728 x 90

دهمین روز حمله روسیه به اوکراین - محکومیت جهانی حمله به نیروگاه اتمی

حمله روسیه به اوکراین
حمله روسیه به اوکراین

آخرین تحولات اوکراین

رویترز -دیوید آراخامیا، مذاکره‌کننده اوکراینی روز شنبه در پستی در فیس‌بوک بدون ارائه جزئیات بیشتر گفت روسیه و اوکراین روز دوشنبه دور سوم مذاکرات را درباره پایان دادن به خصومت ها برگزار خواهند کرد.

رویترز - نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسراییل روز شنبه با پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در کرملین دیدار کرد تا درباره بحران اوکراین گفتگو کند. اسرائیل هم‌چنین به حمایت نظامی مسکو از رئیس‌جمهور بشار اسد در سوریه همسایه، جایی که اسراییل به‌طور منظم به اهداف نظامی ایران و حزب‌الله حمله می‌کند، توجه دارد. تماس با مسکو از تبادل آتش توسط نیروهای روسیه و اسراییل به‌طور تصادفی جلوگیری می‌کند. 

رویترز - چاک شومر، رهبر اکثریت سنا: ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین، روز شنبه طی تماسی با سناتورهای آمریکایی، از اروپای شرقی مصرانه خواستار گرفتن هواپیماهای ساخت روسیه برای اوکراین شد.

رویترز -وزارت‌خارجه روسیه می‌گوید لندن به‌وضوح تصمیم گرفته است به سمت رویارویی باز با روسیه حرکت کند.

رویترز -پوتین: اوکراین باید وضعیت بی‌طرف داشته باشد. هر گونه تلاش برای ایجاد منطقه پروازممنوع توسط یک کشور دیگر در اوکراین به‌عنوان مشارکت مستقیم در فعالیت‌های نظامی تلقی می‌شود.

رویترز -وزیر دفاع لیتوانی: آمریکا، آلمان و هلند نیروهای بیشتری در لیتوانی مستقر می‌کنند. آلمان توانایی‌های دفاع هوایی را برای لیتوانی مستقر می‌کند و آمریکا یک گردان نیروهای نظامی را با تانکها ارسال خواهد کرد. وی افزود استقرار و رزمایش‌ها تعداد کل نیروهای خارجی ناتو در لیتوانی را از ۳۰۰۰نفر تا پایان ماه مارس به ۴۰۰۰نفر افزایش می‌دهد.

رویترز -شورای شهر می‌گوید نیروهای روسیه آتش‌بس کامل در مسیر تخلیه ماریوپل را رعایت نمی‌کنند.

 

زلنسکی به تظاهرکنندگان طرفدار اوکراین: «لطفاً سکوت نکنید»

فاکس نیوز : شهرهایی که تظاهرات طرفدار اوکراین برگزار می‌کنند شامل فرانکفورت، پراگ، براتیسلاوا، وین و ویلنیوس هستند.

روز جمعه میادین و بلوارهای شلوغ در سراسر اروپا شبیه استادیوم های فوتبال شده بودند ولادیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین را که با جمعیت از پاریس تا تفلیس، گرجستان و ... از طریق ویدئو سخنرانی می‌کرد، تشویق می‌کردند.

این رهبر آشنا به تأثیر رسانه‌ها، بازیگر سابقی که تحسین جهانیان را به‌خاطر ایستادن در برابر روسیه در ادامه حمله به اوکراین برانگیخته است، از مردم خواست: «بیرون بیایید و تا آنجا که می‌توانید از اوکراین حمایت کنید». سایر شهرهایی که تظاهرات برگزار کردند عبارت بودند از فرانکفورت، پراگ، براتیسلاوا، وین و ویلنیوس. 

زلنسکی به‌سرعت به نماد مقاومت و عزم کشورش برای مبارزه برای حاکمیت آن تبدیل شده است. او در این پیام که در آن درخواست حمایت عمومی کرد، گفت: "اگر ما سقوط کنیم، شما سقوط خواهید کرد. پس لطفاً ساکت نباشید، چشمان خود را بر این موضوع نبندید. «اگر پیروز شویم و مطمئنم پیروز خواهیم شد، این پیروزی برای کل جهان دمکراتیک خواهد بود».

او گفت که اوکراینی‌ها به‌خاطر"حفاظت از اروپای شما" جان می‌دهند. وی افزود: این روح ما است، این روح اوکراین است که متحد در برابر شیطان ایستاده است». 

 

طرفداران اوکراین در شهرهای اروپا

طرفداران اوکراین در شهرهای اروپا

 

هم‌چنین روز جمعه، زلنسکی به‌شدت از ناتو به‌دلیل امتناع از برقراری منطقه پروازممنوع بر فراز اوکراین انتقاد کرد. او گفت: «ناتو با علم به این‌که حملات و تلفات جدید اجتناب‌ناپذیر است، عمداً تصمیم گرفت آسمان اوکراین را نبندد. "همه مردمی که می‌میرند به‌خاطر تو خواهند مرد».

همزمان، در صربستان، پس از این‌که این کشور درخواست اتحادیه اروپا برای تحریم کرملین را رد کرد، در حالی‌که دولت به منافع ملی اشاره می‌کرد، تظاهرات کنندگان در حمایت از روسیه تظاهرات کردند.

 

طرفداران ضدجنگ در برلین آلمان

طرفداران ضدجنگ در برلین آلمان

 

آخرین تحولات اوکراین

رویترز - اتحادیه اروپا روسیه و بلاروس، عضویت شورای کشورهای دریای بالتیک را بحال تعلیق درآورد

آ.اف.پ - شهر بندری ماریوپل اوکراین روز شنبه پس از اعلام آتش‌بس موقت برای خروج غیرنظامیان از یکی از شدیدترین جنگها توسط نیروهای متجاوز روسیه، ساکنان ماریوپل این بندر را تخلیه کرد.

رویترز - وزیر دفاع اوکراین: بیش از ۶۶هزار و ۲۰۰مرد اوکراینی از خارج برای جنگیدن علیه تجاوز روسیه به اوکراین برگشته‌اند.

رویترز - ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز جمعه ناتو را به‌دلیل رد منطقه پروازممنوع بر فراز کشورش مورد انتقاد قرار داد و گفت که ائتلاف نظامی غرب می‌داند که تجاوز بیشتر روسیه محتمل است.

رویترز - هزاران کاربر اینترنت در سراسر اروپا پس از آنچه که منابع روز جمعه گفتند یک حمله سایبری احتمالی در آغاز حمله روسیه به اوکراین بود، آفلاین شدند.

رویترز - آمریکا روز جمعه حمله منتسب به نیروهای روسیه به نیروگاه هسته‌یی در اوکراین را جنایت جنگی احتمالی خواند.

رویترز - با رأی شورای سازمان ملل به بررسی نقض حقوق‌بشر در اوکراین، روسیه منزوی شد. پس از رأی‌گیری تاریخی در شورای حقوق‌بشر سازمان ملل در روز جمعه برای آغاز تحقیقات در مورد نقض‌های انجام شده در جنگ اوکراین، روسیه بیش از هر زمان دیگری منزوی به‌نظر می‌رسد.

رویترز - ایالات متحده و متحدانش روز جمعه در سازمان ملل به‌شدت روسیه را به‌دلیل گلوله‌باران و تصرف بزرگ‌ترین نیروگاه هسته‌یی اروپا در اوکراین در شب گذشته مورد انتقاد قرار دادند و برخی از آنها خواستند که مسکو اجازه ندهد چنین حمله‌یی تکرار شود.

رویترز - به روز رسانی اطلاعات بریتانیا: ستون روسی در حومه کی یف در طول چهار روز اخیر پیشرفت کمی داشته است.

رویترز - به روز رسانی اطلاعات بریتانیا: نبردهای سنگین در شمال غربی کیف در روز جمعه ادامه یافته است، که به احتمال زیاد شامل جنگ مجدد در اطراف میدان هوایی هوستومل نیز می‌شود.

رویترز - خانم روزمری دیکارلو رئیس امور سیاسی سازمان ملل می‌گوید حملات به نیروگاههای هسته‌یی مغایر با قوانین بین‌المللی است. دیکارلو در نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل پس از حمله نیروهای روسی در اوکراین و تصرف بزرگترین هسته اتمی اروپا، گفت: حملات به تأسیسات هسته‌یی مغایر با قوانین بشردوستانه بین‌المللی است... همه تلاش‌ها باید برای جلوگیری از یک حادثه هسته‌یی فاجعه‌بار انجام شود.

 

۲۰۰شهر دنیا آماده تظاهرات سراسری ضد جنگ می‌شوند

شهرهای اروپا می‌خواهند در اقدامی مشترک و متحد علیه جنگ تجاوزگرانه روسیه در اوکراین اعتراض کنند. تاریخ این آکسیون شنبه (۱۴اسفند) تعیین شده است. انجمن شهرهای اروپا که شبکه‌یی متشکل از ۲۰۰شهر در ۳۸کشور است، در فراخوان به کلیه شهرداران شهرهای اروپایی از آنها خواسته است، در این اقدام مشارکت کنند. این انجمن نمایندگی ۱۳۰میلیون شهروند اروپایی را برعهده دارد و شهرهای کی‌یف، خارکیف، لویو و اودسا نیز عضو آن هستند. شهرداران بولونیا، میلان و رم در ایتالیا، مارسی و نیس در فرانسه، روتردام در هلند و برلین، هامبورگ، مونیخ، کلن، لایپزیگ و اشتوتگارت به این فراخوان پاسخ مثبت داده، اند.

 

صدراعظم آلمان در مکالمه تلفنی با پوتین خواستار توقف فوری جنگ شد

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان در یک تماس تلفنی یک ساعته از ولادیمیر پوتین خواست تهاجم نظامی در اوکراین را فوراً متوقف کند و اجازه دسترسی به کمکهای بشردوستانه در مناطق درگیری را بدهد.
به گفته اشتفان هبشترایت، سخنگوی دولت آلمان، دو مقام قرار گذاشته‌اند که به‌زودی و دوباره با هم گفتگو کنند. پوتین در این مکالمه به اطلاع صدراعظم رسانده که دور سوم مذاکرات با کی یف برای آخر هفته برنامه‌ریزی شده است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/eaa153ba-f750-4d38-b89f-a460041deccd"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات