728 x 90

جنگ در اوکراین مقاومت مردم و ارتش ادامه بحران بین‌المللی - پنجشنبه ۲۵ فروردین

جنگ در اوکراین
جنگ در اوکراین

خبرگزاری اینترفکس روسیه روز پنجشنبه ۲۵فروردین به‌نقل از وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: رزمناو موشکی مسکوا، از ناوگان روسیه در دریای سیاه،، در اثر انفجار مهمات موجود در کشتی، به‌شدت آسیب دید. پیش از آن، مقامات رسمی اوکراین گفتند رزمناو مسکوا با دو فروند موشک توسط نیروهای اوکراین هدف قرار گرفته است. این رزمناو ۱۲۵۰۰ تنی، نزدیک به ۵۰۰ پرسنل دارد ( رویترز۲۵ فروردین).

 

 

 

یک مقام وزارت دفاع آمریکا روز چهارشنبه در ارزیابی عوامل مؤثر در موفقیتهای نظامی اوکراین گفت: اولین عامل عزم و توانمندی نیروهای اوکراین برای انطباق سریع با تاکتیهای روسیه و شجاعت و مهارت کافی آنهاست. عامل بعدی قدرت کنترل و فرماندهی آنهاست. ولودیمیر زلنسکی و فرماندهانش در هر لحظه می‌دانند نیروهایشان کجا هستند و به‌راحتی آنها را جابه‌جا می‌کنند سومین عامل، آموزشهایی است که طی هشت سال گذشته از آمریکا و کشورهایی هم‌چون انگلستان و کانادا دریافت کرده‌اند.

 

 

مؤسسه تحقیقات جنگی آمریکا روز چهارشنبه گفت ادعای روسیه مبنی بر تسلیم دسته‌جمعی نیروهای اوکراین در ماریوپل، به احتمال زیاد صحت ندارد، اما می‌توان گفت ارتش روسیه موفق شده است نیروهای اوکراین را از کارخانه فلز «ایلیچ» واقع در شمال ماریوپل، عقب براند. این منبع افزود اگر اوضاع به همین منوال پیش برود، احتمالاً نیروهای روسیه در هفته‌های آینده موفق می‌شوند ماریوپل را به تصرف خود درآورند.

نیروهای روسیه روز چهارشنبه، همزمان با کسب آمادگی برای یک حمله احتمالی بزرگ، چند تهاجم نا موفق در شرق اوکراین انجام داد

 

کاخ سفید: جو بایدن طی بیانیه‌یی با اشاره به تماس تلفنی روز چهارشنبه خود با زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین گفت: دولت من ۸۰۰میلیون دلار دیگر را به ارسال سلاح، مهمات و کمکهای امنیتی دیگر برای اوکراین اختصاص داده است. به موازات آماده‌سازیهای روسیه برای تشدید حملاتش به منطقه دونباس، آمریکا نیز به تأمین نیازها و تقویت توانمندیهای دفاعی اوکراین ادامه خواهد داد. (کاخ‌سفید آمریکا۲۴ فروردین )

 

 

به‌دنبال صدور مجوز بسته ۸۰۰میلیون دلاری کمکهای تسلیحاتی آمریکا به اوکراین توسط بایدن، سه‌شنبه شب سخنگوی پنتاگون در تشریح جزییات این کمکها گفت: این مجوز که هفتمین برداشت تجهیزات نظامی از موجودی وزارت دفاع برای اوکراین است، از جمله این موارد را شامل می‌شود:

  • هجده قبضه توپ ۱۵۵ میلی متری به همراه ۴۰هزار گلوله توپ
  • ده سیستم ضد آتشباری
  • دو سیستم رادار پیشرفته دیدبانی هوایی
  • ۳۰۰ فروند پهپاد جنگی
  • ۵۰۰ فروند موشک جاولین به همراه هزاران سیستم ضدتانک و زرهی
  • ۲۰۰ فروند نفربر M113
  • ۱۰۰ دستگاه خودروی زرهی چرخدار با استفاده چندگانه با تحرک بالا
  • ۱۱ فروند هلیکوپتر می 17 Mi17
  • شناورهای بدون سرنشین دفاع ساحلی
  • تجهیزات حفاظتی شیمیایی، بیولوژیکی، رادیولوژیکی، هسته ای
  • تجهیزات امداد پزشکی
  • ۳۰ هزار فقره تجهیزات انفرادی
  • و ۲۰۰۰دستگاه فاصله یاب چشمی لیزری(وزارت دفاع آمریکا۲۴ فروردین)

 

دو مدیر اجرایی روسیه روز چهارشنبه ۲۴فروردین گفتند پس از این‌که سه شرکت اصلی کشتیرانی بین‌المللی، فعالیت‌های خود را در ارتباط با تحریم‌های روسیه متوقف کردند، اکنون خود را برای کاهش شدید ورود و خروج محموله و کمبود کانتینر آماده می‌کند. بنا به‌گفته مدیر شرکت روسی دلو گروپGelo Group، انتظار می‌رود با خروج این سه شرکت که نقش مهمی در تجارت بین‌المللی دارند، کاهش جدی در سیستم حمل و نقل روسیه به‌وجود بیاید ( رویترز۲۴ فروردین).

 

 

روز چهارشنبه رهبران سه کشور حوزه بالتیک به همراه رئیس‌جمهور لهستان، ضمن دیدار از شهرهای آزاد شده اطراف کی‌یف، با زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین دیدار کردند. رویترز ضمن انتشار این خبر گفت آنها در کنفرانس مطبوعاتی مشترک خود با زلنسکی بر افزایش کمکهای نظامی خود به اوکراین تأکید نمودند. رئیس‌جمهور لهستان با ابراز تأسف از کشتار غیرنظامیان گفت: «این جنگ نیست، تروریسم است. همه آمران و عاملان این کشتارها باید به پای میز عدالت کشانده شوند». رئیس‌جمهور لیتوانی نیز کمکهای نظامی به اوکراین را یک وظیفه نامید. زلنسکی نیز ضمن ابراز خوشحالی از این‌که رهبران چهار کشور شانه به شانه در کنار اوکراین ایستاده‌اند از آنان تقدیر کرد. (رویترز۲۴ فروردین)

 

 

اولینا زلنسکا، بانوی اول اوکراین در یک مصاحبه صوتی با تلویزیون سی.ان.ان نقطه نظرهای خود را در مور جنگ روسیه علیه اوکراین بیان کرد. وی از جمله در پاسخ به این سؤال که بعد از رئیس‌جمهور، شما دومین هدف نیروهای روسیه هستید. چه چیزی شما را بر آن داشته که در اوکراین باقی بمانید گفت: این سؤال چندین بار تابه‌حال به‌مناسبتهای مختلف از من شده است. اما به‌خوبی روشن است که هر کودک و هر زن یا مرد اوکراینی هدف است آنهایی که چند روز پیش در حال خروج از شهرها در اثر موشک‌باران کشته شدند از اعضای خانواده ریاست‌جمهوری نبودند، فقط اوکراینی بودند. بنابراین هدف همه ما هستیم.

بانوی اول اوکراین در ادامه گفت:

ولادیمیر زلنسکی در دفتر ریاست‌جمهوری است و به‌خاطر تهدیدات و خطراتی که متوجه آنجاست، من و فرزندانم از رفتن به آنجا ممنوع شده‌ایم و تقریباً بیش از یک‌ماه است که تماس ما فقط تلفنی است. (سی.ان.ان۲۴ فروردین)

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/9ed148cb-d123-4dcc-b065-d50926b697ca"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات