728 x 90

رویترز: گروسی در ایران در پی دسترسی بازرسان به دو سایت اتمی مظنون است

گروسی وارد تهران شد
گروسی وارد تهران شد

خبرگزاری رویترز روز سوم شهریور همزمان با ورود رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران نوشت: «روز دوشنبه گروسی وارد ایران شد و در پی دسترسی بازرسان به دو سایت اتمی مظنون سابق است».
رویترز افزود: «یک مقام ارشد هسته‌یی ایران روز یکشنبه گفت که آژانس انرژی هسته‌یی می خواهد دسترسی و بازرسی از "دو مکان"، یکی در نزدیکی تهران و دیگری در نزدیکی شهر مرکزی اصفهان داشته باشد».

روزنامه حکومتی ایران وابسته به باند غالب در مطلبی به تاریخ دوشنبه ۳شهریور درباره سفر مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران نوشت: «نباید سناریوهای قدیمی علیه فعالیت‌های هسته‌یی ایران بازنویسی شود. سناریوهایی که پیگیری آن در آژانس باعث شد ایران بار دیگر به پنهان کردن فعالیت‌های مشکوک هسته‌یی و ممانعت از بازرسی‌ها متهم شود. آژانس در دو گزارش اخیر خود پیرامون ایران خواهان بازرسی از سه مرکز ادعایی «تورقوزآباد»، «آباده» و «شیان» شد و وقتی با مخالفت ایران با این درخواست رو‌به‌رو شد، اتهامات خود را به‌صورت قطعنامه تصویبی دبیرکل آژانس تفهیم کرد؛ قطعنامه‌یی که برای نخستین‌بار در چهار سال گذشته در آن قدرتهای بزرگ اروپایی یعنی بریتانیا، فرانسه و آلمان در رابطه با مسأله هسته‌یی ایران طرف آمریکا و اسراییل را گرفته بودند.
مسأله اینجاست که به اعتقاد ایران اگر آژانس بخواهد به بخش‌هایی دسترسی داشته باشد، باید این درخواستها و مدارک برای ضرورت دسترسی، اصالت داشته باشد و بــرای دسترســی نیــز بایــد با کشــور میزبان مذاکره کند».


باشگاه خبرنگاران وابسته به رادیو تلویزیون حکومتی ۲شهریور۹۹ درباره سفر گروسی رئیس آژانس اتمی به ایران نوشت: «فواد ایزدی کارشناس مسائل آمریکا گفت: ترامپ نیاز دارد که از همه ابزارهای خود برای پیروز شدن در انتخابات آینده واشنگتن استفاده کند. آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نفوذ بالایی داد، حتی این کشور در انتخاب دبیرکل آژانس هم نقش داشته است و اکنون گروسی قصد دیدار نزدیک از فعالیت هسته‌یی ایران را دارد که البته سیاست جمهوری اسلامی ایران همواره همکاری با آژانس بود و با همه نا مهربانیهای آژانس سعی کردیم تا حد ممکن انعطاف داشته باشیم. به‌نظر می‌رسد که آژانس انرژی اتمی به‌دنبال ایجاد یک بحران ساختگی ادامه‌دار است و متأسفانه دبیرکل فعلی این سازمان هم فردی مانند آمانو است و همان‌طور که گفته شد انتخاب دبیرکل آژانس هم بیشتر اوقات با نظر آمریکا همراه بود. جمهوری اسلامی ضمن همکاری با آژانس این اجازه را دارد که با برخی درخواستهای این سازمان که زیر مجموعه آژانس نیست، همراهی نکند.
قاعدتاً سبک کار آژانس بین‌المللی این بود که بحث فنی را مطرح کند، اما این سازمان بحث فنی را به‌گونه‌یی سیاسی مطرح می‌کند باید مکانیسمی باشد که بازدید از سایت ایرانی جنبه بهانه پیدا نکند».
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با سفر به تهران قرار است بسیاری از ابهاماتی را که در زمینه برنامه مخفی اتمی رژیم ایران وجود دارد را تعیین‌تکلیف کند».


روزنامه حکومتی ستاره صبح روز دوشنبه ۳شهریور طی مطلبی درباره سفر گروسی به ایران نوشت: «در ماه‌های گذشته سوءتفاهم و اختلافی میان ایران و آژانس پدید آمد که منجر به صدور قطعنامه‌یی در شورای حکام علیه ایران شد که آن‌هم نخستین قطعنامه شورای حکام آژانس علیه ایران بعد از برجام بود.»

کیهان خامنه‌ای در مطلبی با اشاره به دیدار گروسی با مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا نوشت: «مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اخیراً پس از دیدار با «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا در وین گفته بود که ایران هنوز به این نهاد اجازه دسترسی به دو سایت قدیمی را نداده است. ما از ایران درخواست دسترسی کرده‌ایم. این اتفاق هنوز رخ نداده است. داریم روی آن کار می‌کنیم. هدف ما دسترسی [به این دو سایت] برای ادامه راستی‌آزمایی‌هایی است که برای جامعه بین‌المللی ضروری است. ما امیدواریم گفت و گوها با مسئولان ایرانی ما را به آن نقطه برساند».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/98058ab0-3662-41d6-834c-30bdbf4105d8"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات