728 x 90

رویترز: ایران دو دوربین مداربسته آژانس را از تأسیسات هسته‌یی خارج کرد

دوربینهای نظارتی آژانس
دوربینهای نظارتی آژانس

به گزارش رویترز ۱۸خرداد رژیم ایران اعلام کرد دو دوربین مداربسته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را از تأسیسات هسته‌یی خارج کرد.

رویترز نوشت: تلویزیون دولتی گزارش داد که ایران روز چهارشنبه دو دوربین نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را از یکی از تأسیسات هسته‌یی خود خارج کرد، اقدامی که احتمالاً تنشها را با دیدبان هسته‌یی سازمان ملل افزایش می‌دهد.

تلویزیون دولتی اعلام کرد: «آژانس تاکنون نه تنها نسبت به همکاری گسترده ایران ناسپاسی کرده بلکه آن را یک وظیفه نیز می‌داند. از امروز مقامات ذیربط دستور تعطیل دوربینهای نظارت آنلاین بر غنی‌سازی (OLEM) را صادر کرده‌اند».

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی رژیم به تلویزیون دولتی گفت: "در حالی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌ رفتار غیرمنطقی از خود نشان می‌دهد، ایران نمی‌تواند همکاری کند. امیدواریم آژانس به خود بیاید و با همکاری با ایران پاسخ دهد. "

آمریکا، انگلستان، آلمان و فرانسه با ارائه پیش‌نویس قطعنامه‌یی به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در انتقاد از ایران به‌دلیل پاسخ ندادن کامل به سؤالات دیده‌بان درباره آثار اورانیوم در سایت‌های اعلام‌نشده، ایران را عصبانی کردند.

متن قطعنامه که توسط رویترز دیده شده و نسبت به پیش‌نویس منتشر شده در هفته گذشته تغییر چندانی نکرده است، در نشست سه ماهه این هفته شورای حکام ۳۵ کشوری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مورد بحث و رأی‌گیری قرار خواهد گرفت.

تعدادی از دیپلماتها گفتند که این قطعنامه به‌رغم هشدارهای ایران در مورد انتقام‌جویی و پیامدهایی که می‌تواند مذاکرات متوقف‌شده برای نجات توافق هسته‌یی ۲۰۱۵ تهران با قدرتهای جهانی را بیشتر تضعیف کند، احتمالاً به‌راحتی تصویب می‌شود. متحد ایران، روسیه، یکی از قدرتها، با چنین قطعنامه‌ای مخالف است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مستقر در وین از اظهارنظر خودداری کرد.

از زمان خروج آمریکا از توافق هسته‌یی در سال۲۰۱۸ در زمان رئیس‌جمهور وقت دونالد ترامپ و اعمال مجدد تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران، تهران غنی‌سازی اورانیوم را افزایش داده است، فرآیندی که می‌تواند سوخت برای بمبهای اتمی تولید کند. ایران می‌گوید طرح‌های هسته‌یی‌اش کاملاً صلح‌آمیز است.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/55640729-283f-4d5f-b8f5-8ffe56301db3"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات