728 x 90

آسوشیتدپرس: ساقط کردن هواپیمای مسافربری اوکراینی توسط رژیم ایران، بی‌اعتمادی مردم ایران به رژیم را تعمیق کرد

سرنگون کردن هواپیمای اوکراینی توسط سپاه پاسداران
سرنگون کردن هواپیمای اوکراینی توسط سپاه پاسداران
  • در میان عدم وجود شفافیت و حسابرسی در تحقیقات رژیم ایران خانواده‌های عزادار قربانیان هواپیما از آزار و اذیتی که از جانب مقامات رژیم ایران متحمل شده‌اند صحبت می‌کنند.
  • دهها نفر از اعضای خانواده قربانیان پیامها و تماسهای تلفنی تهدیدآمیز دریافت کرده و در مواردی تحت تعقیب با خودرو قرار گرفته شده‌اند.
  • رژیم ایران به‌رغم شواهد و مدارک فزاینده طی سه روز بعد از سقوط هواپیما منکر ساقط کردن هواپیمای اوکراینی توسط سپاه پاسداران بود.
  • بر اساس گزارش دولت فرانسه بولدوزرها اجزای هواپیمای ساقط شده را از زمینها مزروعی جابجا و پاکسازی کردند و داراییهای ارزشمند مسافران هواپیما دزدیده شدند.

آسوشیتدپرس ۱۸دی ۹۹ نوشت: یک سال بعد از سرنگونی هواپیمای اوکراینی توسط سپاه پاسداران با دو موشک زمین به هوا جوابهای مطرح شده به این فاجعه صرفاً باعث سؤالات بیشتری گردیده است.

مقامات کانادا و دیگر کشورهایی که شهروندان خود را در سقوط این هواپیما از دست داده‌اند نگرانی‌های خود را از عدم وجود شفافیت و حسابرسی در تحقیقات رژیم ایران مطرح کرده‌اند، خانواده‌های عزادار قربانیان هواپیما از آزار و اذیتی که از جانب مقامات رژیم ایران متحمل شده‌اند صحبت می‌کنند.

یکی از اعضای خانواده قربانیان که در دالاس تگزاس زندگی می‌کند گفت بدون این‌که بدانیم به‌طور واقعی چه اتفاقی برای آنها افتاد ما کماکان در همان شب هولناک به‌سر میبریم، ما هنوز در جریان هیچ چیزی نزدیک به واقعیت نیز قرار داده نشده‌ایم.

ساقط کردن هواپیما توسط رژیم ایران بی‌اعتمادی و بی‌ایمانی مردم به رژیم ایران را تعمیق کرد و باعث نارآمیها و تظاهراتهایی در سراسر ایران گردید و نیروهای امنیتی اقدام به سرکوب تظاهر کنندگان خشمگین از این فاجعه کردند.

ساقط شدن هواپیما منجر به آسیب به روابط رژیم ایران با کشورهای غربی شد.

رژیم ایران به‌رغم شواهد و مدارک فزاینده برای سه روز بعد از سقوط هواپیما منکر ساقط کردن هواپیمای اوکراینی توسط سپاه پاسداران بود.

بر اساس گزارش دولت فرانسه بولدوزرها اجزای هواپیمای ساقط شده را از زمینها مزروعی جابه‌جا و پاکسازی کردند و داراییهای ارزشمند مسافران هواپیما دزدیده شدند.

جفری پرایس، استاد هوانوردی در دانشگاه متروپولیتن دنور با اشاره به قوانین بین‌المللی گفت پاکسازی زمینهایی که هواپیما در آن سقوط کرده بود مطلقاً نقض قوانین سازمان بین‌المللی هوانوردی مدنی است و تمامی قطعات و اجزای باقیمانده از هواپیمای سقوط کرده باید جمع‌آوری و لیست‌گذاری شوند.

رژیم ایران تا شش ماه حاضر به تحویل جعبه سیاه هواپیما نبود.

تعداد بسیاری از خانواده قربانیان گفتند تلفنهای همراه عزیزان آنها یا به آنها تحویل داده نشده و یا این‌که تلفنها بدون تراشه حافظه تحویل داده شده است در گزارش دولت کانادا در رابطه با خارج کردن تراشه‌های حافظه گفته شده رژیم ایران احتمالاً شواهدی از ویدیو صحنه قبل از سقوط هواپیما یا تلاش مسافران برای تماس با خانواده آنها در لحظات آخر را در این تراشه‌ها یافته است.

به خانواده قربانیان اجازه مراسم‌هایی با در دست داشتن شمعها روشن داده نشد و از برگزاری مراسم دفن خصوصی توسط رژیم ایران جلوگیری شد و به‌جای آن رژیم اقدام به چسباندن پلاکاردهای «شهادتتان مبارک» بر روی تابوت قربانیان کرد. مأموران امنیتی با لباسهای شخصی در میان عزاداران قربانیان دیده می‌شدند. کسانی که در مراسمهای عزاداری قربانیان شرکت کرده بودند در روزهای بعد برای بازپرسی به وزارت اطلاعات فراخوانده شدند.

خانواده قربانیان در ایران و کانادا می‌گویند بعد از چند هفته از ساقط کردن هواپیما آزار و اذیت علیه آنها شروع شد. سخنگوی خانواده قربانیان در کانادا گفت دهها نفر از اعضای خانواده قربانیان پیامها و تماسهای تلفنی تهدیدآمیز دریافت کرده و در مواردی تحت تعقیب با خودرو قرار گرفته شده‌اند.

پلیس کانادا می‌گوید در حال تحقیقات در مورد موارد «آزار و اذیت و تهدید و ارعاب توسط دولت خارجی» علیه شهروندان کانادا در این رابطه می‌باشد.

همسر یکی از قربانیان در کانادا گفت مقامات ایران به‌طور مکرر او را مورد تهدید قرار داده‌اند و از او خواهان حذف پستهای افشاگرانه او علیه رژیم ایران در مورد ساقط کردن هواپیما شده‌اند. یک مرد ایرانی مقیم کانادا که فرزند ۹ساله و همسرش را از دست داده و اقدام به انتشار طومار آنلاینی کرده است تهدید به مرگ شده است.

دفتر نمایندگی رژیم ایران در سازمان ملل در نیویورک حاضر به پاسخگویی به سؤالاتی در مورد آزار و اذیتها نشد.

رژیم ایران هنوز اقدام به انتشار گزارش نهایی ساقط کردن هواپیما نکرده است.

توضیحات رسمی رژیم ایران تاکنون برای مقامات دیگر کشورها و کارشناسان هوانوردی قانع کننده نبوده است. مشاور ویژه نخست‌وزیر کانادا توضیحات رژیم ایران را عاری از شواهد اثباتی و غیرقابل پذیرش خوانده است.

معاون دادستان کل اوکراین رژیم ایران را به‌خاطر عدم همکاری مورد انتقاد قرار داده است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/17493d2c-0f9a-4d29-8c7b-3dca0c7d6702"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات