728 x 90

جنگ در اوکراین مقاومت ارتش و مردم ادامه بحران بین‌المللی - چهار‌شنبه ۱۰‌فروردین

جنگ در اوکراین
جنگ در اوکراین

به‌دنبال اعلام تصمیم روسیه مبنی بر عقب‌کشیدن از اطراف کی‌یف به عنوان حسن‌نیت برای پیشبرد مذاکرات، وزارت دفاع آمریکا آنرا یک فریب نظامی برای اشغال بخشهایی از خاک اوکراین توسط روسیه خواند.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا به خبرنگاران گفت: گزارشات نشان می‌دهند تنها بخشی و نه همه نیروهای روسیه از اطراف کی‌یف عقب‌نشینی کرده‌اند. که بیشتر نشان‌دهنده این است که روسیه می‌خواهد روی تسخیر منطقهٔ دیگری که موفقیت بالفعل بیشتری نصیبش می‌کند متمرکز شود. واقعیت این است که روسیه پس از عدم موفقیت در تسخیر کی‌یف، خارکیف، چرنیهیو، میکلایف، ماریوپل، بردیانسک و حتی خرسون که اکنون از کنترل آنها خارج شده، به هیچیک از اهدافش نرسیده است. سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت برآورد ما این است آنها اکنون می‌خواهند بندر دونباس را مانند کریمه ضمیمه خاک خود کنند. به همین دلیل روی مارپوپل نیز این‌قدر فشار می‌آورند، زیرا می‌خواهند پایگاه ارتباطی بین آنجا و دونباس برای تحکیم مواضع خود ایجاد کنند (وزارت دفاع آمریکا ۹فروردین ۱۴۰۱).

 

زلنسکی در پیامی به مردم اوکراین گفت: به‌نظر می‌رسد که روسیه تصمیم گرفته است از تهاجمات خود بکاهد، با این وجود ما نباید هوشیاریمان را از دست بدهیم. وضعیت به‌حالت عادی برنگشته است. آنها هنوز تجهیزات زیادی در اختیار دارند... . به همین خاطر ما هوشیار و آماده‌ایم و از قدرت دفاعیمان نمی‌کاهیم... دفاع از اوکراین در اولویت اصلی ماست. دشمن هنوز در کشورماست. کانال تلگرامی ۹فروردین ۱۴۰۱)

 

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در واکنش به تصمیم روسیه مبنی بر کاهش عملیات نظامی خود در اطراف کی‌یف گفت ما دنبال می‌کنیم تا ببینیم چقدر به حرفی که می‌زنند عمل می‌کنند. در عین‌حال، ما به تحریم‌های سخت خود علیه روسیه و کمکهای نظامی به اوکراین برای افزایش قدرت دفاعی‌اش ادامه خواهیم داد (کاخ‌سفید ۹فروردین۱۴۰۱).

 

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز می‌گوید نسبت به قول‌های روسیه تردیدهایی دارد. او گفت: «من از همتایان اوکراین‌مان خواهم خواست تا نظرشان را نسبت به هر گونه پیشرفت واقعی اعلام کنند. ولی آنچه من می‌توانم بگویم این است که روسیه حرفش با عملش متفاوت استة.

 

به گزارش دیلی میل، روسیه هشتمین سرهنگ خود را در جریان درگیریهای شدید در خارکیف از دست داد. سرهنگ دنیس کوریلو Denis Kurilo از تیپ ۲۰۰ تفنگداران موتوری در درگیری با نیروهای اوکراینی کشته شد. او جدیدترین افسر بلندپایه‌یی است که روسیه از دست می‌دهد. نیروهای اوکراینی می‌گویند این تیپ متحمل خسارات هنگفتی شامل ۱۵۰۰ سرباز در خارکیف شده است (دیلی میل ۱۰فروردین۱۴۰۱).

 

وزارت دفاع اوکراین روز چهارشنبه ۱۰فروردین میزان خسارات وارده به ارتش روسیه را به این ترتیب اعلام کرد:

  • ۱۳۵ فروند هواپیمای جنگنده
  • ۱۳۳ فروند هلیکوپتر
  • ۶۱۳ تانک
  • ۱۷۳۶ خودروی زرهی
  • ۵۴ سیستم ضدهوایی
  • ۹۶ قبضه آتشبار کاتیوشا
  • ۱۱۹۰ خودروی نظامی
  • ۷۷ خودروی تانکر سوخت
  • ۲۱ سیستم مهندسی
  • ۴ سیستم موبایل پرتاب موشک SRBM
  • ۳۰۷ قبضه آتشبار سنگین
  • ۹۱ پهپاد
  • ۷ فروند کشتی و یدک ناو

 

 

ولودیمیر زلنسکی در پیامی به پارلمان دانمارک خواستار تشدید تحریم‌ها علیه روسیه و قطع خرید نفت و گاز از این کشور شد (تلویزیون فرانسه۲۴ - ۱۰فروردین۱۴۰۱).

 

به گزارش فرانس ۲۴، نتایج گفتگوهای صلح روز گذشته در ترکیه میان روسیه و اوکراین از زبان روسها پیشرفت قابل‌ملاحظه‌یی داشته و می‌گویند که گفتگوها در مسیر درستی حرکت می‌کند. اما از نظر اوکراین، آنها از خواسته خود که تمامیت ارضی کشور بر اساس نقشه و مرزبندی سال۱۹۹۱ است و این کشور از شوروی جدا شد، کوتاه نیامده‌اند. اوکراین می‌گوید تا زمانی که روسیه در حال اشغال سرزمینهای ماست، گفتگوی صلح معنی ندارد. لذا باید ابتدا توافق آتش‌بسی امضا شود تا بتوان در مورد سایر مسائل گفتگو کرد. (تلویزیون فرانسه۲۴ - ۱۰فروردین۱۴۰۱)

 

روز سه‌شنبه واشنگتن پست در مورد نتایج مذاکرات اخیر اوکراین و روسیه در استانبول نوشت: محور اصلی پیشنهاد اوکراین عبارت بود از این‌که از پیوستن به ناتو در ازای وجود یک سیستم امنیتی تضمین شده توسط شرکای بین‌المللی‌اش، از جمله آمریکا، ترکیه، صرفنظر کند... این منبع افزود اوکراین هم‌چنین توافق کرده است که غیرهسته‌ای باقی بماند، اما حق پیوستن به اتحادیه اروپا را برای خود حفظ می‌کند (واشنگتن پست ۹فروردین۱۴۰۱).

 

روز چهارشنبه ۱۰فروردین سازمان ملل متحد هیأتی متشکل از سه کارشناس حقوق‌بشر خود را برای انجام تحقیقات پیرامون وجود جنایات جنگی و نقض حقوق‌بشر در جنگ اوکراین معرفی کرد. این هیأت مستقل که با مسئولیت اریک موز از نروژ این مأموریت را پذیرفته، قرار است در مورد کلیه دعاوی مربوط به نقض حقوق‌بشر، نقض قوانین انسان‌دوستانه بین‌المللی و جنایات جنگی در جنگ روسیه علیه اوکراین تحقیق کند. (رویترز: ۱۰فروردین۱۴۰۱)

 

بنا به گزارش تلویزیون فرانسه ۲۴، زندگی در کی‌یف، پایتخت اوکراین رفته‌رفته به وضعیت عادی برمی‌گردد، هر چند هنوز خمپاره‌باران و موشک‌باران پایتخت قطع نشده، اما به‌شدت روزهای اول نیست و مردم ترسشان ریخته و بیشتر به خیابان می‌آیند و مغازه‌ها کم کم باز می‌شوند. شهردار کی‌یف می‌گوید قوای کشور در حال حاضر در کنترل کامل شهر و حومه آن خصوصاً شهر ایرپین هستند.

گزارشگر فرانسه ۲۴ گفت: در میان مردم این کشور یک وحدت و همکاری جمعی برای دفاع از کشورشان وجود دارد. برای مثال یک کارخانه رنگ سازی که کارش متوقف شده بود، تصمیم گرفت برای داوطلبانی که می‌جنگند جلیقه ضدگلوله درست کند و همکاران او به تهیه الزامات و لجستیک برای رزمندگان از جمله انتقال غذا و دارو به جبهه و سایر نیازمندی‌های آن می‌پردازند. (تلویزیون فرانسه۲۴ - ۱۰فروردین۱۴۰۱)

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/6ba871be-575e-4653-93c0-0b3e6d94a985"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات