728 x 90

افغانستان؛ آخرین تحولات

افغانستان - نیروهای طالبان
افغانستان - نیروهای طالبان

فرودگاه کابل و عملیات فشرده خروج کارمندان و اتباع آمریکا و دیگر کشورهای غربی هم‌چنان مرکز وقایع در افغانستان است.

در حالیکه ازدحام شدید در اطراف فرودگاه و تیراندازیها، شماری کشته بر جای گذشته، عملیات هوایی با شتاب ادامه دارد.

طالبان شمار کشته‌شدگان در جریان حوادث در فرودگاه که از روز یکشنبه آغاز شده، ۱۲تن اعلام کرده است.

 

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا گفت: اکنون چهار هزار و ۵۰۰ آمریکایی در فرودگاه کابل حضور دارند و مأموریت ما کنترل فرودگاه و تخلیه همه آمریکایی‌ها و همکاران افغانی است. اگر چه تهدید در مجاورت فرودگاه وجود دارد ولی ما قصد نداریم منطقه تحت کنترل خودمان را به شهر کابل گسترش دهیم و روی فرودگاه متمرکز هستیم. وزارت‌خارجه آمریکا با طالبان در تماس است تا اطمینان حاصل کند که دارندگان گذرنامه آمریکایی می‌توانند به فرودگاه سفر کنند. (خبرگزاری رویترز ۲۷مرداد)

 

آمریکا به هواپیماهای غیرنظامی آمریکایی برای کمک به خروج اتباع خارجی و شهروندان افغانستان متقاضی انتقال به خارج از این کشور مجوز صادر کرد.

طالبان اعلام کرده، فقط به اتباع خارجی اجازه خروج از این کشور را می‌دهد و کسانی که مجوز سفر ندارند به فرودگاه مراجعه نکنند.

در واکنش به هدف قرار گرفتن یک مترجم افغان در حوادث فرودگاه، حزب کارگر انگلستان، دومینیک راب، وزیر خارجه این کشور را متهم کرد در اقدام اضطراری برای کمک به تخلیه مترجمان سستی به خرج داده است.

 

در همین حال سفیر فرانسه ۲۸مرداد در کابل با انتشار کلیپی اعلام کرد که کارکنان سفارت و همکاران افغانستانی آنها به فرودگاه منتقل شدند.

 

در آمریکا جو بایدن در پاسخ به انتقادات علیه عملکرد دولت به شبکه تلویزیونی ای.بی.سی نیوز گفت: وقتی رئیس دولت افغانستان گریخته، نیروهای افغانستانی که ما آنها را آموزش دادیم و تعدادشان بالغ بر ۳۰۰هزار نفر است، سنگرهایشان را خالی کردند، نمی‌دانم چگونه می‌شد هرج و مرج اتفاق نیفتد. (تلویزیون ای.بی.سی نیوز ۲۸مرداد)

از سوی دیگر جان بولتون به تلویزیون سی.ان.ان گفت: ستون فقرات ارتش افغانستان حضور ناتو و ارتش آمریکا بود، وقتی این ستون را بردارید معلوم است که این ارتش فرومیریزد. من فکر می‌کنم عموم مردم آمریکا آمادگی داشتند که اگر توضیح درستی می‌دادیم که مدتی باید در افغانستان بمانیم، می‌فهمیدند. (توئیتر جان بولتون: ۲۷مرداد)

فرانس ۲۴روز ۲۸مرداد نیز در این باره گزارش داد: فیلم‌هایی از تحرکات نیروهای طالبان با خودروهای زرهی ساخت آمریکا، استفاده از سلاح گرم آمریکایی و بالا رفتن از هلیکوپترهای بلک هاک آمریکایی پس از فروپاشی نیروهای دولتی افغانستان باعث خجالت شده است.

 

از سوی دیگر، کوزوو و مقدونیه به آلبانی برای ورود موقت اتباع افغانستان پیوستند.

ایتالیا نیز اعلام کرد که برای در حال تدارک تشکیل اجلاس گروه ۲۰کشور اقتصادی بزرگ برای بررسی وضعیت افغانستان است.

 

در افغانستان ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی طالبان و رئیس دفتر طالبان در قطر روز سه‌شنبه از دوحه در رأس هیأتی وارد قندهار شد که درگذشته از مراکز طالبان بوده است.

طلوع نیوز خبر داد: همزمان با این سفر یکی از اعضای هیأت مذاکره‌کننده طالبانی گفت که این هیأت رایرنیها با سیاستمداران را در کابل آغاز می‌کند و دوباره برای مذاکرات درباره نظام آینده به دوحه نمی‌رود. (طلوع نیوز ۲۷مرداد)

 

به‌دنبال تظاهرات در جلال‌آباد که منجر به کشته شدن سه تن از تظاهر کنندگان شد، روز پنجشنبه نیز در شهر اسدآباد تظاهرات مشابهی برگزار شد. تظاهر کنندگان پرچم ملی افغانستان را حمل می‌کردند.(خبرگزاری رویترز ۲۸مرداد)

 

در تحولی دیگر، اشرف غنی در یک پیام ویدئویی گفت: من در امارات هستم و از افغانستان خارج شدم تا از خون‌ریزی بیشتر جلوگیری شود. وی افزود: در حال مشورت هستم تا افغانستان برگردم. (طلوع نیوز ۲۷مرداد)

در واکنش به این اظهارات، وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا گفت: اشرف غنی دیگر در افغانستان جایگاهی ندارد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b9629cc0-ec5b-4827-957d-4f1926af4cef"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات