728 x 90

باج‌خواهی و گروگان‌گیری، ذاتی رژیم آخوندی

سخن روز
سخن روز

تروریسم و گروگانگیری برای باج‌خواهی، توسط رژیم آخوندی، از همان اولین روزهای حکومت خمینی برای جهان مقولهٔ آشنایی است. این موضوع بار دیگر با معاملهٔ تبادل ۵گروگان دوتابعیتی، در ازای دریافت یک باج ۶میلیارد دلاری از پول‌های بلوکه‌شدهٔ ایران، در کانون توجه رسانه‌های جهان قرار گرفته است.

اگر چه وزیر خارجهٔ دولت رئیسی با وقاحت خاص سردمداران رژیم، این باجگیری ضدانسانی و بازیچه قرار دادن جان و سرنوشت انسان‌ها و رها کردن آنها در ازای دریافت باج را «یک موضوع انسانی» نامیده (مصاحبهٔ امیرعبداللهیان در ژاپن ـ سایت حکومتی انتخاب ۱۶مرداد)، اما فضای سیاسی جهان مملو از ابراز نفرت از این گروگان‌گیری و باج‌خواهی است که رژیم آخوندی آن را به‌صورت یک صنعت رایج درآورده است.

در آمریکا نیز تسلیم شدن به‌ این باجگیری، طوفانی سیاسی به‌پا کرده است. مخالفان، باج‌دادن به‌ رژیم آخوندها را تشویق تروریست‌ها به‌ باجگیری از طریق گروگان‌گیری می‌دانند.

سایت برایت‌ بارت نیوز آمریکا(۲۰مرداد) نوشت: «حزب جمهوریخواه آمریکا “به‌خطر انداختن” آمریکایی‌ها با معاملهٔ “نسنجیدهٔ“ ۶میلیارد دلاری با رژیم ایران را مورد انتقاد قرار داد».

مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور قبلی آمریکا این معامله را «بزرگ‌ترین باج‌دهی در تاریخ آمریکا، به‌ آخوندهای حاکم در تهران» توصیف کرد و هشدار داد: «رژیم ایران اکنون از این پول برای تولید پهپاد و تأمین مالی تروریسم استفاده خواهد کرد».

مایک پمپئو، وزیر خارجه قبلی آمریکا، آن را «یک معامله وحشتناک» توصیف نمود و هشدار داد: «انتظار گروگان‌گیری و تروریسم بیشتری را توسط (رژیم) ایران داشته باشید».

جان بولتون طی مصاحبه‌یی با بی‌بی‌سی جهانی(۱۹مرداد) گفت: «این (معامله) بدان معنی است که هر آمریکایی می‌تواند به‌صورت غیرقانونی توسط یک دولت یاغی یا یک گروه تروریستی بازداشت شود و ما باید ۲میلیارد دلار برای هر کدام از آنها بپردازیم».

سناتور استیو دینز، رئیس کمیته جمهوری‌خواهان در سنا، گفت: «پرداخت باج به‌ رژیم ایران بزرگ‌ترین حکومت حامی تروریسم است که برای سر هر آمریکایی در خارج از کشور، قیمت تعیین می‌کند».

سناتور جیم ریش، رهبر جمهوریخواهان در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گفت: «این به‌طور خطرناکی انگیزه بیشتری برای گروگان‌گیری ایجاد می‌کند».

سناتور تام کاتن نوشت: «این اقدام واهی مماشات، فقط باعث می‌شود آخوندها گروگان‌های بیشتری بگیرند».

اگر چه دستگاه تبلیغاتی خامنه‌ای می‌کوشد باجگیری با گروگان‌گیری انسان‌ها را یک دستاورد مشعشع جلوه دهد و روزنامه‌های باند ولی‌فقیه نیز از آن با عناوین مسخره‌یی از قبیل «دیپلوماسی عزتمند»، «از دیپلماسی عزتمندانه تا نگاه بشردوستانه» و امثالهم یاد می‌کنند؛ اما این معاملهٔ پرفضیحت در داخل رژیم نیز جنگ گرگ‌ها را تشدید کرده و موجی از طعن و تمسخر برانگیخته است:

  • حسین ملائک از دیپلمات‌های رژیم این توافق را به‌طعنه «تسلیم عزتمندانه» نامید.
  • محمد مهاجری از مهره‌های پاسدار لاریجانی با عنوان «دستاورد تراشی دولت رئیسی فقط برای ۶میلیارد دلار؟» نوشت: «واقعا تا این حد ضعف و ذلت؟»(تلگرام ۲۰مرداد).
  • رئیس سابق بانک مرکزی رژیم نیز نوشت: «چرا این‌قدر طول داده و بعد از ۳سال تحمیل هزینه، به‌ همان نقطه اول رسیدید؟»(توئیت همتی ۲۰مرداد).

در این میان چانه‌زدن‌های رژیم برای دریافت پول‌های این باجگیری ننگین یک دوره «حبس خانگی» به‌مدت نامعلوم را به‌ گروگان‌ها تحمیل کرده، به‌نحوی که جرد گنسر، وکیل یکی از زندانیان، می‌گوید: «هیچ تضمینی در مورد آن‌چه از این‌جا به‌بعد اتفاق می‌افتد، وجود ندارد»(سی.ان.ان ۱۹مرداد).

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b2c19e39-d30a-4a9c-ab34-37252f1915fa"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات