728 x 90

روزنامه حکومتی: این‌که در شورای نگهبان ۱نفر (رئیسی) ۶نفر آنها را منصوب کرده که حالا بخواهند او را تأیید صلاحیت کنند، نکته عجیبی است

شورای نگهبان خامنه‌ای
شورای نگهبان خامنه‌ای

به‌دنبال خیمه‌شب‌بازی انتخاباتی رژیم و تلاش و تقلای باندهای درونی آن برای کشاندن مردم به پای صندوق رای همزمان با تحریم گسترده نمایش انتخابات توسط مردم و جوانان میهن، باندها و رسانه‌های حکومتی برای گرم کردن تنور انتخابات به تابلو کشی اقدام کرده‌اند. از جمله رسانه حکومتی جهان صنعت از باند به‌اصطلاح اصلاح‌طلبان در شماره روز پنجشنبه ۳۰اردیبهشت خود نوشت: رقیب رئیسی در دور دوم انتخابات رئیس‌جمهور می‌شود.

 

این روزنامه حکومتی نوشت: طی سه دهه گذشته هر چه زمان می‌گذرد متأسفانه شورای نگهبان نشان می‌دهد که رویکردش نسبت به انتخابات محدودکننده‌تر و بسته‌تر شده است. یعنی روزبه‌روز از اختیارات احزاب و همین‌طور نهادهای (وابسته با باندهای مغلوب) کاسته شده و در عوض شورای نگهبان با قرائتی که از اختیارات خود داشته و آنچه به‌عنوان نظارت استصوابی از آن یاد می‌کند انتخابات را به یک انتخابات دو مرحله‌ای تبدیل کرده است. یعنی در مرحله اول دیدگاهها و نظرات خودش را اعمال می‌کند و در مرحله دوم کاندیداها را در معرض انتخاب مردم قرار می‌دهد.

 

جهان صنعت با اشاره به مصوبه جدید شورای نگهبان خامنه‌ای افزود: اتفاق بدی که در سیزدهمین دوره انتخابات برای اولین بار افتاد این بود که شورای نگهبان برای خود شأن قانونگذاری قائل شد و با تدوین مصوبه‌یی جدید بر محدودیتها افزود، همه حقوقدانان شناخته‌شده حتی از حقوقدانان جریان سیاسی نزدیک به شورای نگهبان مثل دکتر محمود کاشانی نیز به این روند اعتراض دارند.

 

رسانه جهان صنعت در ادامه به چیدمان شورای نگهبان بر اساس چارچوبهای نهاد وابسته به ولی‌فقیه ارتجاع نوشت: شورای نگهبان بر اساس نتیجه‌یی که چارچوبهای آن به ذهنش می‌رسد چیدمان رأی و احراز صلاحیتش را بر اساس دلخواه ترسیم می‌کند و روزهای ۵ و ۶خرداد خواهیم دید که با چه رویکردی در انتخابات مواجه خواهیم شد.

بنابراین قابل پیش‌بینی است که از مجموعه ثبت‌نامی‌ها که مورد تأیید شورای نگهبان هستند، شش تا هشت نفر تأیید صلاحیت خواهند شد و چهره‌هایی مثل آقایان لاریجانی، رئیسی و پزشکیان گزینه‌های اصلی انتخاباتی خواهند بود. البته سه نفر دیگر در رده‌های بعدی به‌عنوان کاندیداهای ردیف بعد تأیید صلاحیت خواهند شد.

 

نویسنده مطلب با اشاره به این‌که شورای نگهبان در دور اول هیچ کاندیدی را از قوطی بیرون نمی‌آورد نوشت: البته انتخابات پیش رو را سه‌قطبی می‌دانم و این دوره انتخابات به سمتی می‌رود که کاندیداهای مورد تأیید شورای نگهبان هیچ‌یک این شانس را ندارند که در مرحله اول پیروز رقابت باشند و انتخابات به مرحله دوم خواهد کشید.

 

جهان صنعت به شرکت نکردن مردم در نمایش انتخابات اشاره کرد و نوشت: نکته دیگر این‌که گاهی بحث تعارض منافع پیش می‌آید که واکنش‌ها صریح و بی‌رحمانه است. این‌که در شورای نگهبان یک نفر شش نفر آنها را منصوب کرده است که حالا بخواهند او را تأیید صلاحیت کنند، نکته عجیب و جالبی است.

حتی دو تیم فوتبال در بورکینافاسو که بخواهند مسابقه بدهند اگر داور مسابقه با مربی یا یکی از اعضای تیم نسبتی داشته باشد او را به داوری انتخاب نمی‌کنند، اما این موضوع در انتخابات ما مراعات نمی‌شود. درباره سطح مشارکت در انتخابات هم باید گفت که احتمالاً شاهد رقابتی ۳۵ تا ۴۰درصدی خواهیم بود که متأسفانه مشارکت پایینی است و اتفاق خوبی نیست. یعنی همان اتفاقی که برای مجلس یازدهم افتاد در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو هم خواهد افتاد. اما این انتخابات دو مرحله‌ای خواهد بود. نفر اول رقابتها آقای رئیسی است که به همراه یک گزینه دیگر به دور دوم انتخابات خواهند رفت و نفر رقیب آقای رئیسی در دور دوم پیروز انتخابات و رئیس‌جمهور آینده خواهد شد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e91b4331-bf82-4707-aac6-3049da1c9402"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات