728 x 90

بیست‌و‌هشتمین روز حمله روسیه به اوکراین - شهرهای ویران شده، اما مقاوم

شهر ماریوپل تحت بمبارانهای شدید
شهر ماریوپل تحت بمبارانهای شدید

آخرین تحولات اوکراین

رویترز - زلنسکی: ۱۰۰هزار نفر در ماریوپل در شرایط غیرانسانی، بدون غذا، آب یا دارو زندگی می‌کنند.

رویترز - جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا روز سه‌شنبه: جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و همتایان اروپایی‌اش تحریم‌های جدید علیه روسیه و اقدامات جدید برای تشدید تحریم‌های موجود را در سفر خود به بروکسل این هفته اعلام خواهند کرد. سالیوان گفت که تحریم‌ها- جدید روز پنجشنبه اعمال خواهند شد و بر اجرای مجازات‌های قبلی تمرکز خواهند کرد.

رویترز - دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز سه‌شنبه در مصاحبه‌یی با سی.ان.ان گفت: سیاست امنیتی روسیه حکم می‌کند که این کشور تنها در صورتی از سلاح هسته‌یی استفاده کند که موجودیت آن تهدید شود.

رویترز - زلنسکی روز پنجشنبه به‌صورت مجازی در نشست ناتو شرکت خواهد کرد. به‌گفته اینترفاکس، سرگی نیکیفورف سخنگوی زلنسکی، گفت که حداقل، زلنسکی یک سخنرانی ویدئویی در این نشست خواهد داشت و ممکن است در بحثها هم به‌طور کامل شرکت کند

یاهو نیوز - به‌گفته مقام ارشد پنتاگون در روز سه‌شنبه؛ ارتش روسیه بیش از ۱۰درصد از نیروهای رزمی اعزامی به اوکراین را از دست داده است. همه بیش از ۱۵۰هزار سرباز روسی در اوکراین و اطراف آن، سربازان رزمی نیستند. بسیاری از آنها نیروی پشتیبانی هستند. به‌گفته این مقام، روسیه هم‌چنان در تأمین مواد غذایی، سوخت و تسلیحات به سربازان خود در اوکراین مشکل دارد. برخی از سربازان به‌دلیل نداشتن تجهیزات مناسب در هوای سرد دچار سرمازدگی شده‌اند. به‌گفته این مقام، نشانه‌هایی وجود دارد که روسیه برای نگهداری کشتی‌ها با سوخت در دریا مشکل دارد.

رویترز - شورای شهر بندری محاصره شده در جنوب شرق اوکراین پس از خودداری از تسلیم شدن، گفت: بمباران بی‌امان روسیه در حال تبدیل ماریوپل به «خاکستر یک سرزمین مرده» است

رویترز - دولت اوکراین از روسیه خواست تا اجازه تخلیه حداقل ۱۰۰هزار غیرنظامی که می‌خواهند ماریوپل را ترک کنند بدهد، در حالی که ارتش به اوکراینیها در سراسر کشور درباره گلوله‌باران بی‌رویه روسیه هشدار داد.

رویترز - زلنسکی روز چهارشنبه: در حالی که غرب قصد دارد در بحبوحه تشدید بحران انسانی، تحریمهای بیشتری را علیه کرملین اعلام کند، مذاکرات بین اوکراین و روسیه مقابله‌جویانه اما رو به جلو است. منابع دخیل در این گفتگو روز سه‌شنبه به رویترز گفتند که آمریکا و متحدان غربی آن در حال ارزیابی این هستند که آیا روسیه باید در گروه اقتصادهای بزرگ گروه بیست (G۲۰) پس از تجاوز این کشور به اوکراین باقی بماند یا خیر.

رویترز - یک مقام ارشد دفاعی آمریکا روز سه‌شنبه گفت که قدرت رزمی روسیه در اوکراین برای اولین بار از زمان شروع حمله به زیر ۹۰درصد از سطح قبل از تجاوز به اوکراین کاهش یافته است که حاکی از تلفات سنگین تسلیحات و فزاینده است.

رویترز - آمریکا تخمین زده است که روسیه قبل از تجاوز ۲۴فوریه، بیش از ۱۵۰هزار سرباز را در اطراف اوکراین همراه با هواپیما، توپخانه، تانک و سایر قدرت آتش کافی برای حمله تمام‌عیار خود بسیج کرده بود.

 

تصاویری از شهر ویران شده ماریوپل

تصاویری از شهر ویران شده ماریوپل

 

وال استریت ژورنال: روسیه به طرح «ب» گرائیده است

وال‌استریت ژورنال طی مطلبی درباره استراتژی روسیه نوشت: بعد از آن‌که نیروهای روسیه نتوانستند یک پیروزی سریع بر اوکراین به‌دست آورند، مقامات ارشد آمریکایی نشانه‌هایی می‌بینند که کرملین در حال چرخش بسوی یک استراتژی جدید برای رسیدن به اهداف سرزمینی خود است در حالی‌که دنبال اهرم فشار روی دولت اوکراین هم هست تا بی‌طرفی بین روسیه و غرب را بپذیرد...

ارزیابی جدید از اهداف پوتین که مقامات ارشدی در دولت بایدن نیز آنرا قبول دارند این است که کیف را مجبور به پذیرش ادعای حاکمیت روسیه در جنوب و شرق اوکراین نماید. در حالی‌که روسیه کریمه و دونباس را در سال۲۰۱۴ متصرف شد، اکنون دنبال تأمین یک ”پل زمینی“ بین غرب روسیه و شبه‌جزیرهٔ کریمه و گسترش کنترل روسیه بر منطقه دونباس است.

هم‌چنین پوتین به فشار نظامی خود، از جمله با گلوله‌باران شهرهای اوکراین، ادامه خواهد داد روی این محاسبه که اینکار موجب خواهد گردید که زلنسکی امیدهایش به پیوستن به غرب را کنار بگذارد و استاتوی بی‌طرفی و دیگر مطالبات روسیه را بپذیرد.

مقامات آمریکایی گفتند چنان‌چه مطالبات پوتین برای تصرف سرزمین‌ها و بیطرفی رد گردد، انتظار می‌رود که وی تمامی مناطقی که نیروهایش گرفته‌اند را نگهدارد و به جنگ ادامه دهد. یک مقام دیگر آمریکایی گفت، ”بر پایهٔ ارزیابی‌های نظامی ما، این‌طور به‌نظر می‌رسد که او به‌سمت تاکتیک‌های محاصره چرخیده است“...

برخی تحلیلگران به دشواری ارزیابی اهداف پوتین اشاره کرده و هشدار می‌دهند که نباید در تفسیر تحولات زمین نبرد افراط نمود.

دنیل فرید، یک مقام سابق و ارشد وزارت‌خارجه که سفیر آمریکا در لهستان نیز بوده گفت، ”اهداف او اصلاً تغییری نکرده است. آنچه تغییر کرده، تاکتیک‌های اوست“ . فرید گفت، ”ساقط کردن سریع دولت اوکراین محقق نشده. حالا او تنها می‌خواهد آنها را بکوبد چون مقاومت می‌کنند“...

بعد از هفته‌ها جنگ سخت، سربازان روسیه به خیابانهای شهر بندری ماریوپل رسیده‌اند که یک هدف مهم استراتژیک برای مسکو است که دنبال ایجاد یک کریدور از شبه‌جزیرهٔ کریمه به غرب روسیه است...

به‌دنبال سری اول مذاکرات، اوکراین و روسیه بر سر مسائل کلیدی، از جمله مطالبات کرملین که دولت زلنسکی حق حاکمیت روسیه بر کریمه را بپذیرد، رسماً کنترل منطقهٔ دونباس را تسلیم کند، و خواست خود برای ادغام شدن با غرب در بلندمدت را کنار بگذارد، کاملاً با هم اختلاف دارند...

 

سفر جو بایدن به اروپا

پرزیدنت بایدن روز پنجشنبه برای شرکت در یک اجلاس ناتو به بروکسل خواهد رفت و در یک اجلاس شورای اروپا شرکت می‌کند...

آقای زلنسکی تلاش داشته روی بایدن و رهبران دیگر کشورها فشار وارد کند تا در مقابل حملات هوایی یک منطقهٔ پروازممنوع روی کشورش ایجاد کنند. آمریکا و کشورهای ناتو این پیشنهاد را رد کرده و دنبال ارسال سیستم‌های ضدهوایی بیشتر به اوکراین هستند تا خود اوکراینی‌ها بتوانند بهتر از حریم هوایی خود دفاع کنند.

 

ماریوپول ویران شده است

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، می‌گوید از ماریوپول جز ویرانه‌ای باقی نمانده است. وی از مسکو درخواست کرد تا به غیرنظامیان اجازه دهد تا این شهر بندری در محاصره را ترک کنند.

ولودیمیر زلنسکی در یک سخنرانی ویدئویی در پارلمان ایتالیا گفت: "چیزی در آنجا باقی نمانده است. به جز ویرانه‌ها."

ماریوپل که یک هدف استراتژیک کلیدی برای مسکو است، هفته‌ها بمباران روسیه را تحمل کرده است. مقامات می‌گویند که ساکنان بدون غذا، دارو، برق و آب مانده‌اند.

 

پیشرویهای روسیه با مشکل مواجه شده است

آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد که پیشروی ارتش روسیه در سراسر خاک اوکراین به‌دلیل مشکلات عمده تدارکاتی کند شده است.

به گزارش خبرگزاری آلمان، یک مقام ارشد پنتاگون گفت این کمبودها فقط به مسأله غذا و سوخت ختم نمی‌شود بلکه شامل تجهیزات مناسب برای هوای سرد هم می‌شود. وی تأکید کرد که: «ما نشانه‌هایی دریافت کرده‌ایم که برخی از نیروهای روس واقعاً از سرما آسیب دیده و به‌دلیل سرمازدگی از صحنه نبرد خارج شده‌اند». این مقام وزارت دفاع آمریکا مشکلات لجستیکی سربازان روس را به مقاومت ادامه‌دار اوکراینی‌ها و برنامه‌ریزی ضعیف ارتش روسیه نسبت داد. وی گفت که نیروهای روس در برقراری ارتباط بین یکدیگر نیز مشکل دارند.

 

دادستان کل اوکراین: اقدام روسیه در ماریوپل مصداق «نسل‌کشی» است

ایرینا وندیکتوا، دادستان کل اوکراین روز سه‌شنبه به خبرگزاری فرانسه گفت که محاصره بندر راهبردی ماریوپل به دست نیروهای روسی مصداق «نسل‌کشی» است. در این شهر بندری در جنوب اوکراین که از زمان آغاز جنگ در ۲۴فوریه به دست نیروهای ارتش روسیه به محاصره درآمده و هر روز بمباران می‌شود، هنوز حدود ۲۰۰هزار نفر زندگی می‌کنند.

وندیکتوا در شهر لویو در غرب اوکراین گفت: «آنچه اکنون در ماریوپل شاهد هستیم، جنگ نیست، نسل‌کشی است».

وی افزود: «جنگ‌ها قوانین و اصولی دارند. آنچه در ماریوپل می‌بینیم فقدان کامل قوانین است و روسیه دقیقاً می‌داند که چه می‌کند». خانم وندیکتوا گفت کشورش تلاش خواهد کرد تا محاصره ماریوپل در صحنه بین‌المللی رسماً به‌عنوان «نسل کشی» شناخته شود.

 

دعوت از زلنسکی برای سخنرانی ویدئو کنفرانسی در نشست پنجشنبه ناتو

ناتو از ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین دعوت کرد تا روز پنجشنبه (۴فروردین) برای رهبران کشورهای عضو در نشست فوق‌العاده‌ای که به موضوع حمله روسیه به اوکراین اختصاص خواهد داشت، از طریق ویدئوکنفرانس سخنرانی کند.

یک مقام ناتو گفت: «این فرصتی برای رهبران کشورهای هم‌پیمان خواهد بود تا درباره وضعیت فاجعه‌باری که مردم اوکراین به‌دلیل تجاوز روسیه در آن قرار گرفته‌اند، مستقیماً از زبان رئیس‌جمهور زلنسکی بشنوند. اعضای ناتو مقدار قابل توجهی تجهیزات نظامی ضروری برای اوکراین در نظر خواهد گرفت و درباره این‌که چه کارهای دیگری می‌توانند برای تقویت و حمایت از اوکراین انجام دهند، بحث خواهند کرد».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f54d1f1f-fb2a-436c-a77a-6d9dc85200d4"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات