728 x 90

جهان صنعت: دولت در این برهه از زمان چرخه اقتصاد را بر سلامت مردم ترجیح داده است

باز شدن مغازه‌ها در شرایطی که ویروس کرونا در شهرهاست
باز شدن مغازه‌ها در شرایطی که ویروس کرونا در شهرهاست

رئیس انجمن جامعه‌شناسی در گفتگو با روزنامه حکومتی جهان صنعت روز پنجشنبه ۱۸اردیبهشت‌ماه از ناکارآمدی دولت آخوند روحانی در زمینه مبارزه با کرونا خبر داد.

جهان صنعت: این روزها با وجود هشدارهای وزارت بهداشت، دولت شرایطی را ایجاد کرده که به طریقی بیماری همه‌گیری کرونا برای مردم عادی شده است. اگر همین منوال پیش رود تا هفته آتی دیگر یادمان می‌رود دستمان را بشوییم. طی تصمیمات دولت اماکن مذهبی ۱۳۲ استان سفید باز شدند و در ادامه روحانی گفته که ممکن است به این نتیجه برسیم که سه روز در هفته یا یک روز در هفته دانش‌آموزان به مدرسه بروند!

این خبر در حالی اعلام شد که معاون درمان وزارت بهداشت، جان‌بابایی از مرگ ۱۰ کودک بر اثر کرونا خبر داد.

البته در برخی از مناطق محروم کشور بسیاری از بچه‌ها شناسنامه ندارند و جزو آمار سیاه قرار می‌گیرند. گرچه آمارهای اعلامی طبق گفته مسئولان ذی‌ربط تنها از افرادی است که تست کرونا دادند. پس ۹۰درصد مردم جامعه در هاله‌ای از ابهام به‌سر می‌برند. حال با این وضعیت چرایی تصمیمات عجولانه دولت در بحران کرونا حائز اهمیت است.

برخی کارشناسان بر این باورند که جیب دولت به قدری خالی است که در این برهه از زمان چرخه اقتصاد را بر سلامت مردم ترجیح داده است.


حسین سراج‌زاده، رئیس انجمن جامعه‌شناسی ایران درباره بازگشایی اماکن اداری، تجاری و مذهبی گفت: از نظر جامعه‌شناسی دولت هیچ‌گاه نباید با این سرعت اماکن اداری، تجاری و مذهبی را بازگشایی می‌کرد. به سبب بازگشایی تمام مراکز شرایط برای مردم بسیار عادی شده است.
وی افزود: اخیراً طی نامه‌یی از دولت درخواست کردیم با مطالعات علمی در تصمیمات خود بازنگری کند. درست است که چرخه اقتصاد برای دولت و حتی مردم بسیار اهمیت دارد اما نباید این‌گونه شرایط را برای همگان عادی می‌کردند زیرا همه ما درون یک کشتی زندگی می‌کنیم و با کوچکترین اتفاقی همگی غرق خواهیم شد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر باید دولت و ستاد مبارزه با کرونا با توجه به داده‌های جدیدی که در اختیار دارد اگر لازم می‌داند سریعاً در بازگشایی اماکن تجدید نظر کند. از طرفی مردم نباید فکر کنند که اوضاع عادی شده و این خستگی ناشی از خانه ماندن نباید باعث شود آنها نسبت به ملاحظات بهداشتی بی‌توجه شوند. مردم باید هم‌چنان فاصله اجتماعی و بهداشت فردی را حتی بیشتر از قبل رعایت کنند. مراقبت‌های فردی علاوه بر این‌که فرد و اطرافیانش را حفظ می‌کند برای جامعه هم مفید خواهد بود. بی‌دقتی و بی‌مبالاتی یک فرد می‌تواند یک جامعه را تهدید کند و در روند صعودی مبتلایان کمک کند.

مسوولیت اصلی حل تمام بحرانهای موجود با دولت است

سراج‌زاده دولت آخوند روحانی را مقصر دانسته و گفت: مسئولیت اصلی حل تمام بحرانهای موجود با دولت است. زمانی که بحث قرنطینه وجود داشت گروه‌های قابل توجهی از مردم در تنگنا قرار گرفتند و به مرور هر روز وضع معیشت مردم بدتر می‌شود. رسیدگی به آنها باید در دستور کار دولت قرار می‌گرفت.

وی هم‌چنین اضافه کرد: دولت به‌خاطر فشارهای اقتصادی قرنطینه را شکست در صورتی که بهتر بود دولت این مسئولیت خطیر را به عهده می‌گرفت و با منابع مالی مختلفی که در اختیار داشت به یاری تک‌تک مردم می‌شتافت. اما متأسفانه دولت به‌خاطر شرایط وخیم اقتصادی و تحریم‌ها به دولتی ناتوان تبدیل شده است.

پنهان‌کاری دولت در این زمینه یک نقطه ضعف دیگر بر عملکردش محسوب می‌شود

سراج‌زاده گفت: در ابتدای امر باید دید آمار و اطلاعاتی که بعد از بازگشایی به دست می‌آید چه فرآیندی را نشان می‌دهد. گرچه تعداد مبتلایان و فوتی‌ها که وزارت بهداشت رسماً اعلام می‌کند، صحیح نیست. پنهان‌کاری دولت در این زمینه یک نقطه ضعف دیگر بر عملکردش محسوب می‌شود. زیرا این عمل باعث شده اعتماد مردم به دولت کمتر از قبل و عمق این شکاف هر روز بیشتر از دیروز شود. در این گیرودار مردم هیچ چاره‌ای جز خود مراقبتی ندارند.

مردم همانند آتش‌فشانی در حال فوران هستند

وی در پایان درباره امکان تکرار اعتراضات گسترده مردم در دوران پساکرونا گفت: قبل از بحران کرونا فشارهای اقتصادی ناشی از تحریم و سوءمدیریت گریبان مردم را گرفته بود. تحریم در همه جوامع رکود اقتصادی ایجاد کرده و در شرایط موجود ایران آثار مخرب این رکود روی قشر ضغیف جامعه نشان داده به همین دلیل می‌توان پیش‌بینی کرد با ترکیب فشار‌های اقتصادی و مطالبات اقتصادی و اجتماعی و سیاسی موج تازه‌یی از نارضایتی‌های را ایجاد خواهد شد. اگر دولت در سیاست‌هایش بازنگری نکند. مردم همانند آتش‌فشانی در حال فوران هستند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ce3c51e0-bef1-4500-a05a-5dbf17f03670"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات