728 x 90

آژانس: قصد ایران برای تولید اورانیوم فلزی با غنای ۲۰درصد / انتقاد آلمان، فرانسه، انگلستان و هشدار آمریکا

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

آلمان، فرانسه و بریتانیا از تصمیم رژیم ایران برای تولید فلز اورانیوم با خلوص ۲۰درصد ابراز نگرانی کرده‌اند.

آمریکا به رژیم ایران هشدار داده است که اقدامات هسته‌یی جدیدش می‌تواند به مذاکرات وین که با هدف احیای برجام در حال انجام است، آسیب بزند.

کاظم غریب آبادی، نماینده رژیم در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم سه‌شنبه گفت ایران ۹روز پیش به این سازمان اطلاع داده بود و بلافاصله امور عملیاتی تولید یک صفحه سوخت سیلیساید با استفاده از اورانیوم غنی شده ۲۰درصد برای استفاده در رآکتور تهران را آغاز کرد.

در پی انتشار این گزارش، سه قدرت اروپایی و آمریکا اقدام تازه رژیم آخوندی را در جهت نقض برجام ارزیابی کردند.

آلمان، فرانسه و انگلستان در بیانیه مشترکی که به وسیله وزارت امور خارجه انگلستان منتشر شد، اعلام کردند: ایران به‌عملیات تحقیق و توسعه و همین طور تولید اورانیوم فلزی برای مصارف غیرنظامی نیاز ندارد. آنها در بیانیه خود این اقدام را گامی اساسی برای تولید سلاح هسته‌یی عنوان کرده‌اند.

سه قدرت اروپایی هم‌چنین در بیانیه خود از ایران خواستند تا "بی درنگ تمام فعالیت‌های ناقض برجام را متوقف کند" و به گفت و گوهای وین برگردد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم سه‌شنبه ۱۵تیرماه گفت: "این که ایران انتخاب کرده که نقض تعهداتش به برجام را ادامه دهد، نگران‌کننده است." او فعالیت جدید هسته‌یی ایران را در راستای تحقیقات برای تولید سلاح هسته‌یی مهم برآورد کرد.

سال گذشته در ۱۱آذر برای نخستین بار مجلس ارتجاع در مصوبه‌یی که به تأیید شورای نگهبان رسید، دولت را ملزم کرد که اگر تا سوم اسفند همان سال تحریم‌های مالی، بانکی و نفت حذف نشود، ایران اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند و تولید اورانیوم فلزی، غنی‌سازی ۲۰درصدی و استفاده از سانتریفوژهای پیشرفته را در دستور کار خود قرار دهد.

رژیم ایران در ماه‌های گذشته تمام این موارد را اجرایی کرده یا مقدمات اجرای آنها را فراهم کرده است.

آژانس در گزارش خود می‌گوید امروز رژیم ایران اطلاع داد که اکسید اورانیوم ۲۰درصد غنی‌شده به تأسیسات اصفهان منتقل شده تا به اورانیوم فلزی تبدیل شود. با این‌حال آژانس گفته که پروسه تولید اورانیوم فلزی چند مرحله‌ای و زمان‌بر خواهد بود.

خبرگزاری رویترز می‌گوید در میانه مذاکرات هسته‌یی به احتمال زیاد این موضوع باعث افزایش تنش خواهد شد.

بهمن‌ماه پارسال که رژیم ایران اعلام کرده بود اقدام به تولید اورانیوم فلزی می‌کند، بریتانیا و آلمان و فرانسه، سه قدرت اروپایی عضو توافق هسته‌یی، در بیانیه مشترکی رفتار رژیم را مصداق نقض تعهدات خود در چارچوب برجام دانستند.

قدرتهای اروپایی با اشاره به این‌که ایران طبق برجام نباید طی ۱۵سال اقدامی در زمینه تولید اورانیوم فلزی انجام دهد، گفته بودند که اقدامات ایران «گامی کلیدی در مسیر تولید سلاح اتمی» است.

خبر آغاز تولید اورانیوم فلزی در حالی اعلام می‌شود که ششمین دور مذاکرات هسته‌یی بین رژیم ایران و سایر اعضای برجام به‌علاوه آمریکا ۳۰خرداد پایان یافت و هنوز تصمیمی برای دور جدید مذاکرات گرفته نشده است.

در این میان، توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بازرسی‌های محدود از تجهیزات هسته‌یی روز سوم تیرماه به پایان رسید و رژیم ایران اعلام کرده که فعلاً اجازه دسترسی به تصاویر ضبط شده از فعالیت‌های هسته‌یی خود را به آژانس نمی‌دهد.

رژیم آخوندی اسفند سال گذشته دسترسی بازرسان آژانس به تأسیسات هسته‌یی خود را محدود و اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کرد، ولی بعد طرفین به توافقی دست یافتند که بر پایه آن دوربینهای نظارتی آژانس در تأسیسات هسته‌یی به مدت سه ماه فعالیت کند.

این توافق سه ماهه با نظر شورای عالی امنیت رژیم به مدت یک ماه دیگر تمدید شد ولی روز سوم تیر این مهلت نیز پایان یافت. نماینده رژیم در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفته گذشته گفته بود، جمهوری اسلامی الزامی برای تمدید تفاهم با آژانس ندارد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e3621e87-4935-47b8-8520-7d097ea46bb7"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات