728 x 90

خطر جاری شدن سیل در خوزستان به‌خاطر افزایش بی‌سابقه حجم آب ورودی به سدها

سیل در خوزستان
سیل در خوزستان

خطر سیل خوزستان را تهدید می‌کند. حجم آب ورودی به سد دز از ۳۰۰متر‌مکعب بر ثانیه به ۳۶۰۰متر‌مکعب بر ثانیه رسیده است. ورودی آب به سدهای استان خوزستان از روز چهارشنبه ۷ اسفند روند صعودی داشته و در ۴۸ساعت گذشته ۱.۱میلیارد مترمکعب سیلاب وارد مخازن سدهای خوزستان شده است.

 

روز پنجشنبه ۸اسفند مرکز اطلاع‌رسانی سازمان فضایی کشور اعلام کرد: از تاریخ ۹اسفندماه شاهد وقوع سیل رودخانه‌یی در حوزه پایین دست رودخانه‌های کرخه و کارون در استان خوزستان و آبگرفتگی شهرهای گتوند، شوش، دزفول و اهواز و روستاهای حاشیه این ۲رود خواهیم بود.

 

یک کارگزار رژیم با اذعان به بی‌عملی رژیم در تعمیر سیل بندها در خوزستان از سیل بهار ۹۸، از تکرار سیل در پایین‌دست رودخانه‌های کرخه و دز خبر داد و گفت: در صورت تأخیر در ترمیم‌ها با توجه به افزایش دبی رودخانه‌های کرخه و دز، احتمال تکرار آبگرفتگی در پایین دست وجود دارد.

 

وی افزود: سیل‌بندهای برخی از روستاهایی که در سیل بهار امسال دچار آبگرفتگی شده بودند به‌طور کامل استحکام بخشی و ترمیم نشده است، این مسأله احتمال وقوع دوباره سیلاب در این روستاها را با افزایش دبی رودخانه‌های دز و کرخه به‌وجود آورده است.بیشترین مشکل سیل‌بندها در پایین دست رودخانه کرخه در دهستان آهودشت در شوش، برخی روستاهای دشت آزادگان و هویزه و در پایین دست رودخانه دز در منطقه بامدژ شهرستان اهواز وجود دارد، که تهدید آبگرفتگی را در آنها قوت می‌بخشد.

 

بهار امسال در پی طغیان رودخانه‌های کرخه، کارون و دز ۲۱شهرستان دچار سیلاب شدند. ۱۳۳روستا به زیر آب رفت و ۳۷۴روستا به‌صورت جزیی و کلی تخلیه شدند. و حداقل بنا‌ به اظهارات خود کارگزاران رژیم ۴۰۰هزار نفر در خوزستان تحت تاثیر سیل بهار امسال بودند.

از سوی دیگر هم‌چنان، راه بیش از ۳۷۵روستا در استان لرستان ۲۵روستا در ایلام و ۱۰روستا در آوج استان قزوین به‌علت خسارتهای ناشی از سیل هم‌چنان قطع است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e4983807-365a-424e-8412-b4a9cda56587"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات