728 x 90

رویترز: آمریکا، ماشه تلاش برای احیای تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را چکاند

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا
مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا

آمریکا روز پنجشنبه ۳۰مرداد برای احیای تمامی تحریم‌های سازمان ملل علیه رژیم ایران حرکت کرد با این استدلال که ایران توافق اتمی را نقض کرده است. رویترز افزود: در تئوری حالا یک پروسه ۳۰روزه شروع می‌شود که ممکن است به اعمال مجدد تمامی تحریم‌های سازمان ملل منجر شود.

کنفرانس مطبوعاتی مایک پمپئو

مایک پمپئو در کنفرانس مطبوعاتی در سازمان ملل تصریح کرد: تا جایی که به پروسه اینکار مربوط است ما مطمئن هستیم که قطعنامه آن ارائه خواهد شد این بنا ‌به قطعنامه۲۲۳۱ شورای امنیت می‌باشد و ما با رئیس این شورا راجع به آن امروز صحبت کردیم. ما مطمئن هستیم که این اتفاق خواهد افتاد.

تا جایی که به تصمیم سایر کشورها مربوط است که به کشورهای خود مراجعه کنند تا انتخاب‌شان را تعیین کنند. اما شک نکنید که این اشتباه بزرگیست که این تحریم تسلیحاتی را تمدید نکنند. این ابلهانه است و من نشنیده‌ام که هیچ کشوری (غیر از ایران) به‌طور خصوصی نگوید که اینکار عاقلانه است.

هر کسی می‌فهمد که این کشور بعد از ۱۹۸۵ رژیم ایران عملیات تروریستی را در سراسر اروپا انجام داده است. هواپیماهای مسافری را ربوده است. با بمب‌گذاری، اروپایی‌های بیگناه را کشته است، دست به ترور مخالفان در اروپا زده است و برای انفجار کنیسه‌های یهودیان توطئه کرده است.

اینها همه را ایرانیها در اروپا مرتکب شده‌اند و دیگر معنایی ندارد که سلاح بیشتر هم داشته باشند. ما نباید فراموش کنیم که فقط در سال جاری آنها یک هواپیمای مسافری را ساقط کردند. این کشوری نیست یا قابل اعتماد نیست که بتواند سیستمهای تسلیحاتی را خرید و فروش کند. بنابراین من فقط از همه جهان خواستم تا متحد شوند.

ما همه ظرفیتها را مطابق ۲۲۳۱ داریم که اینکار را انجام دهیم و ما به این تلاش ادامه می‌دهیم. ما مطمئن می‌شویم که این تحریم تسلیحاتی به جای خودش بازگردد.

نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل نیز امروز (۳۰مرداد۹۹) تصریح کرد:‌ «با ارائه سند مذکور روند فعال شدن مکانیسم موسوم به ماشه برای بازگرداندن همه تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای سازمان ملل متحد علیه ایران رسما فعال شده است.»

خبرگزاری رویترز نوشت: پمپئو می‌گوید عدم تمدید تحریم تسلیحات متعارف علیه ایران یک اشتباه عظیم خواهد بود.

رویترز: در صورتی‌که تحریمهای ملل‌متحد نقض شود، آمریکا هر کاری را برای اعمال آنها انجام خواهد داد.

رویترز: پمپئو به خبرنگاران در سازمان ملل گفت، عدم تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران «اشتباه بزرگی» خواهد بود. وی اضافه کرد که آمریکا هرگز به رژیم ایران اجازه نخواهد داد تا آزادانه تسلیحاتی متعارف مثل تانک خرید و فروش کند.

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا امروز پنجشنبه ۳۰مرداد در توئیتی اعلام کرد: «پروسه وضع دوباره تحریم‌ها بر رژیم ایران شروع می‌شود. امروز من شخصاً نامه‌ای را به دیان دجانی رئیس شورای امنیت سازمان ملل تقدیم کردم که رسماً شورای امنیت را از یک موضوع که همگی به‌خوبی از آن مطلع هستیم آگاه سازد».

در این نامه آمده است، پیرو پاراگراف ۱۱ قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد، جهت اطلاع شورا، رژیم ایران به میزان چشم‌گیری از تعهدات خود تحت برنامه جامع اقدام مشترک عدول می‌کند.

در این نامه آمده است: در پی این اطلاعیه، ایالات متحده به‌عنوان یکی از شرکای پاراگرف ۱۰ در قطعنامه ۲۲۳۱، روند مندرج در پاراگرف‌های ۱۱ و ۱۲ قطعنامه که منجر به بازگرداندن تدابیر خاصی که تحت پاراگراف ۷ پایان یافته‌اند را آغاز می‌کند.

در این نامه هم‌چنین آمده است: ایالات متحده این موضوع را پس از تلاش‌های وسیع کشورهای عضو جهت جاره‌جویی برای عدم تعهد ایران به تکالیفش به اطلاع شورا می‌رساند. از جمله این تلاش‌ها، اقدامات بریتانیا، فرانسه و آلمان برای وادار کردن رژیم ایران به اجرای تعهداتش تحت برجام بوده است.

بر اساس بندی از توافق هسته‌یی سال۲۰۱۵، اگر کشوری شاهد نقض تعهدات این توافق باشد، می‌تواند تقاضای بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی را ارایه دهد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/57cfa296-10b6-4853-86da-63bee7b8b2cf"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات