728 x 90

تقاضای مجازات حبس ابد برای دژخیم حمید نوری توسط دادستان - گفتگو با محمد محدثین

تقاضای مجازات حبس ابد برای دژخیم حمید نوری توسط دادستان
تقاضای مجازات حبس ابد برای دژخیم حمید نوری توسط دادستان

محاکمه حمید نوری از دژخیمان قتل‌عام ۶۷ در سوئد

پنجشنبه ۸اردیبهشت ۱۴۰۱

 

تقاضای مجازات حبس ابد برای دژخیم حمید نوری توسط دادستان

 

دادستان: بنابراین حمید نوری باید محکوم بشود به‌خاطر جنایت علیه حقوق‌بشر از نوع شدید با توجه به تعداد قربانیان. علاوه بر جنایت علیه بشریت بر طبق بند دوم هم باید محکوم بشود با توجه به عظمت و بزرگی این جنایت هیچ چیزی جز ابد جواب ندارد

 

روز پنجشنبه ۸اردیبهشت محاکمه دژخیم حمید نوری از دژخیمان قتل‌عام زندانیان سیاسی در سال۶۷ در دادگاه سوئد ادامه یافت. در دومین جلسه مرحله دفاعیات نهایی برای تقاضای کیفرخواست، دادستان مطالب نهایی خود را ارائه کرد.

در این جلسه دادستان در دومین روز ارائه کیفرخواست نهایی خود درخواست حکم حبس ابد برای دژخیم حمید نوری به‌خاطر دست داشتن در قتل‌عام زندانیان سیاسی در زندان گوهردشت در سال۶۷ را ارائه کرد

دادستان با استناد به ادله روشن و شهادت بسیاری از شاهدان عینی، اظهارات دژخیم نوری مبنی بر انکار جنایات انجام شده در زندان گوهردشت و نقش فعال خودش در این جنایات را مردود دانست و از جمله گفت:

 

دادستان: چه جوری بتوانیم ثابت کنیم که حمید نوری مشارک داشته و به چه طریق بتوانیم ثابت کنیم و این‌که چه کارهایی کرده برای این‌که به این سؤالات جواب بدهیم در درجه اول این است که چند تا نکته مد نظرتون باشه. از طریق اظهارات شاهدها و شاکی‌ها که خودشان در گوهردشت بودند. تو آن پریود ما تصویر درست و خوبی گرفتیم که چه اتفاقاتی در گوهردشت، هم در موج اول و هم در موج دوم اتفاق می‌افته. گوهردشت تبدیل شده در این پریود مثل یک کارخانه شده بود و تمام افرادی که آنجا هستند باید کارهایشان را سریع انجام بدهند. تصمیمهای سریع گرفته شد و به اجرا گذاشتند. این سریع کارخانه کشتار شدش و برای این‌که بتوانند این کار را انجام بدهند باید سازمانبندی درستی بدهند که تمام سیستم سازمانی اینها و چرخها کار بکنه یعنی تمام وظایف کاری باید همه درست انجام بدهند که بشود کارگاه کارخانه قتل را راه انداخت... . اجرا گذاشتن این دستور که صدها زندانی را بکشند توی تعداد روزهای معدود و کم مسلماً چالش برزگیه برای زندان و هیأت مدیره زندان و این هم خودش را این‌طور نشون میده که بعضی وقتها نمی‌رسند به تمام زندانیهایی که بردند توی این راهروی مرگ.

 

دادستان در بخشی دیگری از اظهاراتش، ادعاهای حمید نوری مبنی بر دست نداشتن در جنایات را نادرست خواند و گفت: بر طبق اظهارات شاهدان مسئولیت اصلی به اجرا گذاشتن دستور خمینی برای اعدام زندانیان در گوهردشت با هیئتی متشکل از ناصریان و لشکری و حمید نوری بوده که با کمک کسان دیگری که در زندان مشغول بکار بودند این کار انجام شده است. بنابراین این‌که حمید نوری گفته در زمان اعدامها مرخصی بود بر طبق شهادت شاکیان و شاهدان واقعیت ندارد علاوه بر این سمت حمید نوری در دستگاه قضاییه به‌گونه‌یی بوده که نمی‌توانسته در آن مقطع برای اجرای دستور خمینی بر سر کار حاضر نبوده باشد دادستان سپس با استناد به اظهارات حسین فارسی در دادگاه افزود

 

وقتی که حسین فارسی ازش بازپرسی کردیم و مشاهدات اون و خودش هم تو کتابش یه کهکشان ستاره نوشته یعنی هیچکس حتی پاسدارایی که همسراشون در حال مرگ بودن اجازه نداشتن مرخصی برن، حتی کوتاه مدت حتی اجازه نداشتن زنگ بزنن، رحیمی هم میگه شنیده که دو تا نگهبان با هم صحبت می‌کردن نگهبانها می‌گفتن من نمی‌خوام اونجا باشن و مرخصی می‌خواسته و همکارش بهش میگه هیچکسی اجازه نداره مرخصی بره همه باید شرکت کنن توی اینکار برداشت ما اینه که بسیار مهمه که یه کاری بکنن که همه شرکت داشته باشن

 

دادستان هم‌چنین با استناد به‌شهادتها و اسناد زندانیان مجاهد و مبارز افزود:

محمود رویایی تو کتاب آفتابکاران می‌نویسه که حمید نوری بسیار نقش فعالانه‌ای داشته به‌عنوان دستیار ناصریان تو این اعدامهای گوهردشت... ویدیو از محمود رویایی که خیلی وقت پیش انجام شده آنجا دو تا اسم میده به‌عنوان اشخاص فعال واسه اعدام زندانیان، ناصریان و حمید نوری. و توی یه ویدیویی که توی مقدمه نشون دادیم نصرالله مرندی او هم اسم می‌بره ناصریان لشکری و حمید نوری که نقشهای فعال و انجام دهنده اعدامها داشتند.

محمود رویایی هم تو کتاب خودش می‌نویسه ناصریان حمید نوری از صبح تا شب می‌آمده او و حمید نوری اصلاً وقت نداشتند سر خودشان را بخارانند.

تمام مدارک باهم جور در می‌آیند و نشون میده که هشتم مرداد اعدامها شروع شده ما می‌گیم یعنی ثابت کردیم که بله این روز اعدامها شروع میشه و بله حمید نوری در محل است در روز اول اعدامها چندین نفر از شهودی که آمدند اینجا می‌بینند حمید نوری را که آنها کارهای دیگه‌ای با ضاربهایی دیگه‌ای که آنجا بودند داشتند کارهایی انجام می‌دادند.

 

دادستان در جمعبندی بخش اول اظهاراتش گفت: حمید نوری روز قبل از این‌که به سوئد بیاید بسیاری از تماسهایی که با افرادی که سمتهای بالایی در زندانهای گوهردشت و اوین داشته یا در رابطه با زندانها بوده‌اند را به‌صورتی فعالانه پاک کرده است از جمله تماسهایش با ناصریان که طبق گفته شاهدان ناصریان رئیس حمید نوری بوده است خود او هم تأیید می‌کند که ناصریان به او در مورد رفتن به سوئد اخطار داده است.

 

دادستان: در خلاصه اینجوری بگوئیم که کاملاً تأیید شده که حمید نوری چند روز قبل از این‌که سفر کند به سوئد، تماس تلفنی داشته با این محمد مقیسه. ما اینرا به‌نام ناصریان می‌شناسیم، هم eu اروپای مشترک و هم آمریکا تحریم برایش صادر کرده‌اند به‌خاطر همین رفتارهای ضدبشری‌اش در ایران و ما می‌گوئیم دلیل این‌که نوری این کارها را کرده این است که مطمئن باشد که اگر پلیس سوئد این را دستگیر کرد، به یک نحو ساده‌ای پلیس نتواند ربطش بدهد حمید نوری را به گوهردشت. و بنابراین این‌که ربطش بدهد به اعدامهای ۸۸.

در کل تمام این شهادتها ادله اثبات شفاهی و کتبی نشان می‌دهد که به‌هیچ عنوان جای شک و تردید نیست که حمید نوری با همفکری و همکاری ضاربین دیگر به‌طور خیلی فعالانه شرکت داشته در اعدام صدها نفر زندانی که حالا یا هواخواه مجاهدین بودند یا گروه‌های چپ در گوهردشت در طول این مدت زمانی که ارتکاب جرم که ما اعلام کردیم.

 

دادستان در پایان اظهارات خود و پس از ارائه شواهد و اسناد متعدد در اثبات دست داشتن حمید نوری در قتل‌عام زندانیان سیاسی در سال۶۷ در زندان گوهردشت، از دادگاه تقاضای حبس ابد برای او کرد و گفت:

شکنجه که می‌تونیم بگیم که فقط زجر جسمی نیست زجر روحی هم شکنجه است. ترس شدید باعث شکنجه روحی شده. لازم نیست اثبات کنیم شهود اثبات کنند مشخصه که این کارها طوری انجام شده که زجر روحی است فردی را جایی ببرن و اعدام کنند. اصلاً این‌که نمی‌دانند چرا اعدام شوند و این موجب شکنجه و ترس شدید می‌شود و این رفتار غیربشری است بنابراین حمید نوری باید محکوم بشه به‌خاطر جنایت علیه حقوق‌بشر از نوع شدید با توجه به تعداد قربانیان. علاوه بر جنایت علیه بشریت بر طبق بند دوم هم باید محکوم بشه با توجه عظمت و بزرگی این جنایت هیچ چیزی جز ابد جواب ندارد

روایات مختلفی در مورد دهم مرداد هیأت آنجا بوده یا نه اقوال مختلفی گفته شده علی ذوالفقاری، اصغر مهدیزاده، حسن گلزاری تعریف کردند که آن‌روز آنها را بردند به‌خصوص بردنشون پیش هیئت. رویایی در کتابش میگه که کمیته آن‌روز در گوهردشت بود، صرفنظر از این‌که کی چی گفته علی ذوالفقاری و اصغر مهدی‌زاده که باهم تو همون فرعی نشسته بودند قبل از این‌که ببرندشان به سلول انفرادی وقتی آنها می‌بردند پیش هیئت، حمید نوری را می‌بینند این حمید نوری است که علی ذوالفقاری را می‌بره توی اتاق هیئت. اصغر مهدی‌زاده میگه که حمید نوری بود که من را از سلول انفرادی برد به راهرو مرگ به همراه فرزین نصرتی و مسعود خستو. علی ذوالفقاری گفته که حمید نوری اسم زندانیها را می‌خوانده که بعداً بردنشون به طرف حسینیه و اصغر مهدی‌زاده می‌بینه حمید نوری را زندانیها را می‌برده به طرف همون حسینیه. علی ذوالفقاری میگه که یکی از اون کسانی که آن روز اعدام شد فرزین نصرتی بوده اعدامی یعنی همون آدمی که اصغر مهدی‌زاده تعریف کرده که بردنش با او به طرف راهروی مرگ. من منظورم این است که اطلاعاتی که آنها دادند حرفهایی که آنها زدند هر دویشان توی راهروی مرگ بودند همزمان. حسن گلزاری گفته که وقتی من را بردند از بند جهاد بردند به بند مقابل جهاد ۱۰مرداد حمید نوری من را برد آنجا.

 

زندانیها را می‌برند تو و چه جوری حمید نوری میاد با زندانیها که بعد می‌بردشون داخل می‌بینه که حتی حمید نوری میره تو میره داخل حسینیه و حتی او اصغری‌زاده هم می برندش داخل حسینیه اصغر مهدی‌زاده را و بعد می‌بینه که اجسادی روی زمین افتادند زندانیایی که روی صندلی و ایستادند و طناب دار دور گردنشونه اصغر مهدی‌زاده بعداً تعریف کرده که کارکنان زندان ناصریان هم باهاشون بودند و لشکری و حمید نوری هم بعضی‌ها صندلیها را لگد می‌زنند که زندانیان بدار آویخته بشوند. وکلای مدافع شدیداً حرفهای اصغر مهدی‌زاده را زیر سؤال بردند و اشاره کردند از جمله به این‌که او قبلاً در مصاحبه‌های مختلف از حضور حمید نوری در حسینیه اصلاً حرفی نزده قبلاً و این‌که فرقی وجود داره بین روایتهای مختلفی که شده اذعان می‌تونیم بکنیم که در این پرونده ثابت شده که یه جور می‌بردنشون آنجا یه جور اخطار بوده بهشون و ثابت شده که اصغر مهدی‌زاده چندین مرتبه قبل از این‌که حمید نوری دستگیر بشه تعریف کرده که من را بردند آنجا و دیدم زندانیانی که اعدام شده بودند بنابراین اطلاعات جدیدی نیست این چیزی که اضافه شده حضور حمید نوری اضافه شده فقط. از اصغر پرسیدند گفت من حمید نوری این‌قدر بارز نبود مقامش مقامش در مقام سوم بعد از ناصریان و لشکری من زیاد توجهی نداشتم بهش و قضاوت ما این هستش که میتونه این توجیه منطقی باشه از طرف اصغر.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d58c6497-5200-4c7a-9895-542dbe800b25"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات