728 x 90

جنگ در اوکراین؛ مقاومت ارتش و مردم و ادامه بحران بین‌المللی

جنگ در اوکراین و مقاومت گسترده مردمی
جنگ در اوکراین و مقاومت گسترده مردمی

گزارش رسانه‌های خبری حاکی است که طی نبردهای سخت و سنگین که از نخستین ساعات بامداد یکشنبه در شهر خارکیف دومین شهر بزرگ اوکراین رخ داد تا ساعت ۱۰صبح شهر یکبار بین نیروهای روسی و مدافعان اوکراینی دست به دست شده است حاصل این نبرد شماری زیادی از خودروهای سوخته و منهدم شده در خیابانهای خارکیف است که حاکی از نبرد خیابانی در این شهر است

روز یکشنبه نیروهای روسیه پس از یک موشک‌باران سنگین و جنگهای خیابانی موفق به تسخیر شهر خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین شدند.

ولادیمیر پوتین پس از تسخیر این شهر طی یک پیام تلویزیونی از سربازان روس تشکر کرد و آنها را قهرمان نامیده بود

 

اما ظهر روز یکشنبه ۸ اسفند رویترز گزارش داد: نیروهای اوکراینی خارکیف را پس گرفته‌اند. اوله سینگوبوف فرماندار خارکیف گفت: کنترل خارکیف کاملاً در اختیار ماست! نیروهای مسلح، پلیس و نیروهای دفاعی در حال کار هستند و شهر به‌طور کامل از وجود دشمن پاکسازی می‌شود.

مشاور رئیس‌جمهور اوکراین نیز گفت اوکراین نیمی از خودروهای نظامی روسیه را که وارد خارکیف شده بود نابود کرده است.

رویترز افزود با وجود این‌که روسیه سنگین‌ترین تهاجمات خود طی چند روز اخیر را بر شهرهای بزرگ اوکراین، از جمله کی‌یف انجام داده، اما با مقاومت بسیار سختی از طرف مردم و ارتش اوکراین روبه‌رو شده است.

معاون وزیر دفاع اوکراین روز یکشنبه گفت که نیروهای روسیه حدود ۴۳۰۰نظامی را در جریان تهاجم خود به اوکراین از دست داده‌اند... .
او هم‌چنین در صفحه فیس‌بوک خود گفت نیروهای ارتش اوکراین ۱۴۶تانک، ۲۷هواپیما و ۲۶هلیکوپتر روسیه را نابود کرده‌اند

تصاویر منتشر شده توسط رسانه‌ها خودروهای منهدم‌شده و سربازان اسیر شده روسی را نشان می‌دهد.

 

زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین صبح یکشنبه طی سخنانی گفت شب گذشته بسیار سخت بود روسیه مناطق غیرنظامی را بمباران می‌کرد و همه چیز حتی آمبولانسها را هدف قرار می‌داد.

رویترز در گزارشی درباره ضربات سنگین به نیروهای چچن که روسیه آنها را بسیج کرده بود نوشت:

انهدام اسکادران ترور چچنی، ضربه روانی کوبنده‌ای برای تلاشهای متوقف شده ولادیمیر پوتین برای فتح اوکراین به‌شمار می‌رود. نخست‌وزیر روسیه این گروه را برای دستگیری یا کشتن رئیس‌جمهور اوکراین ولادیمیر زلنسکی فرستاده بود، زیرا به‌خوبی می‌دانست که شهرت وحشیانه این افراد باعث ترس بیشتر در قلب اوکراینی‌های تحت محاصره خواهد شد. به هر کدام از افراد گروه ترور چچنی، تصاویر مقامات اوکراینی که باید آنها را به‌قتل می‌رساندند داده بودند.

اما رهبر چچن وابسته به روسیه، بعد از دریافت ضربات جدی در اوکراین، شنبه شب ۷ اسفند در یک پیام ویدئویی گفت او نمی‌خواهد علیه اوکراین بجنگد. . نیروهای او به‌عنوان نیروهای شوک در نظر گرفته شده و برای ایجاد وحشت در اوکراین بودند. او و نیروهایش از جنگ اوکراین خارج شده‌اند.

 

به گزارش رسانه‌ها کی‌یف به‌رغم موشک‌باران روسیه، هم‌چنان در کنترل نیروهای اوکراینی است و در حاشیه شهر شماری از خودروهای نظامی روسیه که منهدم شده‌اند بچشم می‌خورد.

ظهر یکشنبه ولادیمیر پوتین طی صحبتی با فرماندهان نظامی خودش اعلام کرد که به نیروهای بازدارنده اتمی آماده‌باش داده است.

به‌دنبال این خبر سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد گفت که دستور ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه برای قرار دادن نیروهای بازدارنده روسیه، که شامل تسلیحات هسته‌یی نیز می‌شود، تشدید تنش غیرقابل قبول است.

 

در همین حال ولادیمیر زلنسکی گفت مقامات اوکراین و روسیه در نقطه‌ای در نزدیکی رود پریبیات واقع در مرز اوکراین و بلاروس ملاقات خواهند کرد. رئیس‌جمهور اوکراین گفت این توافق در تماس تلفنی میان وی و رئیس‌جمهور بلاروس حاصل شده است و این ملاقات قرار است بدون هر گونه پیش‌شرطی انجام شود. قابل ذکر است که روسیه از صبح یکشنبه هیأتی را به بلاروس فرستاده و اعلام کرده بود که آماده مذاکرات است اما رئیس‌جمهور اوکراین با مذاکره در بلاروس مخالف کرده بود (رویترز ۸اسفند۱۴۰۰).

 

بنا به‌گفته رویترز روز یکشنبه ۸اسفند زلینسکی رئیس‌جمهور اوکراین در یک پیام ویدئویی از جامعه جهانی خواست قدرت وتوی روسیه را در شورای امنیت سازمان ملل باطل کنند و اقدامات روسیه را نسل‌کشی خواند. وی گفت: «این کشتار است. آنها تصمیم دارند شهرهای اوکراین را هر چه بیشتر بمباران کنند، می‌خواهند کودکان ما را با دقت هر چه بیشتر بکشند. چنین اهریمنی که به سرزمین ما نفوذ کرده باید نابود شود». وی هم‌چنین افزود «اقدامات روسیه در اوکراین نشانه‌هایی از نسل‌کشی است.

 

تصاویر رسانه‌های خبری صحنه‌های زیادی را از مقاومت جانانه مردم و ارتش اوکراین در برابر حملات روسیه نشان می‌دهد.

 

روز شنبه ۷اسفند آمریکا و قدرتهای اروپایی طی بیانیه‌یی تحریم‌های سخت‌تری علیه روسیه اعلام کردند. در این بیانیه گفته شده است: ما متعهد می‌شویم بانک‌های مشخصی از روسیه از سیستم پیام رسانی سوئیفت حذف شوند. این تضمینی است برای جدا کردن کامل این بانکها از سیستم مالی بین‌المللی که به توانایی آنها برای فعالیت در سطح جهانی آسیب می‌رساند. هم‌چنین متعهد می‌شویم با اقدامات محدود کننده بیشتر بانک مرکزی روسیه را از بکارگیری ذخائر بین‌المللی به گونهای که تأثیر تحریم‌های ما را تضعیف می‌کند، جلوگیری کنیم.

بانک‌های روسیه، از جمله سن بانک روز یکشنبه اعلام کرد ذخائر مالی کافی در اختیار دارد و ثبات این بانک بهم نخواهد خورد. نقدینه‌های مشتریان هم‌چنان در دسترس است و کارتهای بانکی طبق معمول کار می‌کنند.

 

خبرگزاری فرانسه گزارش داد چند منبع شرکت‌کننده در کنفرانس مجازی بزرگ آب و هوای سازمان ملل متحد گفتند رئیس هیأت روسیه در این کنفرانس از حمله توجیه ناپذیر کشورش به اوکراین عذرخواهی کرد. گفته می‌شود در این کنفرانس که پشت درهای بسته و به‌طور مجازی برگزار شد، پس از سخنرانی پرشور نماینده اوکراین و تشریح وضعیت اسفبار کشورش، نماینده روسیه، چنین موضع غافلگیرکننده‌ای را بیان کرد (رویترز ۸ اسفند۱۴۰۰).

 

بنا به گزارش رویترز، به‌دنبال تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه، کشورهای اروپایی، از جمله سوئد، بلژیک، آلمان و انگلستان، دانمارک و ایسلند ایتالیا و اسپانیا و هم‌چنین کانادا فضای هوایی خود را به روی خطوط هوایی روسیه بسته‌اند. به این ترتیب هواپیماهای روسیه قادر به عبور از آسمان اغلب کشورهای اروپایی نیستند.

 

لیز تراس وزیر خارجه انگلستان روز یکشنبه اعلام کر د مادام که مسکو نیروهایش را در کشور همسایه‌اش مستقر کرده، هیچ گفتگویی بر سر اوکراین در کار نخواهد بود.

لیز تراس گفت: «اگر روسیه در مورد گفتگوها جدی است باید نیروهایش را از اوکراین خارج کند. در حالی‌که سلاح آنها بر شقیقه مردم اوکراین است، مذاکره‌ای نمی‌تواند برقرار باشد... بنابراین صراحتاً می‌گویم من به این به‌اصطلاح «تلاش برای مذاکره» هیچ اعتمادی ندارم. لیز تراس هم‌چنین درباره حمله روسیه به اوکراین و پیامدهای آن گفت: «این ممکن است آغاز پایان پوتین باشد».

وی هم‌چنین گفت لیستی از اولیگارشی روسیه تهیه کرده و دولت بریتانیا هر چند هفته هواپیماهای اختصاصی، دارایی‌ها و دیگر مایملک آنها را تحت تحریم قرار خواهد داد. وی افزود این درگیری ممکن است طولانی شود.

 

جوزپ بورل رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز یکشنبه گفت: «من به وزاری اتحادیه پیشنهاد خواهم کرد تسهیلات صلح‌جویانه را برای دو اقدام فوری برای کمک به اوکراین بکار بگیرند. هدف این است که بتوانیم ارتش قهرمان اوکراین را که با مقاومتی سترگ در مقابل تهاجم روسیه ایستاده‌اند به‌لحاظ مالی و هم‌چنین سوخت پشتیبانی کنیم».

وزیر خارجه آلمان روز شنبه ۷اسفند گفت: ما پس از جنگ تجاوزکارانه پوتین در دنیای متفاوتی زندگی می‌کنیم. ما از این نقض قوانین بین‌المللی وحشت‌زده‌ایم، اما فلج نشده‌ایم. به همین دلیل است برای سربازان اوکراینی که از کشورشان دفاع می‌کنند، سلاحهای ضدتانک و موشک‌های استینگر ارسال خواهیم کرد.

رویترز به‌نقل از دیپلماتهای سازمان ملل گفت شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار است روز یکشنبه رأی‌گیری برای برگزاری نشست فوق‌العاده و کم‌سابقه مجمع عمومی با شرکت ۱۹۳کشور عضو در مورد تهاجم روسیه به اوکراین را برگزار کند. در صورت تصویب شدن، اجلاس مجمع عمومی روز دوشنبه ۹اسفند برگزار خواهد شد. این دیپلماتها گفتند رأی‌گیری شورای ۱۵نفره رویه‌ای است که در آن هیچ‌یک از پنج عضو دائمی شورا نمی‌توانند حق وتوی خود را اعمال کنند. دیپلماتها گفتند که این اقدام به ۹رأی موافق نیاز دارد و احتمالاً تصویب می‌شود.

 

ایلان ماسک رئیس شرکت اسپیس ایکس SpaceX اعلام کرد ماهواره‌های استارلینک اسپیس ایکس اکنون بر فراز اوکراین فعال هستند.

مجله تایم در این مورد نوشت: اشغال اوکراین توسط روسیه در برابر مقاومت و دفاع جانانه مردم اوکراین کند شده است. در پاسخ به درخواست وزیر تغییرات زیربنایی دیجیتالی اوکراین، ایلان ماسک در توئیتر خود نوشت سیستم اینترنتی «استارلینک» مبتنی بر ماهواره‌های موجود در مدار زمین در رابطه با اوکراین فعال شده و در حال حاضر "پایانه‌های بیشتری در مسیر" ایجاد شده است تا شهروندان بتوانند اطلاعات و فیلم‌های خود را بدون اخلال در سیستم اینترنت زمینی به جهان مخابره کنند.

 

به گزارش رسانه‌های خبری، بسیاری از کشورهای جهان شامل اروپا و آمریکا شاهد تظاهرات بزرگ میلیونها نفر از مردم در اعتراض به جنگ در اوکراین هستند

 

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/5f3807fa-9456-404f-8eba-d7f435cd692d"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات