728 x 90

تشدید تحریم ایران توسط دولت ترامپ، گزارشی از نشریه کنگره آمریکا

تحریمهای آمریکا علیه رژیم ایران
تحریمهای آمریکا علیه رژیم ایران

هیل نشریه کنگره آمریکا طی مقاله‌یی با عنوان:‌ «وقتی به رژیم ایران می‌رسد آمریکا هنوز صحنه را اداره می‌کند» نوشت:. زمانی که ماه گذشته رئیس‌جمهور دونالد ترامپ اعلام کرد که آمریکا توافق جهانی هسته‌یی با رژیم ایران را ترک می‌کند و اعمال تحریمها را تجدید می‌کند،رهبران کشورهای اروپایی قول به ایجاد مکانیزم مالی دادند که شرکتهای آنها را قادر می‌سازد با تهران کار کنند و از آنها در برابر جرایم مالی آمریکا حفاظت کند.

 

در آستانه تصمیم‌گیری دونالد ترامپ در تاریخ ۸می ۲۰۱۸ دیپلوماتهای ارشد اتحادیه اروپا، انگلستان، فرانسه و آلمان با معاون وزیر خارجه رژیم ایران در بروکسل دیدار کردند، متعهد به پیدا کردن راه‌هایی برای ادامه تحقق منافع اقتصادی رژیم ایران شدند. به امید آن که معامله هسته‌یی را در جای خود تاحدی که امکانپذیر باشد حفظ کنند.

 

عصبانیت اروپایی‌ها از لغو برجام

وقتی دونالد ترامپ در نهایت تصمیم خود را اعلام کرد، مقامهای کشورهای اروپایی با عصبانیت واکنش نشان دادند. وزیر دارایی فرانسه برونو ل مایر Bruno Le Marie اعلام کرد این غیرقابل قبول است آمریکا نقش "پلیس اقتصادی" این سیاره را ایفا کند. از آن زمان، تهران به رهبران اروپا برای انجام اقدامی که از اجرای تحریمها توسط شرکتهای آنها جلوگیری کند فشار می‌آورد و راه‌های خلاقانه برای تأمین مالی معاملات با ایران پیدا کنند.

با این حال، یک ماه پس از اعلام دونالد ترامپ، نشانه‌های رو به رشدی وجود دارد که نشان می‌دهد کنار کشیدن از آمریکا در حرف ساده‌تر از انجام آن است. بانکها یا شرکتهای بزرگ یکی بعد از دیگری، به عبارت دیگر، شرکت در اقتصاد آمریکا را در مقابل فرصتهای جدید تجارت و سرمایه‌گذاری با رژیم ایران انتخاب می‌کنند.

این تصمیم یک واقعیت اساسی را نشان می‌دهد... اقتصاد آمریکا هم‌چنان به‌سادگی بیش از حد بزرگ و بسیار جذاب است که بتوان آمریکا را واقعاً در انزوا نگهداشت... این تحریمها معاملات را با یک لیست طولانی از بانکها، شرکتها و افراد رژیم ایران ممنوع می‌کند و رئیس‌جمهور به شرکتها و بانکها ۹۰یا ۱۸۰روز فرصت می‌دهد تا رابطه با رژیم ایران را قطع کند. یکبار دیگر، بانکها و شرکتها باید بین تجارت با رژیم ایران و حفظ دسترسی به سیستم مالی ایالات متحده یکی را انتخاب کنند. مقامهای بلندپایه ایالات متحده اعلام کرده‌اند که دولت هم‌چنین در حال ارزیابی تحریمهای بیشتر است...

 

فشار آمریکا بر بانکهای اروپایی

خبرگزاری رویتر نیز یک مقام دیگر اروپایی نیز گفته است که آمریکا با اعزام تیم‌هایی به نقاط مختلف جهان، به‌صورت خصوصی درباره تجارت با رژیم ایران هشدار می‌دهد. به‌گفته یک مقام اروپایی دیگر، واشینگتن «بانک سرمایه‌گذاری اروپا» را تحت فشار قرار داده تا در شرکتهایی که با رژیم ایران تجارت می‌کنند، سرمایه‌گذاری نکند.

بانک سرمایه‌گذاری اروپا روز چهارشنبه اعلام کرده بود که نمی‌تواند به تحریم‌های آمریکا علیه رژیم ایران بی‌اعتنا باشد.

دو دیپلومات به رویتر گفته‌اند، «اندرو پیک»، دستیار معاون وزیر خارجه آمریکا که در حوزه ایران و عراق مسئولیت دارد، روز سه‌شنبه در جمهوری چک و چهارشنبه در مجارستان بوده است. یک مقام وزارت‌خارجه آمریکا گفت: «هیأت نمایندگی وزارت‌خارجه در اروپا به‌دنبال جمع‌آوری حمایت برای تلاش‌های جهانی آمریکا در راستای تحت فشار قرار دادن رژیم ایران و توضیح سیاستهای تحریمی واشینگتن است.»

 

این مقام وزارت‌خارجه گفته است که هیأت مزبور به کشورهای متعددی سر خواهد زد و در هفته‌های آتی تماس‌های خود را در سطح جهانی توسعه خواهد داد. در همین حال، ارتباطات با سه کشور اروپایی انگلستان، فرانسه و آلمان نیز ادامه خواهد یافت.


مطالب مرتبط

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/fbbff9a1-44db-4cd6-8a0c-9db129c4a524"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات