728 x 90

حباب بورس و چوب حراج به‌سپرده‌های مردم!

رشد بادکنی بورس در ایران
رشد بادکنی بورس در ایران

مقامات دولت به‌ویژه شخص آخوند حسن روحانی گاه و بیگاه می‌خواهند رشد شاخص بورس را به‌عنوان یک امتیاز مثبت اقتصادی به خورد عناصر وابسته به رژیم بدهند.

روحانی در جلسه ستاد کرونا گفت: «می‌گویند تمام دنیا بورس بهم ریخته چرا بورس ایران خوب است؟ خب بورس ایران خوب است، به‌خاطر تلاش همه شرکتها فعالان اقتصادی و خوشبختانه عرضه کردن سهام شرکتهایی که شرکت‌های بزرگ هستند خب شستا اعلام کرد امیدواریم به‌زودی شستا هم اعلام بکند در بورس بانکها سهامشان را به‌زودی عرضه خواهد کرد در بورس، بورس ما رونق پیدا می‌کند حالا شورای عالی بورس باید مراقبت خودش را بکند ما برویم جلو».(تلویزیون شبکه خبر ۷اردیبهشت ۹۹)

 

اما این حرف روحانی با واکنش منفی رسانه‌ها و مهره‌های هر دو باند حکومتی روبه‌رو شد و همه خطر رشد بادکنکی بورس را برای مردم و اقتصاد کشور گوشزد کرده‌اند.

در این رابطه حیدر مستخدمین معاون اسبق وزیر اقتصاد رژیم می‌نویسد: «رشدی که بازار سرمایه پیدا کرده، یک افزایش منطقی نیست بلکه با اما و اگرهایی مواجه است که اگر دولت و مقامات بورس به آن توجهی نکنند، اتفاقی که در مؤسسات مالی و اعتباری پیش آمد و سپرده‌های مردم را تجمیع کردند، تکرار خواهد شد. وقتی که دولت و بانک مرکزی نسبتاً بی‌تفاوت بودند و زمانی ورود پیدا کردند که کار از کار گذشته و به سپرده‌های مردم چوب حراج زده شد. اتفاقی که می‌تواند برای بورس هم پیش آید».(روزنامه آرمان ۹اردیبهشت ۹۹‌)

 

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام آخوندی هم سخنان روحانی را به باد حمله گرفت و گفت: «توضیحات آقای رئیس‌جمهور درباره بورس ناکافی و غیرکارشناسانه بود. اگر موانع تولید و اشتغال رفع نشود و بخش حقیقی فعال نشود، مهار نقدینگی در بانک و سرمایه در بورس از دست می‌رود».(روزنامه رسالت ـ ۹اردیبهشت ۹۹)

 

فرشاد مومنی یکی از کارشناسان حکومتی در گفتگو با خبرگزاری ایلنا ضمن تأکید بر این‌که ترکیدن حباب بورس به‌زودی دامان سرمایه‌گذاران و اقتصاد کشور را خواهد گرفت گفت: «رشد خطرناک و حبابی بورس کشور بزرگ‌ترین خطری است که اقتصاد ایران را در ‌سال ۹۹ تهدید می‌کند و متأسفانه کسانی که می‌دانند این موضوع چه فجایعی می‌تواند در سرنوشت بنگاهها و مردم داشته باشد، سکوت کرده‌اند. متأسفانه آن اتحاد سه‌گانه‌ای که جهت‌گیریها و عملکردشان علیه منافع مردم و تولیدکنندگان واقعی و عمق بخشنده به فساد و نابرابریها و وابستگی‌های ذلت‌آور است، بر دَم پرالتهاب و حبابی بورس می‌دمند و در این میان رفتارهای قوه مجریه بسیار نگران کننده‌تر بود؛ باید امیدوار بود که قبل از منتهی‌ شدن این مسیر به بحرانهای عمق‌یافته جدید، نهادهای نظارتی مسئول، نقش بایسته خود را ایفا کنند».(خبرگزاری حکومتی ایلنا ـ ۷اردیبهشت ۹۹)

 

البته بر کسی پوشیده نیست رشدی که بازار سرمایه پیدا کرده رشد حبابی و ناشی از تعطیلی بنگاهها و مؤسسات تولیدی است، که صاحبان سرمایه را ناگزیر کرده سرمایه‌یشان را در بازار سهام سرمایه‌گذاری کنند.

بی‌تردید فرار سرمایه از سمت تولید به سوی بازار بورس منجر به نابودی بیش‌از‌پیش تولید داخلی و بیکاری کارگران و پیوستن آنها به ارتش بیکاران و رشد کالاهای وارداتی می‌شود.

البته هجوم این حجم از سرمایه به بازار بورس برای سرمایه‌گذاران آن هم بی‌خطر نیست و ممکن با ترکیدن حباب بورس سهامداران دچار زیان سنگینی شوند.

 

روزنامه اعتماد در مطلبی با عنوان «پارادوکس تنگدستی دولت» در زمینه خطرات ترکیدن حباب بازار بورس برای صاحبان سرمایه در این بازار می‌نویسد: «ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که در همین یکی، دو ماه اخیر ۵۰۰هزار میلیارد تومان حباب دارایی و سود سفته‌بازی در بورس شکل گرفته که بسیاری از کارشناسان اقتصادی را نگران ضرر و زیان ناشی از ترکیدن این حباب عظیم برای سهامداران کرده است».(اعتماد ۲۶فروردین ۹۹)

اما با این همه مخاطرات برای تولید و اقتصاد و سرمایه‌گذاران، تنها طرفی که سود می‌برد دولت ضدمردمی روحانی است.

 

در این رابطه یکی از کارشناسان حکومتی در روزنامه رسالت می‌نویسد: «برآوردها حکایت از کاهش ۴۰هزار میلیارد تومانی دولت از محل درآمدهای مالیاتی است، اگر این میزان را با کسری بودجه دولت در سال گذشته جمع کنیم به عدد نزدیک به ۸۰هزار میلیارد تومان خواهیم رسید، تنها راه دولت برای جبران این کسری بودجه تأمین سرمایه از بازار بورس است، دولت قصد دارد سهام شرکت‌های دولتی خود را در این بازار عرضه کرده تا با عمق بخشی به این بازار رونق آن را تداوم بخشد و از طرف دیگر با انتشار اوراق مختلف سرمایه بسیاری از صنایع مهم کشور را نیز تأمین بخشد، برای دولت حفظ بازار سرمایه بسیار مهم بوده و برای آن برنامه‌یی مدون طراحی کرده است».(رسالت ـ ۹اردیبهشت۹۹)

 

قطعا دولت ضدمردمی در این زمینه طراحی کرده و بی‌دلیل نیست که همواره مردم را تشویق به سرمایه‌گذاری در بورس می‌کند.

بعد از سخنان روحانی اندر باب ارزش و محسنات بورس، پاسدار شکنجه‌گر علی ربیعی سخنگوی دولت هم به صحنه آمد و سرمایه‌گذاری در بازار بورس را «یک امر ملی» نامید.(خبرگزاری ایرنا ۸اردیبهشت ۹۹)

همان‌طور که اشاره شد هجوم نقدینگی به بازار بورس کمکی به رونق تولید و اقتصاد کشور نمی‌کند، شرکتها و مؤسساتی هم که در بازار بورس هستند، عملکردشان صرفاً سفته بازی است که هیچ سودی برای اقتصاد کشور ندارد.

رشد شاخص بورس به‌دلیل سفته بازی سهامدارانی است که عمدتاً وابسته به حاکمیت و دولت ضدمردمی هستند و نه به‌دلیل رشد صنعت و اقتصاد. واضح است که این عملکرد سودجویانه ریشه در فساد نهادینه در اقتصاد حاکمیت آخوندی دارد. فسادی که تولید ملی را نابود کرده و کارگران را به سمت ارتش بیکاران سوق داده است.

فسادی که موجب گرانی سرسام‌آور کالا و خدمات، کم شدن قدرت خرید و سوزاندن اکثریت مردم در کورهٔ فقر و گرسنگی خواهد شد. اما برخلاف تصور خامنه‌ای و روحانی که در مرحله پایانی از هر روشی برای حفظ بقای نظام استفاده می‌کنند، آتش خشم ارتش گرسنگان و زحمتکشانی که دیگر چیزی برای از دست دادن ندارند، ریشه‌های فساد و غارت را می‌سوزاند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/eeb0f13b-3382-4d83-a918-4b19d67827c7"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات