728 x 90

تحریم بخش امنیت داخلی وزارت اطلاعات؛ بازتابها و پیامدها

سخن روز
سخن روز

اقدام اتحادیهٔ اروپا مبنی بر لیست‌گذاری بخش امنیت داخلی وزارت اطلاعات آخوندها و ۲تن از مهره‌های بالای اطلاعاتی رژیم، پیامدها و بازتابهای بسیاری در پی داشت.

حرکت اتحادیه اروپا بیانگر ضربات سیاسی متعددی است که این روزها به رژیم وارد می‌گردد.

 

استقبال وزارت‌خارجه فرانسه 

خبرگزاری آلمان در این مورد نوشت: «دولت فرانسه از اقدامات مجازات علیه رژیم ایران استقبال کرد».

وزیر خارجه فرانسه با تبریک اقدامات اتخاذشده از سوی اتحادیه اروپا قضاوت کرد که سرویسهای اطلاعاتی رژیم ایران «مسئول» سازماندهی پروژه سوءقصد خنثی‌شده علیه گردهمایی مجاهدین خلق ایران در پاریس هستند.

 

شورای امنیت ملی آمریکا 

جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا هم گفت: «ما از اقدامات شرکای اروپایی‌مان در تحریم یک سرویس اطلاعاتی رژیم ایران حمایت می‌کنیم و در متوقف کردن تروریسم این رژیم متحد هستیم».

 

خبرگزاریها 

آسوشیتدپرس نوشت: «پاریس می‌گوید اطلاعات رژیم ایران با تلاش برای بمب‌گذاری در گردهمایی مجاهدین در پایتخت فرانسه مرتبط بوده است».

به این ترتیب یک بار دیگر داغ رژیم از ضربه مهلکی که با افشای توطئه‌اش بر ضد گردهمایی بزرگ ویلپنت خورد و این سرآغاز افشای دیپلمات تروریستهایش در کشورهای مختلف گردید، تازه شد.

 

وزارت‌خارجه آمریکا 

علاوه بر این، مواضع سیاسی در قبال رژیم یک درجه دیگر عمیق‌تر شد که از جمله نمونه آن در سخنرانی وزیر خارجه آمریکا در دانشگاه قاهره دیده شد. وی بر استراتژی آمریکا در قبال دیکتاتوری آخوندی تأکید کرد و گفت: «ما کازار فشار جدیدی را شروع کرده‌ایم تا درآمدهایی را که رژیم ایران از آن برای پیش‌بردن ترور و تخریب به سراسر جهان استفاده می‌کند، قطع کنیم. ما به مردم ایران می‌پیوندیم که خواهان آزادی و حسابرسی (از این رژیم) هستند. آمریکا تحریمهایی را که هرگز نمی‌بایست لغو می‌شدند، از سر گرفته است».

مایک پومپئو پیش از آن هم در کنفرانس مطبوعاتی وزیران خارجه آمریکا و اردن که روز ۸ژانویه در امان برگزار شد، گفت: «شما در روزها و هفته‌های آتی خواهید دید که ما نه فقط تلاشهای دیپلماتیک خودمان، بلکه تلاشهای تجاری‌مان را هم ۲برابر می‌کنیم تا با فشار واقعی بر رژیم ایران آنچه را که برای آنها در ماه مه گذشته مشخص کرده‌ایم محقق کنیم».

 

موضع اردن

در همین کنفرانس ایمن صفدی، وزیر امور خارجه اردن هم گفت: «اجازه بدهید یک نکته درباره رژیم ایران بگویم. ما همه با سیاست‌های توسعه‌طلبانه رژیم ایران در منطقه مشکل داریم. ما همه خواهان این هستیم که اطمینان حاصل کنیم هر تهدیدی که وجود دارد، کاهش یابد. همه کشورهای عربی و فکر کنم ایالات متحده هم این‌طور است».

 

افغانستان

از سوی دیگر در منطقه هم سخنگوی ریاست‌جمهوری افغانستان شاه حسین مرتضوی در موضعگیری بی‌سابقه‌ای علیه رژیم آخوندی و دخالتهایش از جمله مذاکره با طالبان، گفت: «مقامات وزارت‌خارجه رژیم ایران این روزها در نقش سخنگویان طالبان عمل می‌کنند. اگر کشور همسایه معتقد به گفتگو برای راه‌حل می‌باشند چرا راه گفتگو را با گروه‌های مخالف داخلی خود از جمله مجاهدین خلق بسته است؟ چرا به مشکل سیاسی داخلی خود که سال‌ها ایران را به بحران برده است، از راه گفتگو اقدام نمی‌کند»؟

 

گرجستان 

در همین حال گرجستان نیز به سخت‌گیریهای خود در مورد مسافران ایرانی که بسیاری از آنها را عوامل رژیم به‌خصوص عناصر امنیتی و اطلاعاتی رژیم تشکیل می‌دهند، افزوده و رسانه‌های رژیم این روزها به کرات از برخوردهایی که مأموران گرجستان با عوامل رژیم می‌کنند، سوزوگداز کرده‌اند.

 

نتیجه‌گیری 

نتیجه‌ای که از این رویدادهای زنجیروار می‌توان گرفت این است که فضای جدیدی در رابطه با رژیم آخوندی در صحنهٔ سیاست منطقه‌ای و بین‌المللی مشاهده می‌شود. مضمون این سیاست، تضعیف کیفی رژیم و تغییر تعادل‌قوای منطقه‌ای و بین‌المللی به زیان رژیم است.

برآیند آن تشدید فشارهای سیاسی و تنگ‌تر شدن حلقهٔ انزوای رژیم به‌طور تصاعدی است. به‌نظر می‌رسد که هر اقدام سیاسی سکو و زمینه‌ای می‌شود برای یک اقدام شدیدتر و یک موضعگیری رادیکال‌تر علیه رژیم.

 

تغییر تعادل‌قوای داخلی به ضرر رژیم

از سوی دیگر، این تحولات در سیاست خارجی همزمان بوده با ارتقا مستمر موقعیت مجاهدین و مقاومت ایران که شاخص آن از یک‌سو برپایی اشرف۳ است و از سوی دیگر تداوم قیام دیماه به‌صورت خیزشها و حرکتهای اعتراضی در داخل کشور و گسترش و ارتقای کانونهای شورشی که از چشم ناظران و دولتمردان خارجی نیز پنهان نمانده و این توجه در بازتاب این تحولات در رسانه‌های بین‌المللی به‌صورت توجهی که به سازمان محوری و هدایت‌کنندهٔ مقاومت، سازمان مجاهدین خلق می‌کنند، به‌خوبی پیداست.

کما این‌که پمپئو در سخنرانی در دانشگاه قاهره گفت: «تردید و سکوت دولت وقت آمریکا در زمان انتخابات سال ۸۸ در ایران، باعث شد آخوندها آزادی را در ایران به بند بکشند».

وی افزود: «ما به دوران چشم بستن آگاهانه در قبال اقدامات رژیم ایران پایان دادیم. ما اعلام کردیم در کنار مردم ایران برای آزادیخواهی ایستاده‌ایم. آمریکای دوران دونالد ترامپ می‌گوید آمریکا نباید از آخوندها محافظت کند».

اما رژیم قادر نیست این روند را تغییر دهد؛ چرا که یا باید ریشهٔ این فعل و انفعالها در داخل کشور، یعنی قیام را از بین ببرد:

حالا یا با از میان برداشتن شرایط عینی قیام

یا با از بین بردن شرط ذهنی یعنی سازمان مجاهدین و مقاومت سازمان‌یافته؛ کاری که رژیم توانش و امکانش را ندارد.

در عرصه خارجی نیز رژیم لاجرم باید دست تسلیم بلند کند و در زمینه‌های مختلف موشکی، منطقه‌ای، حقوق‌بشر و... زهر بخورد.

یا این‌که مسیر انقباض در پیش بگیرد و پیه تبعات تحریمها را به تن بمالد.

هر کدام از این راهها یک از یک برای رژیم مرگبارتر است؛ آن‌چنان که مهره‌ها و رسانه‌های رژیم آن را دوراهی مرگ یا خودکشی از ترس مرگ می‌نامند. تصمیم‌گیری دربارهٔ این دوراهی مرگبار، دغدغهٔ مدام و کابوس خواب و بیداری علی خانمه‌ای، ولی‌فقیه ارتجاع است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/8b752237-cdc0-4c9b-8b2c-d22c82c82d32"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات