728 x 90

انجمن قلم آمریکا: ایران، دومین زندان بزرگ نویسندگان در سال گذشته

قیام سراسری مردم ایران -۱۴۰۱
قیام سراسری مردم ایران -۱۴۰۱

انجمن قلم آمریکا در گزارشی از وضعیت آزادی بیان برای نویسندگان جهان در سال گذشته میلادی نوشت: ۳۱۱ نویسنده در سال۲۰۲۲ زندانی شدند که بیشترین این موارد در چین و ایران بوده است.

۹۰نویسنده و ۵۷نویسنده در طول سال گذشته میلادی در ایران و چین به ترتیب زندانی شدند. ۳۹نویسنده در جریان اعتراضات سراسری در ایران بازداشت شدند که بیشترین جهش آمار نویسندگان بازداشتی است. هم‌چنین، ایران بزرگ‌ترین زندان زنان نویسنده در جهان است، که از ۴۲نویسنده زن زندانی در سطح جهان، ۱۶نفر آنها در ایران هستند.

انجمن قلم آمریکا یک سازمان مستقل غیرانتفاعی است که برای حمایت از آزادی بیان و حقوق نویسندگان در سراسر جهان فعالیت می‌کند. این انجمن بیش از ۱۵۰سال است که با اهداف مشابه، از جمله حمایت از آزادی بیان، حقوق‌بشر و دفاع از نویسندگان و رسانه‌های مستقل در سراسر جهان فعالیت می‌کند.

گزارش اخیر انجمن قلم آمریکا در مورد وضعیت آزادی بیان برای نویسندگان در سال گذشته میلادی منتشر شده است. این گزارش به‌وضوح نشان می‌دهد که در سال۲۰۲۲، ۳۱۱نویسنده در سراسر جهان به دلایل سیاسی و عقیدتی زندانی شده‌اند. این گزارش بر اساس جمع‌آوری اطلاعات از منابع مختلف، از جمله گزارشهای سازمانهای بین‌المللی حقوق‌بشر، گزارشهای رسانه‌های مستقل و اطلاعات ارائه شده توسط سازمانهای حقوقی و دفاع از حقوق‌بشر تهیه شده است.

انجمن قلم آمریکا در سال‌های گذشته نیز درباره رژیم ایران بیانیه‌هایی منتشر کرده است. برخی از این بیانیه‌ها عبارتند از:

در سال۲۰۱۸، انجمن قلم آمریکا با انتشار بیانیه‌یی خواستار آزادی همه‌ٔ نویسندگان و خبرنگاران زندانی در ایران شد. در این بیانیه آمده است که رژیم ایران از طریق دادگاههای نمایشی و سیاست‌های محدودکننده‌ٔ آزادی بیان، بر آزادی نویسندگان و خبرنگاران در این کشور حمله می‌کند.

در سال۲۰۱۷، انجمن قلم آمریکا با انتشار بیانیه‌یی، دولت ایران را به‌خاطر سانسور و محدودیت‌هایی که بر روی رسانه‌ها و نویسندگان اعمال می‌کند محکوم کرد. در این بیانیه هم‌چنین بر ضرورت احترام به آزادی بیان و حقوق‌بشر در ایران تأکید شده است.

در سال۲۰۱۵، انجمن قلم آمریکا با انتشار بیانیه‌یی، به‌خاطر زندانی کردن دهها نویسنده و خبرنگار در ایران ابراز نگرانی کرد. در این بیانیه آمده است که نقض حقوق‌بشر و آزادی بیان در ایران به‌شدت نگران‌کننده است و باید فوراً متوقف شود.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/4c52d7a2-fcf5-4a07-af7d-9e9b62897455"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات