728 x 90

دولت بلژیک در حال بررسی درخواست رژیم ایران برای تبادل دیپلمات تروریست محکوم شده در بلژیک است

وزارت خارجه بلژیک
وزارت خارجه بلژیک

به‌دنبال گفتگوی تلفنی رئیسی جلاد و نخست‌وزیر بلژیک نخست وزیر بلژیک اعلام کرد دولت این کشور در حال بررسی درخواست دولت ایران برای تبادل دیپلمات تروریست محکوم شده در بلژیک در مقابل گروگان بلژیکی در ایران است

به گزارش روزنامه بلژیکی لوسوار در ۷اردیبهشت، نخست‌وزیر روز پنجشنبه در پارلمان گفت که بلژیک در حال "بررسی" درخواست تبادل دیپلمات محکوم شده رژیم با گروگان بلژیکی است.

وزیران دادگستری و امور خارجه روز چهارشنبه تأکید کردند که هنوز بحثی مبنی بر تبادل قریب‌الوقوع با وندکاستیل وجود ندارد.

الکساندر دی کرو، نخست‌وزیر، خواستار اتحاد در برابر تفرقه اندازی ایران بین بلژیکی‌ها در مورد گروگان بلژیکی شد. دی کرو در روز ۲۱آوریل گفتگوی تلفنی جدیدی با ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران درباره امدادگر بلژیکی بازداشت شده در تهران داشت.

در روزهای اخیر شایعاتی مبنی بر قریب‌الوقوع بودن آزادی اولیویه واندکاستیل منتشر شده است. بلژیک در ۲۸ فروردین‌ماه رسماً درخواست انتقال این بلژیکی را داد، در حالی که رژیم ایران برای اسدالله اسدی، دیپلمات قلابی ایرانی که پس از محکومیت در حمله تروریستی خنثی شده در پاریس در کشور ما زندانی است، همین درخواست را داشت. از هفته گذشته، معاهده‌ای به زندانیان بلژیکی در ایران، اجازه می‌دهد تا دوران محکومیت خود را در کشور مبدأ خود بگذرانند و بالعکس.

وزیران دادگستری و امور خارجه روز چهارشنبه تأکید کردند که هنوز بحثی مبنی بر تبادل قریب‌الوقوع با وندکاستیل وجود ندارد.

نخست وزیر روز پنجشنبه خبرهای رژیم ایران در مورد بهبود شرایط بازداشت گروگان بلژیکی را تکذیب کرد و در مورد پیشرفت پرونده، هم نتوانست چیز زیادی بگوید. او گفت، با این حال، او و وزیر خارجه بلژیک با همتایان خود صحبت کرده و دوباره خواستار آزادی فوری وندکاستیل و "بهبود قابل توجه شرایط بازداشت" او شدند.

نخست وزیر خاطرنشان کرد که اکیداً به بلژیکی‌ها توصیه شده است که در حال حاضر به ایران سفر نکنند.

 

کمیسیون قضایی شورای ملی مقاومت ایران در اطلاعیه ۱۲اسفند ۱۴۰۱ اعلام کرد که طبق حکم دادگاه قانون اساسی پس دادن دیپلمات تروریست به رژیم ایران بایستی توسط دادگاه دیگری مورد رسیدگی قرار گیرد.

حکم دادگاه قانون اساسی با استناد به کنوانسیون حقوق‌بشر اروپایی یک راه‌حل مؤثر در برابر تصمیمهای انتقال محکومان را مقرر می‌کند که حق زندگی قربانیان را که در کنوانسیون تضمین شده باید برای قربانیان اقدامات دیپلمات تروریست محکوم، تأمین کند. این راه‌حل مراجعه به دادگاه بدوی و در صورت اضطرار شخص رئیس دادگاه است.

 

اطلاعیه کمیسیون قضایی شورای ملی مقاومت ایران: ۱۲ اسفند ۱۴۰۱

 

از سوی دیگر وکیل مجاهدین و شورای ملی مقاومت ایران تصریح کرد که ما هنوز هیچ برگه‌ای از دولت دریافت نکرده‌ایم که قصد دارد اسدی را منتقل کند.

در عین‌حال وکلا و شاکیان دیپلمات تروریست بمبگذار اوضاع را به‌دقت زیر نظر دارند تا مبادا در مقابل عمل انجام شده قرار بگیرند و رژیم ایران و دولت بلژیک، برخلاف حکم دادگاه قانون اساسی، در یک بند و بست سیاسی، تبادل دیپلمات تروریست با گروگان بلژیکی را با دور زدن حکم دادگاه قانون اساسی، عملی کنند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f6bac049-6029-476f-bbe4-21551a03e32c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات