728 x 90

آسوشیتدپرس: تصاویر فاش شده وضعیت بدی را در زندان اوین ایران نشان می‌دهد

هک دوربینهای مدار بسته زندان اوین
هک دوربینهای مدار بسته زندان اوین

آسوشیتدپرس روز اول شهریور در مطلبی درباره هک دوربینهای مداربسته زندان اوین و فاش شدن شکنجه زندانیان توسط دژخیمان و مأموران خامنه‌ای نوشت: نگهبان در یک اتاق کنترل در زندان بدنام اوین ایران از جا می‌پرد وقتی مانیتورها در مقابلش یکی پس از دیگری چشمک می‌زنند و چیزی بسیار متفاوت با دوربینهای مداربسته حفاظتی که قبلاً می‌دید را نشان می‌دهد.

مانیتورها عبارت "حمله سایبری" را چشمک می‌زنند. دیگر نگهبانان دور هم جمع می‌شوند، تلفنهای همراه خود را بالا نگه می‌دارند و فیلم می‌گیرند، یا تماسهای فوری برقرار می‌کنند. عبارت"اعتراض عمومی تا آزادی زندانیان سیاسی" در خط دیگری بر روی صفحه نمایش نوشته شده است.

یک حساب آنلاین، ظاهراً توسط یک گروه که خود را گروهی از هکرها توصیف می‌کند، تصاویری از این حادثه و هم‌چنین بخش‌هایی از سایر ویدئوهای نظارتی را که ضبط کرده است، با آسوشیتدپرس به اشتراک گذاشت. هکرهای ادعایی اعلام کردند انتشار این فیلم تلاشی برای نشان دادن شرایط وخیم زندان است که به‌خاطر نگهداری زندانیان سیاسی و افرادی که با خارج از کشور ارتباط دارند و اغلب به‌عنوان ابزار معامله در مذاکرات با غرب از آنها استفاده می‌شود، مشهور است.

در قسمتی از فیلم، مردی آینه حمام را می‌شکند تا سعی کند بازوی خود را باز کند. زندانیان و حتی نگهبانان در صحنه‌های ضبط شده توسط دوربینهای نظارتی یکدیگر را کتک می‌زنند. زندانیانی که در اتاق های انفرادی با تختهای دو طبقه خوابیده بودند، سه تایی به دیوارها چسبیده بودند و خود را در پتو پیچانده بودند تا گرم بمانند.

پیامی در حساب آنلاین آسوشیتدپرس در دبی دریافت شد مبنی بر این‌که: "ما می‌خواهیم جهان صدای ما را برای آزادی همه زندانیان سیاسی بشنود."

آسوشیتدپرس با اشاره به گزارشات گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره شرایط وخیم در زندانهای خامنه‌ای نوشت: رژیم ایران که با انتقاد گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد شرایط زندان خود روبه‌رو شده است، به درخواست فوری اظهارنظر ارسال شده به نمایندگی سازمان ملل در نیویورک پاسخ نداد. رسانه‌های دولتی رژیم ایران در این کشور به حادثه اوین اعتراف نکرده‌اند.

با این حال، چندین حادثه هک کننده شرم‌آور در میان تنشهای جاری بر سر برنامه سرعت گرفته هسته‌یی ایران رخ داده و مذاکرات با غرب بر سر احیای توافق هسته‌یی بین تهران و قدرتهای جهانی هم‌چنان متوقف است.

چهار زندانی سابق در اوین و هم‌چنین یک فعال حقوق‌بشر ایرانی در خارج از کشور، به آسوشیتدپرس گفته‌اند که این ویدئوها شبیه مناطقی از مرکز در شمال تهران است. برخی از صحنه‌ها هم‌چنین با عکسهای این مرکز که قبلاً توسط روزنامه‌نگاران گرفته شده بود، و هم‌چنین تصاویر زندان مطابقت داشت که توسط آسوشیتدپرس در عکسهای ماهواره‌یی دیده شده است.

این فیلم هم‌چنین ردیف چرخ خیاطی را نشان می‌دهد که زندانیان از آن استفاده می‌کنند، یک سلول انفرادی با توالت چمباتمه زده و قسمتهای بیرونی زندان. تصاویری از حیاط ورزش در فضای باز زندان، حمام زندانیان و دفاتر داخل این زندان وجود دارد.

بسیاری از فیلمها با ذکر زمان آنها از سال۲۰۲۰ و امسال هستند. چندین ویدئو بدون علامت نشان می‌دهد که محافظان از ماسک صورت استفاده می‌کنند و نشان می‌دهد که آنها در میان همه‌گیری ویروس کرونا آمده‌اند.

اگر چه هیچ صدایی در فیلمها وجود ندارد، اما آنها از دنیای غم‌انگیزی که زندانیان در این ساختمان با آن روبه‌رو هستند صحبت می‌کنند. یکی از سکانس‌ها نشان می‌دهد که یک مرد لاغر از ماشین در پارکینگ رها شده و سپس به زندان کشیده می‌شود. دیگری نشان می‌دهد که یک آخوند از پله‌ها پایین می‌رود و بدون توقف از کنار آن مرد عبور می‌کند.

نگهبانان در فیلم دیگری دیده می‌شوند که مردی با لباس زندانی را کتک می‌زنند. یکی از نگهبانان زندانی را که در یک سلول نگهداری می‌شود را با مشت می‌زند. نگهبانان نیز مانند زندانیان بین خود می‌جنگند. بسیاری از آنها در سلولهای تک اتاقه جمع شده‌اند. هیچ‌کس از ماسک صورت استفاده نمی‌کند.

کاربری که ویدئوها را با آسوشیتدپرس به اشتراک گذاشت خود را "عدالت علی" می‌نامد که اشاره‌یی به داماد پیامبر اسلام است که مورد احترام شیعیان است. هم‌چنین علی خامنه‌ای را به سخره می‌گیرد.

ادعا می‌شود که "صدها" گیگابایت داده از آنچه که به‌عنوان هک چند ماهه اخیر انجام شده، در اختیار دارد. این‌که چه کسانی در این نشت اطلاعات دست داشته‌اند پاسخی داده نشده است.

زمان این نشت (حمله سایبری) به زمان انتخابات اخیر ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران، وابسته تندرو خامنه‌ای است که به اعدام هزاران نفر در سال۱۹۸۸ در پایان جنگ ایران و عراق مرتبط است.

این پیام روی صفحه نمایش اتاق کنترل زندان نیز نوشته شده بود: "زندان اوین لکه‌ای است بر عمامه مشکی و ریش سفید رئیسی."

ایران، که مدتهاست توسط غرب تحریم شده، در به روزرسانی سخت افزار و نرم‌افزار با مشکل روبه‌رو است و اغلب بر تجهیزات الکترونیکی ساخت چین یا سیستم‌های قدیمی تکیه می‌کند. به‌عنوان مثال، سیستم اتاق کنترلی که در ویدیو مشاهده می‌شود، ویندوز ۷ را اجرا می‌کند، که مایکروسافت دیگر خدماتی برای آن ارائه نمی‌دهد. این امر می‌تواند برای هکرهای بالقوه راحت‌تر مورد هدف قرار گیرد. نسخه‌های سرقت شده ویندوز و سایر نرم افزارها در سراسر ایران رایج است.

در ماههای اخیر، سیستم راه‌آهن ایران هدف حمله سایبری قرار گرفت. سایر گروه‌های هکر که اعلام حضور کرده‌اند، جزئیاتی را در مورد ایرانیان ادعا کرده‌اند که از طرف حکومت دینی هک می‌کنند. در همین حال، مشهورترین حمله سایبری-ویروس استاکس‌نت که سانتریفوژهای ایران را در اوج ترسهای غرب از برنامه تهران نابود کرد-به‌طور گسترده مشکوک است که ساخته آمریکا و اسراییل بوده است.

اوین در حالی که از نظر تئوری تحت کنترل سیستم زندانهای ایران است، اوین هم‌چنین دارای واحدهای تخصصی برای زندانیان سیاسی و کسانی است که دارای روابط غربی هستند و توسط سپاه پاسداران شبه‌نظامی اداره می‌شود که فقط به خامنه‌ای پاسخ می‌دهد. این تأسیسات هدف تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا است.

به‌دنبال سرکوب معترضان پس از انتخاب مجدد محمود احمدی‌نژاد در سال۲۰۰۹، بسیاری از معترضان دستگیر شده به اوین تحویل داده شدند.

مشکلات هم‌چنان ادامه داشت. گزارشهای جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد، بارها از زندان اوین به‌عنوان محل تجاوز به زندانیان نام برد. رحمان در ماه ژانویه هشدار داد که کل سیستم زندانهای ایران با "ازدحام طولانی‌مدت و نقص بهداشت"و"موانع غیرقابل حل برای پاسخگویی به COVID-۱۹" روبه‌رو است.

وی نوشت: "زندانیان عقیدتی و زندانیان سیاسی مبتلا به COVID-۱۹ شده‌اند یا علائم آن را تجربه کرده‌اند، بسیاری از آنها آزمایش یا درمان را رد کرده یا در دریافت نتایج آزمایش و درمان دچار تأخیر غیرضروری شده‌اند."

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/42141bfd-953b-45b1-a00f-b888abc96031"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات