728 x 90

رویترز: آتش‌بس دو ماهه از ۲ آوریل در یمن آغاز می‌شود

جنگ در یمن
جنگ در یمن

خبرگزاری رویترز روز ۱۲فروردین در گزارشی از آتش‌بس دو ماه در یمن نوشت: طرفهای متخاصم یمن با آتش‌بس دو ماهه به موفقیت بزرگی دست یافتند. نماینده سازمان ملل متحد روز جمعه گفت که طرف‌های متخاصم در درگیری هفت ساله یمن برای اولین بار به آتش‌بسی دوماهه دست یافتند.

... آنتونیو گوترز، دبیرکل سازمان ملل متحد گفت که آتش‌بس «باید اولین گام برای پایان دادن به جنگ ویرانگر یمن باشد» و از طرفین خواست تا از فرصت «از سرگیری روند سیاسی فراگیر یمن» استفاده کنند…

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا از آتش‌بس استقبال کرد، اما گفت که باید به آن پایبند بود و او از مذاکره‌کنندگان خواست تا برای دستیابی به صلحی پایدار کار سخت و ضروری را انجام دهند.

 

میدل ایست نیوز روز ۱۲فروردین نوشت: فرستاده سازمان ملل در امور یمن از موافقت طرف‌های یمنی با طرح آتش‌بس دو ماهه خبر داد و اعلام کرد که این آتش‌بس از روز شنبه ۱۳فروردین آغاز می‌شود.
میدل ایست نیوز افزود: «هانس گروندبرگ»، فرستاده سازمان ملل در امور یمن از موافقت طرف‌های یمنی با طرح آتش‌بس دو ماهه در این کشور خبر داد و اعلام کرد که این آتش‌بس قرار است به کشتی‌های سوخت نیز اجازه ورود به بندر الحدیده داده شود.

فرستاده سازمان ملل در امور یمن هم‌چنین از امکان برقراری پروازهای محدود از فرودگاه صنعا خبر داد و خاطرنشان کرد که این آتش‌بس با توافق طرفین قابل تمدید است.

گفتنی است که متن آتش‌بس در یمن شامل بندهایی مختلفی می‌شود، از جمله این‌که تمامی عملیات نظامی هوایی، زمینی و دریایی در داخل یمن و خارج از آن متوقف خواهد شد و ۱۸ کشتی امکان ارسال مشتقات نفتی به بندر الحدیده را خواهند داشت.

آتش‌بس هم‌چنین بر انجام دو پرواز تجاری در هفته به/از فرودگاه صنعا به دو کشور اردن و مصر تصریح می‌کند.

در همین زمینه نیز احمد بن مبارک، وزیر خارجه یمن در توئیتی از راه‌اندازی دو کشتی سوخت‌رسان از طریق بندر الحدیده بر اساس دستورالعمل عبدربه منصورهادی، رئیس‌جمهوری این کشور خبر داد.

احمد بن مبارک نیز افزود که رئیس‌جمهوری یمن دستورالعمل‌هایی نیز مبنی بر حمایت از طرح ابتکار‌های بین‌المللی و منطقه‌یی که خواهان آتش‌بس هستند را صادر کرده است. این دستورالعمل‌ها شامل اتخاذ گام‌هایی برای آزادی همه زندانیان و نیز گام‌هایی برای بازگشایی فرودگاه صنعا و بندر الحدیده است.

وزارت‌خارجه عربستان سعودی از تلاش‌های هانس گروندبرگ، فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن در برقراری آتش‌بس ۲ماهه در خاک یمن و در مرز میان این کشور و سعودی قدردانی کرد.

این وزارتخانه شنبه ۲ آوریل در اطلاعیه‌یی از دولت قانونی یمن و ائتلاف عربی در پذیرش این آتش‌بس نیز تقدیر کرد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d0e0ff46-fd81-4381-87c1-8ecb78ce30a5"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات