728 x 90

اجلاس شورای حکام آژانس و پرونده رژیم ایران در مسیر شورای امنیت سازمان ملل

جلسه شورای حکام آزانس
جلسه شورای حکام آزانس

هفته گذشته رویترز گزارشی از پیش‌نویس قطعنامه آمریکا و سه کشور اروپایی منتشر کرد که قرار است روز دوشنبه ۱۶خرداد در شورای حکام و در رابطه با برنامه هسته‌یی ایران ارائه شود.
به‌گزارش یورونیوز به‌تاریخ شنبه ۱۴خرداد قطعنامه پیشنهادی آمریکا و تروئیکای اروپایی نگرانی عمیق‌شان را در خصوص عدم حل و فصل موضوع ذرات اورانیوم یافت شده در سه سایت اعلام نشده رژیم ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را ابراز داشتند. سه سایت در مریوان، تورقوز آباد و پارچین ورامین، اثراتی از اورانیوم غنی‌سازی شده یافت شده است.
آمریکا و سه کشور اروپایی در این قطعنامه همکاری ناکافی و سیستماتیک رژیم ایران را دلیل حل نشدن مسائل فی‌مابین بین رژیم ایران و آژانس معرفی کردند و از رژیم ایران خواستند فوراً پیشنهاد آژانس برای تعامل بیشتر برای حل و فصل مسائل پادمانی باقیمانده را بپذیرد.
اختلاف اصلی میان رژیم ایران و آمریکا بر سر خروج سپاه پاسداران از فهرست سازمانهای تروریستی آمریکا است. لحن و ادبیات قطعنامه احتمالی بیشتر روی ابراز نگرانی و نه هشدار و تهدید و یا تعیین ضرب‌الاجل متمرکز خواهد بود ولی در عین‌حال رخدادهای گذشته نشان داده پیمودن چنین مسیری می‌تواند در نهایت به بازگشت پرونده رژیم ایران در شورای امنیت سازمان ملل و هم‌چنین فعال شدن دوباره تحریم‌های این شورا بیانجامد. اتفاقی که حتی با وجود خروج دونالد ترامپ از برجام و تلاش دولت او برای متقاعد کردن کشورهای اروپایی رخ نداد و در نهایت آمریکا نتوانست از فرآیند اسنپ بک یا فعال‌سازی خودکار تحریم‌های شورای امنیت علیه برنامه هسته‌یی ایران استفاده کند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/cbccd1e2-cb52-4fa1-8eda-8d12640d0c8f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات