728 x 90

انعکاس محاکمهٔ حمید نوری از دژخیمان قتل‌عام ۶۷ در دادگاه دورس آلبانی در رسانه‌ها

دادگاه محاکمه حمید نوری از دژخیمان قتل‌عام ۶۷ در دورس آلبانی
دادگاه محاکمه حمید نوری از دژخیمان قتل‌عام ۶۷ در دورس آلبانی

سایت «میدل ایست در ۲۴ساعت» روز ۱۹آبان نوشت: محاکمه حمید نوری، یکی از عاملان قتل‌عام زندانیان سیاسی در ایران در سال۶۷، به شهر دورس در آلبانی منتقل شده تا شاهدان سازمان مجاهدین خلق ایران را در یک بازه زمانی دو هفته‌یی استماع کند... . در این قتل‌عام ۳۰هزار زندانی سیاسی که اکثر آنها از اعضای «سازمان مجاهدین خلق» بودند، بر اساس فتوای خمینی ولی‌فقیه وقت اعدام شدند.

دادگاهی که هم‌اکنون حمید نوری را محاکمه می‌کند، توضیح داد که دلیل انتقال دادگاه از سوئد به آلبانی اهمیت ویژه شهادت هفت نفر در روند محاکمه است.

سایت سونیک تلویزیون پاکستان روز ۱۹آبان نوشت: محاکمه حمید نوری متهم به شرکت در اعدام مخالفان سیاسی در سال۶۷، به اتهام جنایت علیه بشریت و قتل‌عام به مدت دو هفته به شهر دورس در آلبانی منتقل شده است.

سایت مصروْنا الیوم روز ۱۸آبان نوشت: تمامی دادگاه منطقه‌ای استکهلم به درخواست دادستان و به‌منظور استماع شهادت هفت شاهد کلیدی از تاریخ ۱۰ تا ۱۸نوامبر به شهر دورس در آلبانی منتقل شد. این ۷ شاهد اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران هستند که در کمپی در نزدیکی دورس در آلبانی مستقر هستند.

فیلیپ گرانت، مدیر محکمه بین‌المللی روز ۱۸آبان در توئیتی با اشاره به‌قتل‌عام زندانیان سیاسی در سال۶۷ نوشت: دادگاه سوئد که در حال محاکمه حمید نوری به اتهام جنایت جنگی است، به مدت دو هفته برای استماع ۷ شاهد به آلبانی منتقل می‌شود

سایت اس.او.تی. نیوز آلبانی ۱۹آبان نوشت: دادگاه حمید نوری در ۱۰اوت شروع شد و هم‌چنان ادامه دارد. جنایت مورد بحث در ژوییه ۱۹۸۸ رخ داد، زمانی که ۳۰هزار زندانی سیاسی پس از جلسات نامنظم دادگاه که یک یا دو دقیقه بیشتر طول نمی‌کشید قتل‌عام شدند. همه قربانیان مخفیانه در گورهای جمعی دفن شدند. بیش از ۹۰درصد از قربانیان مبارزان سازمان مجاهدین خلق ایران بودند...

دادگاه تصمیم گرفته است به آلبانی نقل مکان کند تا شهادتهای ۷ شاهد کلیدی را بشنود. آنها همگی اعضای مجاهدین خلق ایران، در اشرف۳، در نزدیکی دورس هستند.

با توجه به اهمیت این شهود در پرونده، هر شش قاضی، دو دادستان، و وکلای شاکی به آلبانی آمده‌اند.

ترید فور پرافیت روز ۱۹آبان نوشت: محاکمه حمید نوری، متهم به صدور احکام اعدام مخالفان در سال۱۳۶۷، روز چهارشنبه برای استماع شهود به مدت دو هفته به آلبانی منتقل شد. حمید نوری از ماه اوت در دادگاه منطقه استکهلم به اتهامات متعددی از جمله قتل، جنایت علیه بشریت و جنایات جنگی در مقطع زمانی ۳۰ژوئیه تا ۱۶اوت ۱۹۸۸ در زندان گوهردشت کرج تحت محاکمه قرار دارد.

آژانس نامیبیا پرس ۱۸آبان نوشت: محاکمه حمید نوری در سوئد، متهم به شرکت در اعدام به‌عنوان بخشی از پاکسازی مخالفان در سال۶۷، روز چهارشنبه برای استماع شهادت به مدت دو هفته به آلبانی منتقل شد.

صوت بیروت اینترنشنال ۱۹آبان نوشت: یک دادگاه سوئدی که نوری را محاکمه می‌کند، ۷تن از اعضای "سازمان مجاهدین خلق"را که در کمپ"اشرف۳" در شهر مانز آلبانی حضور دارند را به‌عنوان شاهدان اصلی قتل‌عام استماع می‌کند.

این شهود سال‌های زیادی را در زندانهای مختلف ایران به‌ویژه زندان گوهردشت گذرانده‌اند و جنایات حمید نوری را در جریان کشتار ۱۳۶۷ به چشم دیده‌اند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/5f08a4c4-fb1f-4486-827f-b61977591f17"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات