728 x 90

بررسی آزمایش موشکی رژیم ایران در شورای امنیت

شورای امنیت ملل متحد
شورای امنیت ملل متحد

شورای امنیت سازمان ملل امروز سه‌شنبه ۱۳آذر۹۷ درباره آزمایش موشکی رژیم ایران پشت درهای بسته تشکیل جلسه می‌دهد. این جلسه به‌ درخواست فرانسه و انگلستان تشکیل شده است.

خبرگزاری فرانسه با مخابره این خبر افزود: آمریکا گفت موشکی که روز شنبه شلیک شد نقض قطعنامه سازمان ملل بود.

 

واشنگتن فری بیکن در این رابطه، گزارش داد: «مقام‌های ارشد آمریکایی روز دوشنبه تأیید کردند که (رژیم) ایران چند موشک با قابلیت (حمل کلاهک) اتمی را در نقض محدودیت‌های ملل متحد..آزمایش کرده است... برایان هوک... با رد ادعاهای (رژیم) ایران دربارهٔ دفاعی بودن ماهیت آزمایش‌های موشکی آن، وعدهٔ (اقدامات) تلافی‌جویانهٔ سختی را به‌خاطر تازه‌ترین آزمایش‌های موشکی (رژیم) ایران داد...».

 

آزمایش موشکی رژیم ایران با موجی از محکومیتهای بین‌المللی روبه‌رو شد. آمریکا، انگلستان، فرانسه، آلمان این آزمایش موشکی را محکوم کردند.

 

برایان هوک مسئول گروه اقدام ایران در وزارت‌خارجه آمریکا، ضمن محکوم‌ کردن آزمایش موشکی رژیم در نقض قطعنامهٔ ملل متحد، به توطئه‌ تروریستی این رژیم علیه گردهمایی مقاومت ایران در پاریس اشاره کرد و گفت: «(رژیم) ایران موشکهایی را پرتاب کرده که توانایی حمل چند کلاهک‌، از جمله کلاهک اتمی دارد. حکومت ایران مدعی است که آزمایش موشکی آن ماهیت تماماً دفاعی دارد. چگونه می‌شود که حکومت اصلی حامی تروریسم در جهان، از ادعای دفاعی صحبت کند؟! آیا توطئهٔ بمب‌گذاری در پاریس هم دفاعی بود؟آیا تلاش برای سوءقصد در دانمارک نیز دفاعی بود؟ آیا قاچاق موشک برای حوثی‌ها در یمن به‌منظور حمله به عربستان و امارات دفاعی است؟ آیا پناه‌دادن به القاعده دفاعی است؟».

برایان هوک، تأکید کرد: شورای امنیت ملل ‌متحد به رژیم ایران گفته است آزمایش و توسعهٔ موشکهای بالستیک را متوقف کند و (این رژیم) هم‌چنان شورای امنیت را به چالش می‌کشد..ادامهٔ آزمایش و توسعهٔ موشکهای بالستیک (توسط رژیم) ایران نشان می‌دهد که توافق با (رژیم) ایران، این رژیم را آن‌طور که برخی امیدوار بودند، مدره نکرده است.

مسئول گروه اقدام ایران در وزارت‌خارجه آمریکا تأکید کرد: ما خواهان اقدامِ اتحادیهٔ اروپا در رابطه با تحریم‌هایی هستیم که برنامهٔ موشکی (رژیم) ایران را هدف قرار بدهد.

 

دولت فرانسه آزمایش موشکی حکومت آخوندی را محکوم و تأکید کرد: برنامهٔ بالستیک (رژیم) ایران با قطعنامهٔ ۲۲۳۱شورای امنیت ملل ‌متحد سازگار نیست».

وزارت‌خارجهٔ فرانسه با صدور بیانیه‌یی، نوشت: «فرانسه نگران پرتاب موشک بالستیک میان‌برد توسط (رژیم) ایران در روز شنبهٔ گذشته است و این اقدام تحریک‌آمیز و بی‌ثبات‌کننده را محکوم می‌کند.

فرانسه خاطرنشان می‌سازد که برنامهٔ بالستیک (رژیم) ایران با قطعنامهٔ ۲۲۳۱شورای امنیت ملل ‌متحد سازگار نیست».

در ادامهٔ این بیانیه، آمده است: «(فرانسه) (رژیم) ایران را به توقف فوری همهٔ فعالیت‌های مرتبط با موشکهای بالستیک با قابلیت حمل تسلیحات اتمی از جمله پرتاب‌هایی که از تکنولوژی موشکهای بالستیک استفاده می‌کنند فرامی‌خواند».

 

 

دولت آلمان آزمایش موشکی رژیم آخوندی را به‌عنوان نقض قطعنامه ۲۲۳۱شورای امنیت محکوم کرد.

سخنگوی وزارت‌خارجهٔ آلمان، گفت: «دولت آلمان تازه‌ترین آزمایش موشکی میان‌برد توسط (رژیم) ایران را محکوم می‌کند. این (اقدام) با قطعنامهٔ ۲۲۳۱شورای امنیت ناهمخوان است و تنشها در منطقه را تشدید می‌کند. آلمان (رژیم) ایران را فرامی‌خواند که (از چنین اقداماتی) خودداری کند».

 

وزارت‌خارجهٔ جمهوری کوزوو در پیامی نگرانی عمیق خود را نسبت به آزمایش موشکی رژیم آخوندی ابراز کرد، و گفت: «(این آزمایش موشکی)...، تهدیدآمیز و با قطعنامهٔ ۲۲۳۱شورای امنیت ناهمخوان است. ما (رژیم) ایران را به رعایت قطعنامه‌های شورای امنیت ملل ‌متحد و پایان ‌دادن به تحریکاتی فرا می‌خوانیم که حفاظت منطقه را در معرض خطر قرار می‌دهد. ما از بیانیهٔ وزارت‌خارجهٔ آمریکا حمایت می‌کنیم».

 

ژنرال جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا آزمایش موشکی رژیم آخوندی را نقض قطعنامه۲۲۳۱شورای امنیت دانست و بر لزوم مقابله با تروریسم و دخالتهای منطقه‌یی این رژیم تأکید کرد.

ژنرال متیس با اشاره به دخالتهای رژیم در کشورهای مختلف منطقه افزود:«شما مشاهده کرده‌اید که این رژیم در سوریه برای ابقای یک قاتل در قدرت چه کرده است. اگر (حمایت) رژیم ایران نبود، امروز (اسد) در قدرت قرار نداشت».

وی همچنین گفت:«(حکومت) ایران به‌طور مستمر به اقداماتی دست می‌زند که مردم (این کشور) را در وضعیت بدتری قرار می‌دهد».

 

استیون منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا طی پیامی دربارهٔ تازه‌ترین آزمایش موشکی رژیم آخوندی، گفت: «خزانه‌داری قویاً برنامهٔ فعال موشک بالستیک رژیم ایران را هدف قرار داده و قصد دارد به‌نحوی تهاجمی، اختیارات تحریمی‌مان را علیه تمام کسانی که درگیر فعالیت‌های ممنوعه می‌شوند، اعمال کند».

همچنین وزارت‌خارجهٔ آمریکا تأکید کرد: «چند روز پیش، ایالات متحده شواهد توسعه و تکثیر موشکی جاری رژیم ایران را فاش کرد. (اکنون)... این رژیم یک موشک بالستیک دیگر را پرتاب و آزمایش کرد که قادر است به بخش‌هایی از اروپا و هر جایی در خاورمیانه برسد. خطر تشدید رو به افزایش می‌گذارد».

 

شورای امنیت ملی آمریکا نیز در پیامی، تأکید کرد: «رژیم بی‌پروای (حاکم بر) ایران به‌جای تمرکز بر (وضعیت) مردم ایران و بهبود زندگی آنها، میلیون‌ها دلار را خرج موشکهای خود می‌کند».

 

سناتور مارکو روبیو کاندیدای پیشین ریاست‌جمهوری آمریکا، آزمایش جدید موشکی حکومت آخوندی را خطرناک دانست و آن‌را محکوم کرد.

سناتور روبیو با اشاره به بازگشت تحریم‌ها علیه رژیم، به گسترش تحریم‌ها علیه رژیم توسط کنگرهٔ آمریکا فراخوان داد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/941a1efb-f65d-4246-8c16-2092e9500919"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات