728 x 90

برگزاری چهارمین جلسه دادگاه بین‌المللی مردمی آبان در لندن

چهارمین جلسه دادگاه بین‌المللی مردمی آبان در لندن
چهارمین جلسه دادگاه بین‌المللی مردمی آبان در لندن

در چهارمین جلسه دادگاه آبان در روز شنبه ۲۲ آبان، رابرت هاینش، استاد دانشگاه لایدن بود با اشاره به تحقیقاتش درباره قیام آبان ۹۸ گفت: سرکوب تظاهرات آبان جنایت علیه بشریت بوده و بالاترین مقامات حکومت ایران در کشتار اعتراض کنندگان نقش آگاهانه داشته و حملات نیروهای امنیتی به معترضان را ترغیب کرده‌اند.

این استاد حقوق بین‌الملل بشردوستانه افزود: بر اساس بیانیه رم درباره جرایم علیه بشریت، خشونت و کشتار و بازداشت‌های خودسرانه چندین هزار نفر و شکنجه‌ها در آبان ۹۸ بیانگر «اقدامات سیستماتیک» بوده و می‌توان آن را در زمره جنایت علیه بشریت قرار داد.

در این جلسه شاهد شماره ۱۷۳ که خود از شرکت‌کنندگان در تظاهرات در شهریار بوده و بر اثر تیراندازی لباس‌شخصیها و مأموران سپاه پاسداران مجروح شده گفت یکی از آشنایانش که در بیمارستان کار می‌کرده به او گفته که به هیچ‌وجه به بیمارستان مراجعه نکند چون مأموران در بیمارستان حضور دارند، مجروحان را بازداشت می‌کنند و کشته‌شدگان قیام را با کامیونهای حمل گوشت به کهریزک منتقل می‌کنند. این شاهد افزود من و ۴۰ تظاهر کننده دیگر که با گلوله مجروح شدیم به‌طور مخفی توسط یک پزشک جراحی شدیم.

شاهد شماره ۲۰۸ نیز گفت بر اساس گفته ساکنان منطقه‌یی که برادرش در آنجا تیر خورد، مأموران از بام کلانتری به سوی معترضان شلیک می‌کردند و لباس‌شخصیها هم بر روی سقف خودروهای خود ایستاده و به معترضان شلیک می‌کردند.

این شاهد گفت جسد برادرش چند روز بعد از مرگ و با اخذ تعهد از خانواده مبنی بر مصاحبه نکردن با رسانه‌های خارج از کشور تحویل داده شد.

شاهد شماره ۵ هم که از ایران ادای شهادت می‌کرد، گفت در ۲۵آبان شاهد کشته شدن سه نفر بوده که از بالای پایگاه بسیج به آنان شلیک می‌شده است. او گفت یک جوان ۱۹ساله گلوله خورد اما او را از ترس بازداشت به بیمارستان منتقل نکردند.

شاهد شماره ۵ افزود: در یک شهر کوچک که تنها یک خیابان اصلی دارد ۳نفر کشته و بیش از ۶۰نفر زخمی و ۵۰۰نفر بازداشت شدند که تعدادی از آنان نوجوان بودند و هنوز پابند الکترونیکی دارند. (توئیت ایران تریبونال۲۲ آبان)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/82a2b096-e9c7-4ff0-821f-f53c9be29e01"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات