و دارایی‌‌‌های خانوارهای کشور وجود دارد که فقیر و غیرفقیر را مشخص کند؟ حتی افزایش قیمت بنزین و حذف یارانه‌های انرژی می‌تواند پاسخ این بحران باشد؟

 

پاسخ نهایی، ریشه‌کنی فقیر پروران است

نظام ولایت فقیه غرق در فساد و رانت و غارتگری است. به‌قول بازنشستگان و مال باختگان، «یک اختلاس کم بشه، مشکل ما حل می‌شه» حالا هم کوتاه‌ترین راه، ریشه‌کنی چپاولگرانی است که جامعه را از مرز ابر بحران فقر و نابرابری به فاجعه کشانده‌اند. استاد اقتصاد دانشگاه لوگانوی سوئیس می‌گوید: «میزان رانت و ناکارآیی در اقتصاد ایران آن‌قدر زیاد است که حذف همین رانتها و تبدیل آنها به یارانه نقدی همگانی، اثرات مشخصی بر رفاه خانوارها در ایران خواهد داشت. با حذف این ناکارآمدی‌ها می‌توان در سطح رفاه جامعه بهبود قابل توجهی ایجاد کرد» (دنیای اقتصاد۱۵مهر۱۴۰۲).

روشن است که با حذف ولایت فقیه در ایران، ریشه فقر و فساد و تباهی برای همیشه از ایران‌زمین پاک خواهد شد.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/921b77d9-3422-48ff-ae10-8f082a867c87"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات