728 x 90

رکوردهای سازمان مجاهدین خلق ایران

بنیانگذاران سازمان مجاهدین خلق ایران
بنیانگذاران سازمان مجاهدین خلق ایران

با همه خلق نمودم خم ابرو که تو داری

ماه نو هر که ببیند به همه کس بنماید (سعدی)

سازمان مجاهدین در ۱۵شهریور امسال وارد پنجاه ونهمین سال حیات خود می‌شود. این سازمان با تداوم مبارزه سهمگین خود با دو دیکتاتوری پهلوی و آخوندی، هم‌چنان روی اصول و مبارزه خود استوار مانده است. پهنه‌های وسیع عملکرد این سازمان در این چند دهه رکوردهای شگفت‌انگیزی بر جای گذاشته است که بعضاً در تاریخ ایران و حتی در تاریخ جنبش‌های انقلابی در سطح جهان بی‌سابقه است. صرف‌نظر از علل و ریشه‌های ماندگاری تشکیلات عظیم مجاهدین، نگاهی به عناوین این رکوردها، بازگو کننده‌ٔ بخشی از تأثیر و نقش مجاهدین در تاریخ معاصر است.

 

سیاست

در زمینه‌ٔ سیاسی، مجاهدین سازمان محوری شورای ملی مقاومت هستند که پایدارترین و طولانی‌ترین ائتلاف سیاسی در ایران است. این سازمان تنها سازمانی است که علاوه بر مبارزه با دیکتاتوری پهلوی، هم‌چنان دغدغه‌ٔ اصلی رژیم آخوندی است. کارشناسان امنیتی رژیم بارها اذعان کرده‌اند که این سازمان «مسأله‌ٔ امروز» و هر روزه‌ٔ نظام است. بسیاری از مقامات رژیم (هم‌چون صالحی، پورمحمدی، غریب‌آبادی و...) در زمانها و به بیانهای مختلف اعتراف کرده‌اند همه بدبختی‌ها و مشکلات نظامشان ناشی از عملکرد این سازمان بوده است. از ابتدای انقلاب، سازمان مجاهدین تنها سازمانی بوده که با طرح شعار «نه شاه، نه شیخ» از انحراف صورت مسأله یعنی «آزادی و حاکمیت مردم» جلوگیری کرده است. سعید حجاریان اذعان کرده است که مجاهدین تنها سازمانی هستند که هرگز به دام خاتمی و اصلاحات قلابی‌اش نیفتاده و از روز سوم خرداد ۷۶ با این جریان کذایی مرزبندی داشته‌اند. نقش محوری این سازمان در تمام قیام‌ها از جمله قیامهای سال۹۶ و ۹۸ و ۱۴۰۱ بارها در صحبت‌های مسئولان ارشد نظام از جمله خامنه‌ای یادآوری شده است. کما این‌که تأثیر بارز این سازمان در بی‌آیندگی و ایجاد بزرگترین شقه‌های سیاسی در رأس نظام بر کسی پوشیده نیست.

 

استراتژی

در زمینه‌ٔ استراتژی، سازمان مجاهدین تنها سازمانی است که روی اصل «سرنگونی قهرآمیز» رژیم با همه باندها و دستجاتش استوار مانده و تاثیرگذار بوده است. هم‌چنین تنها سازمانی است که استراتژی مبارزه مسلحانه را در اغلب قالب‌های ممکن آزموده است و اینک نیز تنها سازمانی است که نیروی رزمنده در کف خیابانهای ایران دارد که به نام «کانون‌های شورشی» فعالیت می‌کنند. کانون‌های شورشی بالغ بر هزاران واحد هستند که ۳۶۰۰تن از آنها با اسم و رسم مشخص و ثبت شده در دفاتر شورای ملی مقاومت توسط رژیم دستگیر و ناپدید شده‌اند اما با این وجود در حال گسترش هستند و تصاویر و پراتیک‌های ده‌هزار نفر از آنان در سالگرد سی خرداد امسال از سیمای آزادی پخش شد. این سازمان به گفته‌ٔ شمخانی، تنها سازمانی است که بعد از آزادی خرمشهر ادامه جنگ با عراق را نامشروع دانسته است. هم‌چنین این سازمان، عامل اصلی در شکستن شاخ جنگ‌طلبی خمینی بود و با صدها رشته عملیات مرزی و چندین عملیات بزرگ در سال‌های ۶۶ و ۶۷ خمینی را مجبور به سر کشیدن جام‌زهر کرد. اگر بزرگترین پروژه استراتژیک رژیم آخوندی را ساخت پنهانی بمب اتم بدانیم اصلی‌ترین عامل افشا و شکست این پروژه نیز سازمان مجاهدین با بیش از ۱۷۰رشته افشاگری است. بوش رئیس‌جمهور آمریکا نیز اذعان کرده که در ابتدا یک سازمان مخالف ایرانی [مجاهدین] بود که جهان را نسبت به این پروژه‌ٔ رژیم هشیار و آگاه کرد.

 

تشکیلات

در زمینه‌ٔ تشکیلاتی، سازمان مجاهدین دارای بزرگ‌ترین تشکیلات از عناصر حرفه‌یی است. اگر عنصر مبارز حرفه‌یی را کسی بدانیم که با ترک زندگی عادی و خان و مان، ۲۴ساعته در خدمت مبارزه باشد سازمان مجاهدین رکوردار طولانی‌ترین و بزرگترین تشکیلات در تاریخ ایران و چه بسا جهان، خواهد بود. این سازمان در داخل ایران در قالب کانون‌های شورشی و در خارج ایران در بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکا تشکیلات خود را گسترش داده است. حضور نسل‌های جدید در کنفرانس‌های متعدد این سازمان در خارج از کشور نشانگر زایندگی و بالندگی آن است. در شورای رهبری هزار نفره این سازمان که تماماً از زنان تشکیل شده - و خودش رکورد دیگری است - بسیاری از اعضای نسل‌های جدیدتر، هم‌ردیف مسئول اول سازمان معرفی شده‌اند. تعداد شهدای مجاهدین نیز که با عدد تقریبی ۱۲۰هزار از جمله ۳۰هزار قتل‌عام شده در سال۶۷ بیان می‌شود نشانگر وسیع‌ترین پایگاه اجتماعی در بین سازمانهای سیاسی مخالف در ایران است. در تاریخ ایران زمین، این حجم از شهدا برای یک سازمان سیاسی بی‌نظیر است.

 

نبرد نظامی

مقامات رژیم به‌طور روزانه از این‌که ۱۷هزار نفر از آنها توسط مجاهدین مجازات شده‌اند آه و فغان می‌کنند و از لاجوردی و صیاد شیرازی تا بالاترین مسئولان معدوم نظام را در شمار این لیست می‌آورند.

ارتش آزادیبخش با بیش از صد رشته عملیات نظامی علیه نیروهای جنگ و سرکوب و عملیات‌های بزرگ آفتاب و فتح مهران در عملیات چلچراغ تنور جنگ خمینی را گل گرفت. بزرگترین عملیات نظامی علیه پاسداران خمینی به نام فروغ جاویدان بوده است که در آن نیروهای مجاهدین تا دروازه‌های کرمانشاه پیشروی کردند. این روزها نیز تمام عملیات شعله‌ور علیه مراکز سرکوب سپاه و بسیج و نیروی انتظامی و مقرات قضاییه و سایر نهادهای سرکوبگر رژیم توسط واحدهای مقاومت کانون‌های شورشی صورت می‌گیرد.

 

بین‌المللی

در زمینه‌ٔ بین‌المللی، این سازمان شناخته‌شده‌ترین سازمان مخالف رژیم آخوندی است که به‌طور مستمر تظاهرات و کنفرانس‌های بزرگ چند ده‌هزار نفری در خاک اروپا و آمریکا برگزار کرده است. برجسته‌ترین سیاستمداران جهان در کنفرانس‌های این سازمان شرکت کرده‌اند. مایک پنس یک‌بار اعلام کرد که تنها برای دیدار از اشرف سه، ۵هزار مایل را از آمریکا به سوی آلبانی طی کرده است. ۱۲۴تن از رهبران پیشین جهان از برنامهٔ ۱۰ماده‌ای رئیس‌جمهور برگزیدهٔ این مقاومت حمایت کردند. علاوه بر اینها بیش ۳۶۰۰قانون‌گذار در ۶۱پارلمان از ۴۰کشور جهان شامل ۳۱ اکثریت پارلمانی، برنامه‌های مجاهدین برای ایران فردا را تأیید کرده‌اند و مجاهدین موفق شده‌اند از تمام قاره‌های جهان شخصیتها و بیانیه‌های سیاسی، در تأیید مبارزه‌شان کسب کنند.

 

قطعا ممیزات سازمان اصلی پیشتاز در جنبش مردم ایران به سوی آزادی بیش از اینهاست و می‌شود آنها را جزیی‌تر شمرد و در سرتیترهای دیگری هم‌چون پیروزیهای حقوقی در ۲۰ دادگاه بزرگ، کارزارهای عظیم قضایی، استقلال مالی، توان بازسازی پس از ضربه‌ها و... وارد کرد اما برای جلوگیری از اطناب موضوع، همین بس که در سالگرد تأسیس این سازمان و در روزگار طلوع و غروب یک‌شبه «ائتلاف»ها و بستن و گسستن ِ چند روزه و چندهفته‌یی «منشور»ها و «پیمان»های پوشالی و مجازی، منصفانه و بدون حب و بغض، یک بار دیگر تاریخچه خونبارش در زیر شدیدترین فشارها و حداکثر محدودیتها را مرور کرده و رکوردهایش را یادآوری کنیم.

 

علی.ب از تهران
مسئولیت محتوای مطالب وارده برعهده نویسنده است

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/5f3a551a-5a4e-4154-b8c6-ab63891cff89"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات