728 x 90

جان باختن یکی از زندانیان قیام در زاهدان، اعدام ۸ زندانی در دو روز و تشدید فشار بر زندانیان سیاسی

اطلاعیه شورای ملی مقاومت ایران
اطلاعیه شورای ملی مقاومت ایران

شورای ملی مقاومت ایران -سربرگ

جان باختن یکی از زندانیان قیام در زاهدان، اعدام ۸ زندانی در دو روز و تشدید فشار بر زندانیان سیاسی

فراخوان به اقدام فوری برای نجات جان محکومان به اعدام و دیدار هیأت حقیقت‌یاب با زندانیان سیاسی

 

امروز چهارشنبه ۲۷ دی دژخیمان خامنه‌ای چهار زندانی، کرامت نظرخانی، ایمان شعبانی، بهمن فتح‌الله‌زاده و یک زندانی دیگر را در زندان قزلحصار حلق‌آویز کردند. روز ۲۶ دیماه نیز چهار زندانی شامل اکرم کریم پور در همدان، حبیب درویشی زمان آبادی در کرمانشاه، محسن مهری در ایلام و یک زندانی در تبریز اعدام شدند. دوشنبه ۲۵ دی یعقوب علیمرادی ۳۵ ساله از ورزشکاران رشته وزنه برداری در نهاوند حلق‌آویز شدند.

در یک جنایت دیگر روز ۱۱ دیماه جمشید گرگیج از زندانیان قیام که در مهرماه ۱۴۰۱ پس از جمعه خونین زاهدان دستگیر شده بود به‌رغم نیاز فوری به درمان، به‌دلیل تعلل دژخیمان، بر اثر ایست قلبی در زندان زاهدان جان باخت.

خامنه‌ای برای نجات رژیم از بحرانهای لاعلاج به تشدید اعدام و جنگ‌افروزی روی آورده است. سایت حکومتی اقتصاد ۲۴ روز ۲۵ دیماه نوشت: «صدای پای بحرانی بزرگ‌تر از ۱۴۰۱ را بشنوید» و «اگر مسئولان سیاسی کشور دست به اقدامات عاجل نزنند... . باید از هم‌اکنون مسئولیت ناآرامی‌های آینده را پذیرا باشند». در همین حال سایت حکومتی دیدار ۱۸ دی درباره افزایش اعدامها و اعدامهای مخفی نوشت: «بعد از قضیه غزه آمار اعدامها بیشتر شده... اینها حتی خبر اعدام هم نمی‌دهند قبلاً سایت دادگستری استان می‌زد که این اعدام روز گذشته انجام (شده) اینهم الآن جمع شده» (سایت دیدار رژیم – ۱۸دی).

زندانبانان رژیم همزمان با افزایش اعدامها فشار و شکنجه زندانیان سیاسی را تشدید کرد‌ه‌اند. حسین صالحی، از زندانیان قیام ۱۴۰۱ که به ۱۰ سال حبس محکوم شده و در زندان شیبان اهواز محبوس است، به‌دلیل شکنجه‌های وحشیانه به بیماری شدید اعصاب مبتلا شده ولی زندانبانان به‌رغم تجویز کتبی پزشک نه تنها او را از رسیدگی‌های درمانی محروم کرده‌اند بلکه بر شدت شکنجه‌ها افزوده‌اند.

زندانی سیاسی حامد قره‌اوغلانی که دوران محکومیت ۱۳ ساله خود را در زندان ارومیه می‌گذراند و بیماری صرع او شدت یافته، از رسیدگی درمانی محروم است. او از ۲۲ دی در اعتراض به عدم مرخصی درمانی و انتقال به بیمارستان دست به اعتصاب زده است. زندانبانان به جای درمان حامد قره‌اوغلانی از روز سه‌شنبه ۲۶ دی او را به سلول انفرادی منتقل کرده‌اند.

زندانی سیاسی مهدی معربی ۳۲ ساله از هموطنان عرب که دوران محکومیت ۳۰ سال حبس خود را در تبعید در زندان تربت‌جام سپری می‌کند، از بیماری قلبی رنج می‌برد و درخواستهای مکرر او برای انتقال به بیمارستان بی‌پاسخ مانده است. او اخیراً در پی یک حمله قلبی پس از ۲۴ ساعت انتظار به مرکز درمانی خارج از زندان اعزام شد. اما به‌رغم تأکید پزشک بر وخامت حال این زندانی، او را بدون اتمام مراحل درمان به زندان بازگرداندند. مهدی در ۱۳۹۴دستگیر و سه هم پرونده او در سال ۱۳۹۵ اعدام شدند. تبعید او به تربت‌جام باعث شده که خانواده‌اش که در خوزستان زندگی می‌کنند نتوانند به‌سادگی به ملاقات او بروند. تقاضاهای او برای انتقال به یکی از زندانهای اهواز نادیده گرفته شده است.

مقاومت ایران بار دیگر ملل متحد و مدافعان حقوق‌بشر را به اقدام فوری برای نجات جان زندانیان زیر اعدام فرا می‌خواند و خواستار بازدید هیأت حقیقت‌یاب بین‌المللی از زندانهای ایران و به‌ویژه دیدار با زندانیان سیاسی می‌باشد.

 

دبیرخانه شورای ملی مقاومت ایران

۲۷ دیماه ۱۴۰۲ (۱۷ ژانویه ۲۰۲۴)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c269133c-5883-4d7c-9415-53b5f38d7219"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات