728 x 90

احضار وزیر نفت رژیم به مجلس ارتجاع و توضیح درباره رشوه توتال

بیژن زنگنه
بیژن زنگنه

مجلس ارتجاع روز گذشته جمعه۷دیماه در یک درگیری باندی، بیژن زنگنه وزیر نفت کابینه آخوند روحانی را برای توصیح درباره رشوه توتال به مقامهای رژیم احضار کرد.

هدایت الله خادمی عضو مجلس ارتجاع با اشاره به محکومیت شرکت توتال در دادگاه فرانسه به‌دلیل پرداخت رشوه به مقامهای رژیم ایران گفت: یکی از سؤالات قطعاً در این مورد خواهد بود و باید مشخص شود که مسئولان در کدام قرارداد، به چه میزان و همچنین کدام یک از مسئولان ذیربط رشوه دریافت کرده‌اند و چه برخوردی با آنها شده است.

 

لازم به یادآوری است دادگاهی در پاریس روز جمعه ۳۰آذر ۹۷، شرکت فرانسوی نفتی توتال را به پرداخت ۵۰۰هزار یورو جریمه، محکوم کرد.

این شرکت در پرونده اتهامی پرداخت رشوه برای دریافت قرارداد در ایران مجرم شناخته شد.

 

توتال متهم است که در فاصله سالهای ۲۰۰۰تا ۲۰۰۴برای عقد قرارداد با رژیم ایران به میزان ۳۰میلیون دلار به مهدی هاشمی، پسر رفسنجانی، رشوه داده است. وی در آن زمان مدیر شرکتهای پیمانکار شرکت ملی نفت ایران بود.

رشوه توتال منجر به عقد قرارداد دو میلیارد دلاری با رژیم ایران در ارتباط با توسعه میدان گازی پارس جنوبی در سال ۱۹۹۷میلادی شد.

در آن زمان، آمریکا شرکت توتال و دیگر شرکتهای خارجی طرف قرارداد با ایران را تهدید به تحریم کرده بود.

 

چند سال پس از این ماجرا، تحقیقات قضایی در این زمینه آغاز شد و محاکمه شرکت نفتی توتال در پاریس آغاز شد. سرنوشت برخی افراد دخیل در این پرونده در هاله‌یی از ابهام است. گفته می‌شود برخی را در تصادفاًًت و حوادث سربه نیست کرده‌اند.

به گزارش رسانه‌های خبری هیچکس از سرنوشت دو تبعه ایرانی دخیل در پرونده اطلاعی ندارد. علاوه بر این، کریستف دومارژوری مدیرعامل سابق توتال نیز چهار سال پیش در سانحه‌ای در مسکو کشته شد.

 

سابقه پرونده توتال

٢١سال بعد از امضای قراردادهای مشکوک و ١٢سال بعد از شروع تحقیقات قضایی، بالاخره از روز پنجشنبه ۱۹مهر۹۷محاکمه شرکت عظیم نفتی توتال در پاریس آغاز شد. اما سه نفر از افراد اصلی درگیر در این پرونده یا مرده‌اند یا در وضعیتی نامعلوم قرار دارند. کریستف مارژوری مدیرعامل شرکت توتال چهار سال قبل (٢٠اکتبر ٢٠١۴) طی سانحه‌ای در فرودگاه مسکو کشته شد.

بر اساس تحقیقاتی که از سال ٢٠٠۶شروع شد، شرکت توتال در دهه ١٩٩٠، در زمان ریاست‌جمهوری رفسنجانی، دو قرارداد گازی و نفتی با ایران امضا کرده بود. از سال ٢٠٠٠به بعد، شرکت توتال در ارتباط با این دو قرارداد، ٣٠تا ۴٠میلیون دلار رشوه پرداخت کرده بوده است. قرارداد اصلی که در سال ١٩٩٧با شرکت ملی نفت ایران امضا شد، مربوط به توسعه میدان گازی پارس جنوبی بود. ارزش این قرارداد حدود دو میلیارد دلار بود. در آن زمان، آمریکا شرکت توتال و دیگر شرکتهای خارجی طرف قرارداد با ایران را تهدید به تحریم کرده بود.

قرارداد دوم هم که در همان سال ١٩٩٧امضا شد، به توسعه میدانهای نفتی جزیره سیری در خلیج‌فارس مربوط می‌شد.

مشکل اینجاست که دو ایرانی که در این پرونده مظنون به واسطگی بوده‌اند ظاهراً سربه نیست شده‌اند. سرنوشت بیژن دادفر و عباس یزدی به درستی معلوم نیست، اما دادگاه هیچگاه گواهی رسمی فوت این افراد را دریافت نکرده است.

 

به گزارش خبرگزاری رویترز، این مبالغ تحت پوشش «قرارداد مشاوره» برای تسهیل یک توافق در میدان گازی پارس جنوبی پرداخت شده بود.

میدان گازی پارس جنوبی، از میدانهای عظیم گازی ایران است که توسعه آن بارها به تأخیر افتاده است.

 

مطالب مرتبط:

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/3eb2bc1c-30d0-429f-bc92-51770ca04bab"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات