728 x 90

دولت بایدن با شرکای اروپایی و اسراییلی خود بر سر توافق موقت با ایران بحث کرده است

بایدن رئیس جمهور آمریکا
بایدن رئیس جمهور آمریکا

سایت آکسیوس به‌نقل از ۱۰دیپلمات غربی، کارشناس آمریکایی و مقام‌های اسراییلی گزارش کرد که دولت بایدن در هفته‌های اخیر با شرکای اروپایی و اسرائیلی‌اش درباره پیشنهادی برای توافق موقت با رژیم ایران بر سر لغو برخی از تحریم‌ها در ازای مسدود کردن قسمتی از برنامه اتمی این رژیم گفتگو کرده است.

بنا به این گزارش رویکرد جدید دولت بایدن نشان می‌دهد که آمریکا چقدر نگران پیشرفت‌های اخیر برنامه اتمی رژیم ایران است. ایالات متحده دیپلوماسی برای رسیدن به توافق برای بازگشت به توافق هسته‌یی ۲۰۱۵ را رد نکرده است، اما سال گذشته به‌دلیل کمک نظامی رژیم ایران به روسیه و سرکوب اعتراضات در ایران، آن را از دستور کار خارج کرد.

 

آکسیوس از گفتگوهای پشت صحنه به‌نقل از ۱۰ منبع آگاه می‌گوید، دولت بایدن در ژانویه بحث درباره رویکرد جدید را آغاز کرد و در ماه فوریه به اسراییل و متحدان خود - فرانسه، آلمان و بریتانیا - در مورد آن اطلاع‌رسانی کرد.

به گفته چهار تن از مقامات اسرائیلی، دیپلمات‌های غربی و کارشناسان آمریکایی، پیشنهاد مورد بحث، شامل لغو برخی از تحریم‌ها بود، در صورتی که رژیم ایران برخی از فعالیت‌های هسته‌یی خود، عمدتاً غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۶۰درصد را متوقف کند. یک مقام اسراییلی و یک دیپلمات غربی گفتند که رژیم از گفتگوهای جاری آمریکا مطلع است، اما تاکنون این ایده را رد کرده است.

 

در همین حال یک سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در واکنش به گزارش اکسیوس گفت: «قرار نیست به جزئیات مکالمات دیپلماتیک بپردازیم یا به شایعاتی که بسیاری از آنها دروغ هستند پاسخ دهیم».

وی افزود: «البته، ما هم‌چنان نگران گسترش فعالیت‌های هسته‌یی رژیم ایران، از جمله بهره‌برداری از سانتریفوژهای پیشرفته و انباشت اورانیوم بسیار غنی شده‌ای هستیم که این رژیم هیچ هدف معتبری برای آن ندارد».

به گفته این سخنگو «همان‌طور که رئیس‌جمهور گفته، ایالات متحده متعهد است که هرگز به رژیم ایران اجازه دستیابی به سلاح اتمی را ندهد. ما معتقدیم دیپلوماسی بهترین راه برای رسیدن به این هدف است، اما بایدن نیز به صراحت گفته است که ما هیچ گزینه‌یی را از روی میز حذف نکرده‌ایم».(آکسیوس ۱۴فروردین)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/7d647dd4-82bf-4cc4-8c4d-fb1b087ca50e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات