728 x 90

اکونومیست: رژیم ایران در قعر جدول وضعیت دموکراسی در جهان

تهران - عکس از آرشیو
تهران - عکس از آرشیو

واحد اطلاعات اکونومیست روز پنجشنبه ۲۱بهمن طی گزارشی به وضعیت دموکراسی در جهان پرداخته و رژیم ایران را هم‌ رده یمن و لیبی و در ردیف ۱۵۴ قرار داده است.
اکونومیست (EIU) در این گزارش نوشته است بر اساس این گزارش، تنها افغانستان، میانمار، کره شمالی، کنگو، آفریقای مرکزی، سوریه، ترکمنستان، چاد، لائوس، گینه استوایی و تاجیکستان وضعیت بدتری از رژیم ایران دارند.
در این گزارش آمده است در رده‌بندی خود گزینه‌های مختلفی مانند روند انتخابات و کثرت‌گرایی، عملکرد دولت، مشارکت و فرهنگ سیاسی، هم‌چنین آزادی‌های مدنی را مورد بررسی قرار داده و امتیازها از صفر تا ۱۰ می‌باشد.
شاخص دموکراسی در رژیم ایران در سال گذشته میلادی ۱.۹۵ بوده است که کمترین رقم برای رژیم ایران از سال۲۰۱۰ است. افغانستان با امتیاز ۰.۳۲ در قعر جدول و نروژ با ۹.۷۵ در صدر جدول است.
از این پیشتر در گزارش ۲۰۲۱ سازمان شفافیت بین‌الملل رژیم ایران در میان فاسدترین کشورهای جهان قرار داشته است. شاخص دموکراسی و جایگاه رژیم ایران در رده‌بندی واحد اطلاعات اکونومیست از سال۲۰۱۸ با شتاب بیشتری افت کرده است. در خاورمیانه، بدترین شاخص را سوریه و سپس رژیم ایران دارند. همه کشورهای عرب خلیج‌فارس وضعیت بهتری از رژیم ایران دارند که برخی از آنها مانند قطر از لحاظ دموکراسی پیشرفت نیز داشته‌اند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c39be3d7-c03d-4245-a6fa-4f40cd5ba466"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات