728 x 90

ایران، بحران آب – اعتراف به خشک شدن ۶۰تالاب

ایران، بحران آب – اعتراف به خشک شدن ۶۰ تالاب
ایران، بحران آب – اعتراف به خشک شدن ۶۰ تالاب

رژیم ولایت فقیه با کلان بحرانهای متعدد مواجه است که حاصل سیاستهای چپاولگرانه ۴۰ساله‌اش می‌باشد. از این جمله می‌توان به بحران شدید آب اشاره کرد که نه تنها باعث کمبود آب شرب در نواحی مختلف ایران شده بلکه ضایعات بسیار جدی مانند نابودی کشاورزی و گسترش بیکاری و هم‌چنین ایجاد کانونهای گرد و غبار خصوصاً در نواحی جنوبی کشور و در نتیجه، اعتراضات مردم به جان آمده شده است. کارگزاران رژیم بعضاً مجبور به اعتراف به گوشه‌ای از ضایعات سیاستهای ضدمردمی حاکمیت آخوندی می‌شوند. از جمله:

مسعود باقرزاده کریمی، معاون سازمان محیط‌زیست رژیم ایران به خشک شدن ۶۰تالاب کشور اعتراف کرد. وی گفت ۳۰درصد از حدود سه میلیون هکتار تالاب شناسایی شده کشور که معادل ۶۰تالاب می‌شود، خشک شده است. به اعتراف این مقام رژیم تالاب جازموریان از جمله تالاب‌هایی است که کاملاًً خشک شده است.

مسعود باقرزاده کریمی در مصاحبه با خبرگزاری حکومتی ایلنا درباره وضعیت تالاب‌ها گفت: سه میلیون هکتار تالاب ایران، شامل ۱۰۵تالاب است، سی درصد از تالاب‌ها با درصدهای متفاوت خشک شده‌اند و به‌طور مثال در گاو‌خونی حدود ۹۰درصد، تالاب ارومیه ۷۰درصد و تالاب گندمان ۲۰درصد خشک شده است.

وی با اشاره به این‌که ۶۰تالاب تحت تاثیر میزانی از خشکسالی قرار گرفته‌اند، تصریح کرد: از جمله تالاب‌هایی که به‌صورت کامل خشک شده است تالاب جازموریان است.

 

این مقام رژیم هم‌چنین اعتراف کرد: کانونهای گرد و غبار در منطقه دو دسته داخلی و خارجی هستند. بیشترین میزان گرد و غبار در کشور از کانونهای داخلی است که شامل سه بخش می‌شود:

۱. بستره خشک‌شده تالاب‌ها

۲. اراضی کشاورزی رها شده

۳. اراضی که به‌دلیل چرای بی‌رویه، پوشش گیاهی خود را از دست داده‌اند

این سه عامل به تدریج باعث ایجاد کانون گرد و غبار در کشور شده‌اند.

باقرزاده کریمی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره برنامه‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست در خصوص احیای تالاب‌ها گفت: کل برنامه‌های اجرایی احیای تالاب‌ها شامل ۴دسته است شامل:

۱. لای‌روبی مسیل‌ها

۲. انحراف آب و کانال‌کشی

۳. عمق ایجاد کردن

۴. کاهش تبخیر که بسته به نوع تالاب در قسمت‌های مختلف متفاوت است، به‌طور مثال الگوی احیای تالاب جازموریان با هامون در سیستان متفاوت است.

 

حمید ظهرابی معاون دیگر محیط‌زیست رژیم نیز به بحران آب و خشک شدن تالابها اعتراف کرد و گفت: بسیاری از تالابهای کشور در اثر ناهمخوانی توسعه با ظرفیتهای طبیعی خشک شده است. وی افزود: «... در بهره‌برداری از منابع، اصول و ملاحظات را رعایت نکرده است. توسعه کشور بدون توجه نسبت به توان و ظرفیتها رقم خورده است.»

این معاون سازمان محیط‌زیست رژیم افزود:‌ بحران آب در کشور محصول صنایعی است که بدون نگاه کارشناسی و توجه به محیط‌زیست توسعه یافته‌اند. بهره‌برداری بی‌رویه از منابع از جمله موارد کاهش منابع آبی است.

 

بیشتر بخوانید

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/27349bb8-1f3b-449d-b6f7-06aba73e9322"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات