728 x 90

بدهی ۳۴میلیارد دلاری شرکت نفت رژیم به بانک مرکزی و سایر بانکها

وزارت نفت رژیم
وزارت نفت رژیم

مرکز پژوهش‌های مجلس ارتجاع از بدهی ۳۴میلیارد دلاری شرکت نفت به نظام بانکی رژیم خبر داده است.

به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس ارتجاع در گزارشی با عنوان «۵. کمیسیون انرژی، وظایف، اختیارات و اولویت‌های پیشنهادی» آمده است در حال حاضر شرکت نفت حدود ۳۴میلیارد دلار به بانک مرکزی رژیم و بانک‌های تجاری بابت تسهیلات دریافتی، مبلغ ۲.۵میلیارد یورو و مبلغ ۱۰۹هزار میلیارد ریال به ترتیب بابت انتشار اوراق مشارکت ارزی و ریالی بدهکار است.

در این گزارش آمده است: «با وجود قدمت دیرینه فعالیت ایران در حوزه نفت، اما در زمینه‌های مختلف این صنعت و زنجیره‌های مربوط به آن وابستگی جدی به خارج از کشور دارد. بخشی از این وابستگی، تأمین منابع مالی مورد نیاز برای این صنعت است. به‌طور کلی در سال‌های قبل، بیش از ۷۰درصد از منابع مورد نیاز در بخش بالادستی صنعت نفت از طریق سرمایه‌گذاری خارجی جذب و تأمین می‌شد که این رقم در سال‌های اخیر به‌شدت کاهش پیدا کرده است. به همین دلیل صنعت نفت دچار مشکلات جدی شد، کاهش صادرات نفت خام در سال۱۳۹۸ سهم منابع داخلی برای تأمین سرمایه‌گذاری را نیز کم کرده است.

به نظر می‌رسد یکی از دلایل اصلی کمبود منابع سرمایه‌گذاری در صنعت نفت، این موضوع است که بیش از ۸۵درصد درآمدهای نفتی در بودجه عمومی دولت مورد استفاده قرار می‌گیرد و به صنعت نفت به‌عنوان یک صنعت زاینده ثروت بازنمی‌گردد. کمبود منابع شرکت مذکور موجب بدهی کلان این شرکت به نظام بانکی، صندوق توسعه ملی و پیمانکاران شده؛ به‌طوریکه این شرکت در حال زمین‌گیر شدن است و همین باعث شده است که به اهداف سرمایه‌گذاری خود در قالب اهداف برنامه ششم توسعه و سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی نیز نرسد».

بر اساس قانون بودجه رژیم، تنها ۱۴.۵درصد از درآمدهای صادرات نفت رژیم به شرکت نفت تعلق می‌گیرد.

بر اساس گزارشهای دیگری، شرکت‌های ساینوپک و سی‌ان‌پی‌سی چین برای توسعه میادین یادآوران و آزادگان رژیم ۵میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده و بر اساس قرارداد، رژیم ایران به‌جای پول نقد، بدهی‌های خود به شرکت‌های چینی را با تحویل نفت تسویه می‌کند.

هم‌چنین شرکت‌های داخلی رژیم نیز در حوزه نفت فعال هستند و معلوم نیست شرکت ملی نفت چه میزان بدهی به آنها دارد.

دو سال پیش مرکز پژوهشهای مجلس رژیم میزان کل بدهی‌های شرکت نفت را حدود ۵۰میلیارد دلار تخمین زده بود.

مرکز پژوهش‌های مجلس ارتجاع گفته است با توجه به این‌که اکثر میادین نفتی فعال ایران در نیمه دوم عمر خود هستند، هزینه تولید نفت از این میادین در حال افزایش است.

آمارهای بین‌المللی حاکی است که صادرات نفت رژیم آخوندی به چین در دو ماه ابتدایی سال حدود ۷۰هزار بشکه در روز بوده و بیش از این مقدار نفت نیز راهی سوریه برای رژیم جنایتکار اسد شده است. اگر این میزان صادرات ادامه یابد، ارزش سالانه آن با توجه به قیمت‌های پایین نفت به دو میلیارد دلار نیز نمی‌رسد و تنها بخش کوچکی از آن سهم شرکت نفت است، در حالی که این شرکت حداقل نیاز به ۲۵میلیارد دلار بودجه سالانه دارد.

طی سال‌های گذشته شرکت نفت رژیم بودجه خود را عمدتاً از طریق دریافت وام از بانکها و انتشار اوراق مشارکت تأمین کرده است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/3565d36d-f5e5-44aa-a6bf-1628e2b1cf76"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات