728 x 90

بحث ۳ساعته در پارلمان انگلستان برای لیست‌گذاری تروریستی سپاه پاسداران و حمایت از قیام و مقاومت مردم ایران

پارلمان انگلستان
پارلمان انگلستان

بحث ۳ساعته در پارلمان انگلستان برای لیست‌گذاری تروریستی سپاه پاسداران و حمایت از قیام و مقاومت مردم ایران

تصویب قطعنامه محکومیت سرکوب معترضان و فراخوان به لیست‌گذاری تروریستی سپاه پاسداران به اتفاق آرای نمایندگان و سخنگویان تمامی احزاب انگلستان

قطعنامه:

  • پارلمان اقدامات رژیم ایران در سرکوب اعتراضات را بی‌چون و چرا محکوم می‌کند. از رفتار خشونت‌آمیز آن در رابطه با این اعتراضات ابراز انزجار می‌کند.
  • به‌شدت نگران گزارشهای مربوط به اقدامات تهدیدآمیز علیه سازمانها و ارگانها در انگلستان است که از حقوق معترضان در ایران حمایت می‌کنند.
  • پارلمان از دولت انگلستان می‌خواهد که سپاه پاسداران را در لیست سازمانهای تروریستی ممنوعه قرار دهد.
  • پارلمان از دولت انگلستان می‌خواهد که با همتایان بین‌المللی برای اطمینان از اعمال تحریمهای بیشتر علیه رژیم ایران بدون تأخیر کار کند.

 

سخنرانیهای دیوید جونز، متیو آفورد، آنا فیرث، جیم شانون، جان مک دانل و لئودو داچری معاون پارلمانی وزارت‌خارجه انگلستان

  • دیوید جونز: دولت انگلستان به‌عنوان عضو دائمی شورای امنیت باید برای به‌رسمیت شناختن حق مشروع دفاع مردم ایران از خود فشار بیاورد. زمان آن رسیده که سپاه پاسداران رژیم ایران را در تمامیت آن در لیست سازمانهای تروریستی قرار بدهیم
  • متیو آفورد نماینده پارلمان انگلستان: باید همه روابط سیاسی را با رژیم ایران قطع کنیم، به توافق برجام پایان دهیم و مکانیزم ماشه را در شورای امنیت سازمان فعال کنیم. ما باید همه بنیادهای رژیم ایران و مراکز آن در سراسر انگلستان را ببندیم. سفیر انگلستان را از تهران فراخوانده و سفیر رژیم و دیپلماتهای آن را اخراج کنیم.
  • آنا فیرث: جنبش ایران فراتر از موضوع حجاب اجباری و برای تغییر پایدار دموکراتیک است. امیدوارم وقتی رژیم ایران تغییر کند اصولی که در برنامه ۱۰ماده‌ای خانم مریم رجوی مشخص شده عملی شود. این برنامه خواستار برابری کامل زن و مرد در همه زمینه هاست
  • جان مک دانل: هیچ ایرانی که من تاکنون با او صحبت کرده‌ام خواستار بازگشت یک دولت سلطنت‌طلب نیست. آنها خواهان یک حکومت دموکراتیک هستند.
  • جیم شانون: همان‌طور که خانم مریم رجوی تأکید کرده است اعتراضات ایران به موضوع حجاب اجباری محدود نمی‌شود، این یک انقلاب است. مردم ایران نه آخوندها را می‌خواهند و نه بازگشت دیکتاتوری شاه را، آنها یک جامعه آزاد و دموکراتیک می خواهند و ما از آنها حمایت می‌کنیم. طرح ۱۰ماده‌ای شورای ملی مقاومت برای ایران آینده، یک جمهوری دموکراتیک مبتنی بر جدایی از دولت را تضمین می‌کند و من از آن حمایت می‌کنم.
  • لئودو داچری معاون پارلمانی وزارت‌خارجه انگلستان: ما لیست‌گذاری تروریستی سپاه پاسداران را بررسی می‌کنیم و حداکثر فشار تحریمی را علیه رژیم ایران اعمال می‌کنیم.

 

در اجلاس رسمی پارلمان انگلستان که روز پنجشنبه ۲۲دی به درخواست باب بلکمن و با حضور نمایندگان پارلمان از احزاب مختلف و نماینده دولت انگلستان درباره قیام مردم ایران برگزار شد، در این جلسه نمایندگان و سخنگویان احزاب مختلف شامل محافظه کار، کارگر، لیبرال دموکرات، حزب ملی اسکاتلند و حزب اتحاد ملی ایرلند شرکت داشته و سخنرانی کردند.

سخنرانان خواستار لیست‌گذاری تروریستی تمامیت سپاه پاسداران و تحریم‌های شدیدتر علیه رژیم آخوندی شدند.

 

پارلمان انگلستان-بحث و گفتگو درباره وضعیت سیاسی و قیام در ایران-۲۲ دی ۱۴۰۱

دیوید جونز نماینده پارلمان انگلستان:

دیوید جونز، نماینده پارلمان انگلستان گفت: نیروهای رژیم ایران با وحشیگری به سرکوب ادامه می‌دهند. واکنش مردم ایران خارق‌العاده بوده است. امواج عظیم تظاهر کننده در سراسر ایران به راه افتاده است. تا ۲۸دسامبر قیام به بیش از ۲۸۰شهر در تمامی ۳۱استان ایران گسترش یافته بود. مردم شعارهای ضدحکومتی سرداده‌اند. طی چهار ماه گذشته نیروهای امنیتی بیش از ۷۵۰تن از تظاهر کنندگان را کشته‌اند که بیش از ۷۰تن آنها نوجوانانی زیر سن ۱۸سال بوده‌اند. از میان قربانیان تاکنون ۶۰۰تن توسط گروه اصلی اپوزیسیون سازمان مجاهدین خلق ایران شناسایی شده‌اند. آنها تخمین می‌زنند که بیش از ۳۰هزار تظاهر کننده نیز دستگیر شده‌اند. این در حالی است که رژیم تظاهر کنندگان را اعدام می‌کند. تاکنون حدود ۴۰تن از آنها به مرگ محکوم شده‌اند که اتهام آنها حکم عجیب «محاربه» بوده است. دو تن از این جوانان محسن شکاری و مجیدرضا رهنورد در ماه دسامبر اعدام شدند و چند روز پیش نیز محمدمهدی کرمی، ۲۲ساله و محمد حسینی ۳۹ساله نیز اعدام شدند.

دیوید جونز خطاب به نماینده دولت انگلستان گفت:

شکی نیست تظاهر کنندگان در ایران افرادی فوق‌العاده شجاع هستند و حاضرند زندگی خود را برای اعتراض به رژیم به خطر بیندازند. به‌رغم خشونت بیش از حد رژیم، این تظاهر کنندگان دست بردار نبوده‌اند. قابل‌توجه این است که بسیاری از این تظاهر کنندگان جوان و اغلب آنها زن هستند که از اقشار مختلف جامعه شامل دانشجویان، دانش‌آموزان، بازاریان، کارمندان معمول، روشنفکران، اقلیتهای قومی و از طبقات مختلف جامعه هستند. هزاران هزار تن از آنها به تظاهرات در خیابان‌ها ادامه داده‌اند و شعار سرنگونی رژیم و سران آن را داده‌اند. بسیار روشن است که آنچه ما اکنون شاهد آن هستیم، یک جنبش سیاسی بسیار فعال از مردمی است که دیگر حاضر به تن‌دادن به این رژیم قرون‌وسطایی مذهبی که بیش از ۴۰سال است بر آنها حکومت می‌کند، نیستند. آنها می‌خواهند این رژیم را با یک حکومت مدرن و دموکراتیک و غیرمذهبی جایگزین کنند.

این مردم شجاع شایسته حمایت ما هستند. دولت انگلستان گامهایی برداشته است اما کافی نیست.

انگلستان به‌عنوان عضو دائمی شورای امنیت ملل‌متحد باید پیشتار فشار آوردن در به‌رسمیت شناختن حق دفاع از خود با هر وسیله مشروعی برای مردم ایران باشد. این در حالی است که مقامات رژیم ایران علیه مردم ایران اعلان جنگ کرده‌اند.

دیوید جونز در جلسه رسمی پارلمان انگلستان افزود: همان‌طوری که سایر اعضای پارلمان نیز گفتند، زمان آن رسیده که سپاه پاسداران رژیم ایران را در تمامیتش در لیست سازمانهای تروریستی قرار بدهیم. سپاه پاسداران، اهرم اصلی رژیم در اعمال قدرت و کنترل و سرکوب مردم ایران است. علاوه بر این سپاه یکی از اصلی‌ترین سازمانهای صادر‌کننده تروریسم در جهان است.

دولت انگلستان هم‌چنین باید کارزار تحریم‌های جهانی را علیه مقامات رژیم ایران شامل رئیس‌جمهور آن ابراهیم رئیسی به پیش ببرد. به گزارش عفو بین‌الملل، و سایر گروهها، رئیسی عضو کمیسیون مرگ بود که به‌طور غیرقانونی هزاران نفر از مخالفان سیاسی را به‌طور مخفیانه در سال۶۷ به اعدام محکوم کرد. این قتل‌عام مخوف علیه زندانیان سیاسی صورت گرفت. دولت باید با همتایان خود به‌طور همآهنگ کار کند تا علیه رژیم ایران بایکوت دیپلماتیک اعمال کند و از این رژیم بخواهد که زندانیان سیاسی را فوراً آزاد کند. دولت هم‌چنین باید از طریق شورای امنیت ملل‌متحد از رژیم ایران بخواهد که به زندانهای ایران دسترسی پیدا کند و شرایط را برای ملاقات مقامات حقوق‌بشر بین‌المللی با تظاهر کنندگان زندانی مهیا کند.

ما در آستانه یک تغییر ساختاری در ایران هستیم. ایران یک کشور مهم است. یکی از قدیمی‌ترین تمدنهای جهان است و اکنون شجاعت مردم ایران چشم‌انداز بازگشت به مناسبات عادی در میان ملل جهان را نزدیک کرده است.

 

متیو آفورد نماینده پارلمان انگلستان:

متیو آفورد نماینده پارلمان انگلستان در جلسه رسمی پارلمان با حضور نماینده دولت با اشاره به قیام مردم ایران و سرکوب وحشیانه رژیم آخوندی علیه قیام‌کنندگان گفت: تخمینها نشان می‌دهند که حدود ۳۰هزار نفر توسط نیروهای امنیتی رژیم ایران دستگیر شده‌اند و هزاران خانواده قادر نبوده‌اند با عزیزانشان تماس بگیرند. عزیزانی که مفقودند و گمان می‌رود که در زندانها باشند.

وی ضمن اشاره به دخالت‌های جنگ‌افروزانه رژیم آخوندی در کشورهای منطقه و تروریسم سایبری آن افزود:

رژیم ایران به تاکتیکهای تجاوزگرانه خود ادامه داده است از جمله حمله سایبری به همین پارلمان. رژیم ایران همین کار را علیه آلبانی انجام داد که همزمان بود با یک گردهمایی اپوزیسیون. این رژیم هم‌چنین از اقدام نظامی در یمن و سوریه استفاده کرده و روند سیاسی در لبنان و غزه را با حمایت فعالش از حزب‌الله بی‌ثبات ساخته است.

علاوه بر این، یک دیپلمات رژیم ایران یک بسته انفجاری را تأمین کرده بود که می‌توانست به کشتن صدها سیاستمدار منتخب در پاریس در سال۲۰۱۸ منجر شود. خود من و خانم نماینده محترم از هرو ایست (Harro Est) را شامل می‌شد.

همه این اقدامات توسط سپاه پاسداران همآهنگ شده بود که قصد دارد تروریزم را در سراسر جهان گسترش دهد

متیو آفورد از نماینده دولت انگلستان پرسید: بن سؤال ما این است که چه چیزی رژیم ایران را این‌طور مهاجم کرده که به‌عنوان یک رژیم یاغی عمل کند. اعتقاد من این است که جواب در توافق اتمی برجام در ۲۰۱۵ است

بر اثر این توافق ۱۰۰میلیارد پوند از دارایی‌های خارج به رژیم ایران داده شد. حالا در همان زمان خیلی از ماها مصرانه از دولت خواستیم تا چنین توافقی را رد کند

وی افزود: هنوز سردرگمی هست که آیا سپاه پاسداران نامگذاری شده یا باید در تمامیتش نامگذاری بشود. وزیر خارجه همین ماه گذشته اعلام کرد که تحریم‌ها علیه تمامیت سپاه پاسداران اعمال شده است. اما نخست‌وزیر نتوانست این را تأیید کند.

شکست نامگذاری سپاه در تمامیتش باعث جری‌تر شدن رژیم ایران شده است تا مردم را کماکان مورد سرکوب قرار دهد. من معتقدم باید بنا‌به قانون تروریزم سال۲۰۰۰ سپاه پاسداران در این لیست باشد.

متیو آفورد در ادامه این خواسته‌ها را مطرح کرد:

من می‌خواهم همه روابط سیاسی را با رژیم ایران قطع کنیم و دیگر به مذاکرات با آن ادامه ندهیم.

من می‌خواهم شاهد این باشم که توافق برجام در تمامیتش خاتمه پیدا کند.

من خواهان احیای مکانیزم ماشه هستم که مطابق قطعنامه۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل به اجرا دربیاید.

من می‌خواهم شاهد باشم که همه بنیادهای رژیم ایران و مراکز آن در سراسر بریتانیا مسدود بشوند.

من می‌خواهم شاهد باشم که سفیر انگلستان از ایران فراخوانده بشود.

من می‌خواهم شاهد باشم که سفیر رژیم ایران و همه دیپلماتهایش در بریتانیا اخراج بشوند و همه دارایی‌های این رژیم و خانواده‌های آنها مسدود بشوند.

علاوه بر اینها می‌خواهم شاهد باشم که هر کس که با این رژیم شریر مرتبط است مورد تحریم ویزایی قرار بگیرد.

من به‌طور خاص از دولت می‌خواهم که سپاه پاسداران را در تمامیتش نامگذاری تروریستی کند.

 

آنا فیرث نماینده پارلمان انگلستان

آنا فیرث Anna Firth، نماینده مجلس عوام از حزب محافظه‌کار گفت: تنها چیزی که برای پیروز شدن شر لازم است این است که مردان و زنان خوب سکوت کنند. بنابراین من کاملاً خوشحالم که این مجلس ساکت نمی‌ماند.

این وحشتناک است که چگونه کشوری مانند ایران در چهل سال گذشته چهارصد سال به عقب برگشته است. بدبختی و دردی که بر این مردم تحمیل شده است و آن را به کشوری قرون‌وسطایی کرده، بسیار وحشتناک است. با این حال من بر این باور هستم که برای اولین بار در چهل سال گذشته، ایران در سرفصل تغییر بنیادین به سمت دموکراسی قرار گرفته است. این تغییری برای همه زنان است که باید از آن حمایت و استقبال کنیم. در شش ماه گذشته، ما شاهد یک خیزش باور نکردنی علیه این رژیم ستمگر زن‌ستیز در ایران بوده‌ایم. ما شاهد افزایش اعتراضات در سراسر کشور بوده‌ایم. ما مردمی را دیده‌ایم که خواستار پایان دادن به این دیکتاتوری مذهبی قرون وسطایی، استقرار یک کشور جدید، دموکراتیک و آزاد هستند. مردان و زنان جوان خواهان این هستند که یک ایران آزاد جدید را شاهد باشند

خانم آنا فیرث افزود: این جنبش فراتر از چیزی است که فقط به‌دنبال دستیابی به لغو حجاب اجباری باشد. این جنبشی است در راستای تغییر پایدار دموکراتیک. و وقتی این رژیم تغییر کند، امیدوارم که اصولی که در برنامه ده ماده‌ای خانم مریم رجوی، رئیس‌جمهور منتخب شورای ملی مقاومت ایران مشخص شده است، عملی شود به‌دلیل این‌که این مواد خواستار برابری کامل زن و مرد هستند. . در زمینه‌های حقوق سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی و مشارکت برابر زنان در رهبری سیاسی. لغو هر گونه تبعیض علیه زنان، حق انتخاب آزادانه پوشش، حق آزادی ازدواج و طلاق، حق دسترسی به آموزش و اشتغال.

وی بر ضرورت لیست‌گذاری تروریستی سپاه پاسداران تأکید کرد و گفت: آمریکا و کانادا اکنون سپاه پاسداران را به‌عنوان یک سازمان تروریستی لیست‌گذاری کرده‌اند. من از دولت انگلستان می‌خواهم که از این تصمیم پیروی کند و همین کار را انجام دهد. لیست‌گذاری تروریستی این گروه به این معنی است که عضویت در سپاه پاسداران جرم محسوب می‌شود. شرکت در جلسات آنها، به همراه داشتن نشان آنها یا تشویق فعالیت‌های آنها یک جرم کیفری محسوب می‌شود. مهمتر از همه، آن را در جایگاهی مشابه القاعده و داعش قرار می‌دهد و من فکر می‌کنم جای آنها همین جا است. من بسیار دلگرم شدم که گزارشهای هفته گذشته در تلگراف را خواندم که دولت در حال بررسی این اقدام است و مشتاقانه منتظر شنیدن صحبت‌های وزیر هستم. بنابراین برای نتیجه‌گیری سخنانم، لیست‌گذاری تروریستی سپاه پاسداران پیام قوی به رژیم ایران ارسال می‌کند که آنها نمی‌توانند به سرکوب زنان ادامه دهند. این اقدام یک پیام قوی برای زنان ایران خواهد بود که انگلستان در کنار آنها ایستاده است. مهمتر از همه، این اقدام پیامی را به رژیم ایران ارسال می‌کند که زمان آنها به پایان رسیده است. تغییر در راه است مردم ایران به مبارزه با آن ادامه خواهند داد و ما در این مکان هم‌چنان در کنار آنها خواهیم ایستاد و از این مبارزه حمایت خواهیم کرد.

 

جان مک دانل نماینده پارلمان انگلستان:

جان مک دانل: John McDonnell نماینده پارلمان انگلستان گفت: قیام یا انقلابی که در ایران جریان دارد همه طبقات اجتماعی و اقتصادی را در بر می‌گیرد و مردم را دور هم جمع می‌کند. ذکر است وقتی شاه در سال۱۳۵۷ سقوط کرد، عمدتاً در نتیجه اعتصابات توده‌یی در سراسر آن سال بود. جنبش کارگری نقطه اوج برکناری شاه شد. هم‌چنین توجه به این نکته مهم است که هیچ ایرانی که من تاکنون با او صحبت کرده‌ام خواستار بازگشت یک دولت سلطنت‌طلب نیست. آنها خواهان یک حکومت دموکراتیک هستند، حتی اگر رژیم ایران به‌دنبال ترویج نوعی بازیابی رژیم از نوع شاه است. آنچه در ایران جریان دارد یک مبارزه دموکراتیک است

 

جیم شانون نماینده پارلمان انگلستان:

جیم شانون در جلسه رسمی پارلمان انگلستان گفت: آنچه در ایران جریان دارد بدون شک نبردی برای آزادی و دموکراسی است. رژیم ایران می‌خواهد اعضای این مجلس و مردم سراسر جهان باور کنند که اعتراضات جزیی هستند و در دسته‌های کوچک جامعه ایران متمرکز شده‌اند، اما اطلاعات نادرست آن باید نادیده گرفته شود. اعتراضات خیلی بیشتر از اینهاست. آنچه در حال وقوع است اعتراضات گسترده و به‌خوبی سازماندهی شده است. همان‌طور که خانم مریم رجوی، پرزیدنت بزرگترین گروه اپوزیسیون ایران تأکید کرده است، اعتراضات به موضوع حجاب اجباری محدود نمی‌شود. این یک انقلاب است.
مردم ایران با نفی هر نوع دیکتاتوری خواستار پایان کامل جمهوری اسلامی هستند. آنها نه آخوندها را می‌خواهند و نه بازگشت دیکتاتوری شاه را. همان‌طور که (جان مک دانلد) گفت، اینها چیزهایی نیستند که آنها می خواهند. آنها یک جامعه آزاد و دموکراتیک می خواهند و ما از آنها حمایت می‌کنیم.
آنها خواهان یک جمهوری دموکراتیک و مبتنی بر جدایی دین از دولت هستند که در آن حقوق هر فرد - هر مرد، هر زن و هر کودک - محافظت شود. طرح 10 ماده‌ای شورای ملی مقاومت ایران برای ایران آینده دقیقاً همین را ارائه خواهد کرد. من حمایت خود را از آن طرح 10 ماده‌ای به ثبت می‌دهم.

 

لئو داچری، معاون پارلمانی وزارت‌خارجه انگلستان:

لئو داچری، معاون پارلمانی وزارت‌خارجه انگلستان در جلسه رسمی پارلمان در پاسخ نمایندگان گفت:

سخنان نمایندگان در مورد نقش رژیم ایران در صدور تروریسم و فراخوان بسیار شفاف برای حمایت از مردم ایران و بحث بسیار جدید برای لیست‌گذاری سپاه پاسداران را شنیدیم که من آنرا یادداشت کردم. نماینده گلاسکو شمالی حمایت خود را به‌نمایندگی از طرف همکارانش برای لیست‌گذاری اعلام کرد که بسیار خوشحالم. وی هم‌چنین به عواقب تجهیزات پهپادی رژیم ایران اشاره کرد که منهم بسیار با آن موافقم.

با توجه به این‌که رژیم ایران با یک اقتصاد درهم شکسته مواجه است و در واقع به‌خاطر عملکرده‌هایش منزوی شده بدون روابط اقتصادی همه‌جانبه با بقیه کشورها، از این انزوا خارج نخواهد شد و این اهرم بسیار قوی است که مطمئناً ما می‌توانیم با استفاده از آن به نفع مردم ایران بر اوضاع تأثیرگذار باشیم.

برخی دیگر از نمایندگان در مورد قهرمانان تظاهرات صحبت کردند که با رفتارهای وحشتناک و در واقع قتل توسط رژیم مواجه شده‌اند و بسیار تکان‌دهنده است. آنها تنها نیستند.

در مورد تحریم‌ها، ما هم‌چنان تلاش می‌کنیم حداکثر فشار را بر رژیم ایران و افراد مرتبط با آن اعمال کنیم. ما در انگلستان به کار بی‌وقفه با شرکای بین‌المللی برای فشار بر رژیم ایران ادامه می‌دهیم

معاون پارلمانی وزارت‌خارجه انگلستان افزود:

ما نمی‌دانیم آینده سیاسی ایران چگونه خواهد بود و البته مردم ایران باید در مورد آن تصمیم بگیرند. اما واضح است که سرکردگان فعلی رژیم ایران به‌شدت راه اشتباهی را رفته‌اند و در مورد سرکوب خشم و اعتراضاتی مردم، گستاخانه همه را به جز خودشان سرزنش می‌کنند. ما از رژیم می‌خواهیم به فراخوانهای ما برای آزادی زندانیان سیاسی و پایان دادن به این اعدام‌های ظالمانه و عمیقاً اسفناک و بی‌رحمانه گوش فرا دهد.

 

باب بلکمن در اجلاس رسمی پارلمان انگلستان با تأکید بر ضرورت نامگذاری تروریستی سپاه پاسداران گفت:

من عمیقاً نگران گزارشاتی هستم که سازمانهای حاضر در انگلستان که از حقوق معترضان در ایران حمایت می‌کنند مورد تهدید قرار می‌دهند. یکی از این موارد بمب بنزینی بود که اخیراً در حوالی لندن علیه یک پایگاه وابسته به شورای ملی مقاومت ایران بکار گرفته شد که خوشبختانه به‌دلیل این‌که در اولین ساعات بامداد بود، کسی در داخل ساختمان حضور نداشت، اما وضعیت می‌توانست با جان باختن کسی، به‌دلیل بمب، فوق‌العاده وخیم شود. این کشتارها توسط سپاه پاسداران شوکه‌کننده هستند

وی در پایان جلسه با ابراز اطمینان از این‌که قطعنامه پیشنهادی تصویب خواهد شد افزود: آخرین موضوعی که می‌خواهم طرح کنم مربوط به دیپلمات رژیم ایران است که به حق به‌خاطر نقشش در توطئه تروریستی [ویلپنت فرانسه] در سال۲۰۱۸، زندانی شد. به مقامات بلژیک توصیه شده که دنبال بازگشت وی به ایران از طریق تبادل اسرا باشند.

مایلم پیام محکمی به مردم شجاع بلژیک بدهیم که اجازه ندهید آن دیپلمات بازگردانده شود. در نهایت دعای ما برای محکومان به اعدام در ایران و برای آزادی آنهاست که از زندان آزاد شده و اعدام نشوند.

در پایان جلسه قطعنامه پیشنهادی به رأی گذاشته شد و به‌اتفاق آرا تصویب شد

(سایت پارلمان انگلستان ۲۲دی ۱۴۰۱)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/2a70a127-47ad-4165-82c3-232a5e4e0ece"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات