728 x 90

امانوئل ماکرون از تصمیم ترامپ در مورد اتمی رژیم ایران اطلاع ندارد

گفتگوی ترامپ و ماکرون
گفتگوی ترامپ و ماکرون

 امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه بعد از دیدار با مالکوم ترنبول نخست وزیر استرالیا به خبرنگاران گفت نمی‌دانم  دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در دوازدهم ماه مه چه تصمیمی خواهد گرفت. او روز سه‌شنبه 11اردیبهشت97 گفت روشن نیست آیا دونالد  ترامپ توافق اتمی امضا شده در سال ۲۰۱۵را ادامه خواهد داد یا نه.

ماکرون در سفر سه روزه خود به آمریکا تلاش کرد تا دونالد  ترامپ را  به ادامه توافق اتمی با رژیم ایران متقاعد کند  ولی خبرگزاریهای بین‌المللی گفتند به‌نظر می‌رسد این تلاش به نتیجه‌یی نرسیده است.

چشم انداز توافق اتمی از نظر ماکرون

روز 5اردیبهشت در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه گفته بود:

نمی‌دانم پرزیدنت ترامپ روز 12می‌ چه تصمیمی خواهد گرفت و بعد از آن روندی را به‌دنبال خواهد داشت. ولی می‌خواستم بتوانیم بر روی یک برنامه مثبت اقدام کنیم؛ به این معنی که از یک طرف برجام، فرانسه و کشورهای اروپایی از توافق بر سر اتمی (رژیم) ایران دفاع خواهند کرد. از طرف دیگر ما باید اقدام کنیم، کاری که من از همان زمان اجلاس مجمع عمومی ملل‌متحد در سپتامبر گذشته در نیویورک انجام دادم، (چون) این توافق ما را قادر نمی‌سازد که به تمامیت مشکل (رژیم) ایران و مسائلی که باید در منطقه به آن بپردازیم پاسخ بدهیم.

لذا نمی‌دانم تصمیم آمریکا چه خواهد بود. ولی تحلیل منطقی مجموعه موضع‌گیریهای پرزیدنت ترامپ من را به این فکر وا نمی‌دارد که او هر کاری را برای حفظ برجام انجام خواهد داد. مطمئن نیستم که این یک «خبر فوری» باشد؛ این تحلیلی است که در میان می‌گذارم و بسیاری از شما تقریباً از اظهارات پرزیدنت ترامپ در دفتر کاخ سفید شوکه شدید که البته من‌ را متعجب نکرد، باید در این رابطه منطقی بود، اگر که شما همان چیزهایی را که من شنیدم شنیده باشید، به همان نتایج می‌رسید. لذا تعهد من، اقدام من این نیست که تلاش کنم پرزیدنت ترامپ تعهدات کارزار (انتخاباتی) خود و مواردی را که هر روز تکرار می‌کند، تغییر بدهد. من نه سیسیفوس و نه زاخر-مازوخ نیستم؛ من اعتقاد دارم که اقدام ما، تلاش برای یافتن یک مسیر مؤثر برای ساختن این چندجانبه‌گرایی قدرتمند است. لذا وظیفه من اول خواهش کردن و نشان‌دادن این است که این توافق معنا و مفهومی دارد و به بخشی از فعالیت‌های کنونی (رژیم) ایران چارچوب می‌دهد، بار دیگر این‌را یادآوری کردم، شما موضع من‌ را می‌دانید و یادآوری کردم که در این رابطه اختلاف‌نظر داریم؛ اما (وظیفه‌ام) هم‌زمان ساختن یک چارچوب دیپلوماتیک است که ما را قادر خواهد کرد، تصمیم پرزیدنت ترامپ درباره برجام هر چه باشد، بتوانیم به‌نحوی مؤثر اقدام کنیم. و به‌نظرم مسئولیت ما این است؛ نمی‌شود همه جهان به یک موضعگیری دلبسته باشند یا در نظر بگیرند که در یک خلأ خواهیم افتاد، اگر ایالات متحده تصمیم به خروج از برجام بگیرد. لذا چیزی که ما ساخته‌ایم و روی آن یک توافق اصولی کرده‌ایم این است که بگوییم: ما مشترکاً موافقیم (و این برای من جدید است) بر روی این توافق جامع کلی، با 4ستونی که در سخنرانی اولیه‌ام ذکر کردم و این جدید است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/48e0ea6d-de2c-4728-b7a8-59b28ad95eff"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات