728 x 90

اقتصاد ایران در «تسخیر لاشخورها»

لاشخورهای اقتصادی
لاشخورهای اقتصادی

آگاهان مسائل ایران بارها روی این نکته تأکید کرده‌اند که در حاکمیت آخوندها اقتصاد یعنی سرچشمهٔ تنظیم معیشت و چرخهٔ تولید و اشتغال، مثل گوشت قربانی تکه‌تکه شده و هر تکهٔ آن در تیول یک آقا یا آقازاده و پاسدار است. در نتیجه نگاه به هر پدیده اقتصادی قبل از این‌که نگاهی راهبردی در راستای استقلال و خودکفایی اقتصادی و ایجاد اشتغال و رفاه باشد، نگاهی سود محور است. برای همین بالاترین راندمان اقتصادی در نظام آخوندی تعطیلی کارخانه‌ها و کارگاههای تولیدی بوده است، تا خودشان را از استخدام کارگر و تکنیسین و موضوع حقوق و بازنشستگی و بیمهٔ آنان راحت کنند. نان در واردات است. به‌خصوص واردات قاچاق.

از طرف دیگر اذعان به حضور مافیاها امری عادی شده. مافیاهای کفش و کلاه و سیگار و آهن و مسکن و شیر و قیر و زعفران و گوشت و تخم‌مرغ و نهاده‌های دامی و خودرو و هر پدیدهٔ دیگری که مایحتاج گذران زندگی و کار مردم است.

 

به‌راستی اینها کیستند و سرنخشان به کجا وصل است؟

این روزها در جنگ قدرت و غارت فلش رانت ها و چپاولها به سوی سپاه پاسداران خامنه‌ای است. چه به صفت جمعی و چه به صفت فردی.

ابعاد چپاولهای برملا شده در دعواهای باندی حیرت‌آور است و هر روز برگ جدیدی رو می‌شود. در جدیدترین مورد روزنامهٔ حکومتی شرق در روز ۲۴بهمن به مواردی که مربوط به افشای فایل صوتی گفتگوی پاسدار جعفری سرکردهٔ وقت سپاه با پاسدار ذوالقدرنیا در سال۱۳۹۷ است اشاره کرده که چگونه شرکت‌های وابسته به سپاه پاسداران در زمان شهرداری پاسدار قالیباف و به کمک او چپاول کرده‌اند. این روزنامه از جمله به‌نقل از حسن مقیمی کارشناس تیم تحقیق و تفحص در آن زمان به مواردی اشاره کرده و نوشته است:

«اگر دارایی‌های شهرداری را که آن زمان بی‌دلیل در اختیار شرکت رساتجارت بوده، به نرخ دلار آن زمان محاسبه کنیم، به حدود دو هزار میلیارد دلار می‌رسیده»

در یک مورد دیگر نوشته است: «قرارگاه خاتم بیش از ۹۰۰میلیارد تومان از شهرداری تهران دریافت کرد».

در مورد بعدی نوشته است: «ابتدای سال۹۷ شرکت رساتجارت ۱۸۰میلیارد تومان طلبکار نشان داده شد که بعد مشخص شد شش هزار میلیارد تومان بدهکار است».

 

در یک مورد دیگر نوشته است: «اسناد حاکی از این بود که ۱۲هزار و ۹۰۰میلیارد تومان منابع شهرداری تهران به هلدینگ سپاه واگذار شده که فقط سه‌هزار و ۲۰۰میلیارد تومان هزینه شده است و مابقی پول شهرداری در اختیار نهادی قرار گرفت که هیچ ارتباط کاری‌ای با شهرداری تهران نداشت» و در ادامه تأکید کرده است: «کل ۱۲هزار و ۹۰۰میلیارد تومان تخلف است».

این روزنامه در ادامه به ۲۸۰ملک شهرداری اشاره کرده که پاسدار قالیباف در اختیار بسیج قرار داده بود. متراژ این ۲۸۰ملک، ۲۸۰هزار مترمربع است که در آن زمان هر یک بیش از ۱۰ تا ۱۲میلیارد تومان ارزش داشته است.

یک فقره دیگر از چپاولهای سپاه را روز ۲۳بهمن روزنامه حکومتی مردم‌سالاری در سهم‌خواهی باندی برملا کرد و نوشت در بودجه سال آتی برای تکمیل مصلای تهران هزار میلیارد تومان دیگر به سپاه می‌دهند. این روزنامه نوشت پروژه مصلای تهران همزمان با مسجد شیخ زاید ابوظبی آغاز شد. ابوظبی با بودجه ۷۰۰میلیارد تومان بعد از دهسال، ساخت این مسجد که سومین مسجد بزرگ جهان است را به اتمام رساند. اما برای مصلای تهران تاکنون علاوه بر ۸۵۰میلیاردی که آن سال‌ها دریافت کردند، فقط در شش ماه اول امسال ۳۰۰میلیارد تومان هزینه شده و طی سه دههٔ گذشته بیش از هزار میلیارد هزینه شده و هزار میلیارد تومان دیگر هم قرار است بدهند».

 

بر همین روال روز ۲۱بهمن روزنامه حکومتی شرق گزارش از یک رانت نجومی دیگر در جوف لایحهٔ بودجه سال۱۴۰۱ را داد که میزان رانت آن به‌گفته رنانی اقتصاددان حکومتی معادل شش هزار کمربند اسکناس هزار تومانی دور کره زمین می‌شود. این رانت یک جا تحت عنوان «مشارکت عمومی - خصوصی» در جیب سپاه پاسدارن ریخته می‌شود.

مصطفی هاشمی‌طبا کاندیدای پیشین نمایش انتخابات ریاست‌جمهوری نظام هم در روز ۲۱بهمن در روزنامه حکومتی شرق با اشاره به برخی رانت ها و چپاول‌های در دست پاسداران نوشت: «چه خوب است که مسببان برخی ناهنجاریها معرفی شوند.

۱- مسبب قاچاق سالانه ۱۵ - ۲۰میلیارد نخ سیگار به داخل کشور.

۲ - مسبب ساخت سد گتوند روی گنبد نمکی که باعث شوری رود کارون و خشک‌شدن میلیون‌ها اصله نخل شده است.

۳ - مسبب انتقال آب میناب به بندرعباس که باعث خشک‌شدن شش میلیون اصله نخل و نشست زمین در میناب شده است.

۴ - مسبب رفت و آمد چند میلیون خودروی بی‌کیفیت در سطح شهر تهران و دیگر کلان‌شهرها که باعث مسمومیت تدریجی و ترس مردم شده است.

۵ - مسبب فروش ۳۵۰میلیارد دلار ارز بازار آزاد که ورود کالای قاچاق و خروج سرمایه متکی به همین ارز کف خیابان فروش‌رفته.

۶ - مسبب ساخت دو نیروگاه در دست اجرا که با پول آن ساخت نیروگاه خورشیدی با ظرفیت پنج برابر و هزینه‌های جاری نزدیک به صفر ممکن است.

۷ - مسبب عقب نگه‌داشته‌شدن کشاورزی کشور که مجبور به واردات ۱۵میلیارد دلار محصولات کشاورزی هستیم».

از آنجا که ابعاد این چپاولها نزد مردم روشن است، در وحشت از فضای ملتهب اجتماعی علیه خامنه‌ای و پاسدارانش، ایادی رژیم تلاش می‌کنند هر یک به نوعی از نظام فاصله بگیرند و به نوعی گردن باند دیگر بیاندازند.

 

از جمله فرشاد مومنی در روز۲۴بهمن با اشاره به چند فقره رانت نجومی که یک موردش ۱۵۰میلیارد دلار در سال۱۳۹۵است ادعای بی‌پولی توسط نظام را دروغ خواند و این ادعا را بهانه برای زدن از جیب و آخرین لقمه‌های سفرهٔ مردم توصیف کرد و خطاب به حاکمیت آخوندی نوشت: «شما دارید با سوءتدبیر و گزینش آدم‌های بی‌کیفیت به سهولت به تسخیر لاشخورها در می‌آیید همه‌چیز را به باد می‌دهید».

بر خلاف نظر این کارشناس حکومتی مردم سر نظام یعنی خامنه‌ای را لاشخور بزرگ لمیده بر داراییهای به یغما رفتهٔ خود می‌دانند و می‌روند که حساب ایران‌زمین با ولی‌فقیه دجال به‌طور نهایی تعیین‌تکلیف کنند.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/7d0a229b-f9e0-472d-a5e4-e5d5f40bc183"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات