728 x 90

اعتصاب رانندگان کامیون و یک فقره عقب‌نشینی رژیم ایران

جهرم - اعتصاب رانندگان کامیون
جهرم - اعتصاب رانندگان کامیون

در بیست و یکمین روز اعتصاب رانندگان کامیون، رژیم آخوندی در یک فقره عقب‌نشینی به یکی از خواسته‌های مهم اعتصاب‌کنندگان تن داد.

روز شنبه ۲۱مهر پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی رژیم اعلام کرد: کرایه حمل‌ و نقل جاده‌یی داخلی بار بر اساس تن-کیلومتر مورد تصویب قرار گرفته است.

یکی از اعضای هیأت عامل سازمان راهداری و حمل‌ ونقل جاده‌یی در گفتگو به رسانه‌های حکومتی جزئیات نحوه محاسبه کرایه حمل‌ ونقل بر اساس تن-کیلومتر را اعلام کرد و تصریح کرد: با احتساب کرایه حمل جاده‌یی بار طبق تن-کیلومتر، نرخ کرایه نسبت به روش توافقی به‌طور متوسط افزایش می‌یابد.

افزایش کرایه بار یکی از خواسته‌های اصلی رانندگان کامیون بود که تا کنون به مدت ۲۱روز با اعتصاب خود بر آن پافشاری کردند.

 

عزم جزم کامیون‌داران برای رسیدن به حقوقشان!

نه تطمیع، نه تهدید و نه حتی بند و زندان و مقابله با سلاح، نتوانسته جمع یکپارچه و متحد کامیون‌داران را که عزم پایداری کرد‌ه‌اند، به تسلیم بکشاند. آنها عزم جزم کرده‌اند لحظه‌ای از حقوق حقه‌شان کوتاه نیایند و برای آن هر رنج و حرمانی را به جان پذیرفته‌اند.

کامیونداران زحمتکش برای رسیدن به خواسته‌هایشان برای سومین بار از خرداد تا به‌حال و البته رساتر از دفعات قبل متحد و یکپارچه و سراسری در همه استانهای کشور و در بیش از ۳۰۰شهر اعتصاب کرده‌اند و حمایت سایر اقشار مردم و همچنین حمایت سندیکاها و اتحادیه‌های بین‌المللی را به‌دست آورده‌اند.

اعتراض آنها به فقر و نداری، دستمزد کم و هزینه‌های بالای قطعات و خدمات و هزینه سرویس و نگهداری و مهمتر از همه سیاست‌های ضدمردمی این رژیم است. وعده‌های زیادی که کارگزاران حکومتی به کامیون‌داران برای رسیدگی به مشکلاتشان در دور اول و دوم اعتصابشان در خرداد و مرداد دادند به هیچ نتیجه‌یی نرسیده است. و همین کافی بود که کامیون‌داران با عزم جزم‌تر دور سوم اعتصابشان را شروع کنند.

 

برخی از مشکلات کامیون‌داران

۱- کم بودن کرایه در مقابل افزایش هزینه‌های باربری

۲- بعضاً رانندگان تا ۲۰روز منتظر می‌مانند اما عوامل حکومتی با پرداخت رشوه به مسئولان حمل‌ ونقل با چند ساعت در نوبت ماندن بار را تحویل می‌گیرند.

۳- مالیاتهای سنگین

۴- افزایش عوارض حمل بار

۵- افزایش قیمت لاستیک و لوازم یدکی

۶- ثابت ماندن قیمت کرایه به مدت ۳سال

۷- افزایش بیمه شخص ثالث

در رابطه با این مشکلات یکی از رانندگان در پیامی به مردم علت اعتراض خود و سایر کامیونداران را این چنین بیان می‌کند: «سلام هموطن من راننده کامیون آره اعتصاب می‌کنم، اعتصاب می‌کنم به‌خاطر فقر به‌خاطر نداری به‌خاطر لاستیک به‌خاطر قطعات به‌خاطر بیمه به‌خاطر مالیات به‌خاطر عوارض و هزارتا درد و کوفت دیگر...

آره اعتصاب می‌کنم به‌خاطر همکارانم اعتصاب می‌کنم هموطن به‌خاطر پلیس راه‌ور که همیشه ریشه در خون ما دوانده آره هموطن اعتصاب خواهم کرد درود به کل همکاران».

هم‌چنانکه اشاره شد این اعتصاب در ادامه اعتصاب سراسری رانندگان‌ کامیون در خرداد و مرداد امسال صورت می‌گیرد. تعداد شهرهایی که کامیون‌دارانشان به اعتصاب پیوسته‌اند تا کنون به ۳۰۰شهر در ۳۱استان رسیده است.

 

تلاش مذبوحانه برای خاتمه‌دادن به اعتصاب

تهدید به سرکوب در عزم جزم رانندگان تاثیر نکرده است. در یک نمونه به‌دستور نیروی سرکوبگر انتظامی دفتر انجمن صنفی رانندگان اراک به اتهام شرکت کامیون‌داران این شهر در اعتصاب سراسری کامیون‌داران پلمپ شد. اما کامیون‌داران بدون توجه به این‌گونه اقدامات به اعتصاب خودشان ادامه دادند. پیش از این دادستان رژیم کامیون‌داران را تهدید به اعدام کرد اما به‌رغم دستگیری تعدادی از آنها، رانندگان وقعی به این اقدامات مذبوحانه نگذاشتند.

یک کارگزار حکومتی با دادن وعده‌های فریبکارانه به رانندگان تانکر که آزاد کار می‌کنند، گفت: «اگر در جایگاههای سوخت بار بزنند، به آنها امتیاز شرکت نفت را می‌دهد».

حال به‌رغم همه تهدیدها و وعده وعیدها، پس از گذشت ۲هفته نه تنها دامنه اعتصاب کمتر نشده است بلکه روزبه‌روز بیشتر و گسترده‌تر شده است. به‌طوری که می‌توان گفت نفس ادامه و استمرار این اعتصاب یک پیروزی بزرگ برای قیام آزادیخواهانه مردم ایران در مواجهه با رژیم ضدبشری است.

بیشتر بخوانید:

 

همبستگی سندیکای رانندگان دانمارک با ۵۰هزار عضو با کامیون‌داران ایران

بخش حمل‌ و نقل فدراسیون متحد کارگران دانمارک که دارای ۵۰هزار عضو است، با صدور بیانیه‌یی، حمایت کامل خود را از اعتصاب رانندگان کامیون در ایران ابراز و با آنها اعلام همبستگی کرد.

این بیانیه‌یی طی برنامه‌یی در مقابل مقر این سندیکا با حضور رئیس و ۲۰تن از اعضای هیأت مدیره آن قرائت شد.

یان ویلادسِن رئیس بخش حمل‌ و نقل فدراسیون متحد کارگران دانمارک با قرائت این بیانیه، گفت: «بخش حمل‌ و نقل در فدراسیون متحد کارگران دانمارک...، از جانب ۵۰۰۰۰عضوی که سازمان ما نماینده آنهاست، به‌طور کامل همبستگی خود را با رانندگان کامیون در ایران که در حال اعتصاب هستند، ابراز می‌دارد.

این اعتصاب از مناطق استانهای قزوین، لرستان، آذربایجان شرقی و مازندران شروع شد و اکنون به ۳۱استان در ایران گسترش پیدا کرده است».

سندیکای رانندگان دانمارک در ادامهٔ بیانیهٔ خود، خواسته‌های کامیون‌داران اعتصابی در ایران را برشمرده و از آنها حمایت کرده است.

یان ویلادسِن رئیس بخش حمل‌ و نقل فدراسیون متحد کارگران دانمارک همچنین تأکید کرد که بر طبق اطلاعاتش اتحادیه جهانی رانندگان، آی تی اف، مشکلات مزد پایین و امنیت رانندگان را به‌صورت فوق‌العاده در دستور کار خود قرار داده است.

 

تهدید کامیون‌داران از طرف عوامل رژیم

کارگزارن رژیم غارتگر آخوندی با ارسال پیامک به برخی از کامیون‌داران اعتصابی و معترض مبارکه آنها را به سوزاندن کارت هوشمند تهدید کرده و از آنها خواسته‌اند تا خود را به اطلاعات رژیم معرفی کنند.

علاوه بر این رژیم آخوندی در شهرهای مختلف، با ارسال پیامک‌هایی رانندگان اعتصابی را به قطع سهمیه سوخت تهدید کرد. اما کامیون‌داران اعتنایی به این تهدیدهای رژیم نکرده و به اعتصاب خود ادامه داده‌اند.

 

دویچه وله آلمان:‌ اعتصاب کامیون‌داران و بازاریان در ایران

در تداوم دور جدید اعتصاب کامیون‌داران، شمار دیگری از آنان دستگیر شده‌اند. "اشد مجازات" بازداشت‌ شدگان را تهدید می‌کند. پیش‌تر نیز گزارشهایی از اعتصاب مغازه‌داران و "جو سنگین امنیتی" در برخی شهرهای ایران منتشر شده بود.

در ادامه دور جدید اعتراضهای رانندگان کامیون و تریلی در ایران، رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه روز سه‌شنبه ۱۷مهرماه (نهم اکتبر) از دستگیری ۱۰نفر به اتهام "ایجاد مزاحمت" برای کامیون‌داران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری حکومتی ایلنا، محمدرضا عدالتخواه هم‌زمان با اعلام این خبر، به "اخلال‌گران جاده‌یی" هشدار داد و گفت: «در صورت وقوع این جرم با متهمان به‌شدت برخورد خواهد شد.»

این مقام قضایی استان کرمانشاه گفت: «اگر کسی مزاحمتی مثل سنگ‌پرانی به کامیونی داشته باشد که منجر به انحراف، صدمه و یا آسیب راننده شود و حتی خدای نکرده راننده‌ای فوت کند، می‌تواند عنوان اتهامی قتل عمد را برای پرتاب‌کننده سنگ به‌دنبال داشته باشد.»

محسن کرمی، سرپرست دادسرای قزوین نیز روز گذشته از دستگیری ۱۷نفر در این استان خبر داده و گفته بود که آنها به کامیون‌داران "تعرض" کرده‌اند.

سرپرست دادسرای قزوین حتی گفته بود: «ما بر حسب وظیفه اشد مجازات را برای آنان تقاضا خواهیم کرد و اگر محاربه آنها محرز شود احکام سنگینی هم‌چون اعدام در انتظار آنها خواهد بود.» او افزوده بود که «بخش زیادی از این اتفاقات جنگ روانی برای اخلال در امنیت کشور است و واقعیت خارجی ندارد.

 

عضو مجلس رژیم: پایانه مبارکه شده پارکینگ

زهرا سعیدی عضو مجلس ارتجاع ضمن اعتراف به اعتصاب رانندگان کامیون در ۲۰روز گذشته گفت دیروز رفتم مبارکه می‌بینم که تابلوی پایانه آمده پایین و شده پارکینگ.

در ادامه اعتصاب رانندگان زحمتکش کامیون و خودروهای سنگین که به ۳۲۰شهر گسترش پیدا کرده است، روز گذشته ۱۸مهر۹۷عضو مجلس ارتجاع در رابطه با اعتصاب کامیون‌داران و عدم پاسخگویی کارگزاران رژیم به خواسته آنها گفت: نزدیک به ۲۰روز است که کامیون‌داران دارند اعتراض می‌کنند ولی ما برای آنها چه کردیم؟

 

به رانندگان قول دادیم و یک جور دیگر راهشان را بستیم

عضو مجلس رژیم اضافه کرد صبورترین و زحمتکش ترین اقشار صنف رانندگان هستند، در کرمانشاه کامیوندارها هر آنچه در توان داشتند برای زلزله‌زدگان گذاشتند حتی از پول زن و بچه‌شان زدند. ولی ای کاش دردشون را می‌شنیدیم. فقط بهشون قول دادیم. آنموقع هم که آنها راه می‌آیند متأسفانه یک جور دیگه سرراهشان را می‌بندیم.

عضو مجلس ارتجاع به شانه خالی کردن نهادی مختلف حکومت آخوندی از پاسخگویی به خواسته‌های رانندگان کامیون اشاره کرد و گفت: «مسئول مستقیم رسیدگی به امور کامیون‌داران تو این کشور در دولت چه کسی است؟ به وزارت راه می‌گیم میگه وزارت صنعت، به وزارت صنعت می‌گیم، می‌گه ب وزارت جهاد، به وزارت جهاد می‌گیم به وزارت کشور سوق میده».

 

تابلوی پایانه مبارکه آمده پایین شده پارکینگ

زهرا سعیدی عضو مجلس ارتجاع افزود: دیروز رفتم تو شهرستانم می‌بینم که تابلوی پایانه آمده پایین شده پارکینگ می‌بینم که درد به دردشون اضافه می‌کنیم.

 

مطالب مرتبط:

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/796cb8bf-2be7-4a44-847d-e01e709853dd"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات