728 x 90

آسوشیتدپرس: آمریکا دو نفت‌کش حامل نفت رژیم ایران را توقیف کرده است

آمریکا دو نفت‌کش حامل نفت رژیم ایران را توقیف کرده است
آمریکا دو نفت‌کش حامل نفت رژیم ایران را توقیف کرده است

 بنا به خبرگزاری آسوشیتدپرس روز پنج‌شنبه ۱۹ اسفند گزارش داد که آمریکا محموله‌های دو نفتکش مظنون به انتقال نفت ایران را در سکوت خبری توقیف کرده است.

در این گزارش آمده است  که تهران در راستای مقابله با تحریم‌ها عملیات پیچیده‌ای را برای انتقال نفت خود اجرا می‌کند که شامل جعل اسناد و رنگ‌آمیزی مجدد عرشه کشتی می‌شود.

جزییات توقیف این محموله‌ها ماه گذشته در یک پرونده فدرال پس از آن‌که دو نفت‌کش تحت مدیریت شرکت‌های یونانی به دستور نهادهای قضایی آمریکا بار خود به ارزش ۳۸میلیون دلار را در باهاماس و هیوستون تخلیه کردند، ثبت شد.

توقیف محموله‌های نفتی ایران در حالی رخ داده که دولت جو بایدن تلاش می‌کند توافق هسته‌یی سال۲۰۱۵ با ایران را از سر بگیرد، امری که مستلزم لغو تحریم‌های واشنگتن علیه تهران است.

به تاریخ ۳ نوامبر ۲۰۲۰، ۷۳۳۸۷۶ بشکه نفت در دریا به نفتکش دیگری به نام ام/تی آرینا منتقل شد. این دو کشتی در حین انتقال بشکه‌های نفت، فرستنده‌های خود را خاموش کردند تا ماهواره‌ها نتوانند آنها را رصد کنند.

بر اساس اطلاعاتی که جونگمن، شرکت ردیابی کشتی‌ها تجزیه و تحلیل کرده است، آرینا با پرچم پاناما که تحت مدیریت شرکت کشتی‌رانی سنت جیمز در آتن یونان است عازم کانال سوئز شد اما در این سفر وقفه‌های متعددی افتاد. در نهایت به استانبول ترکیه رفت که آنجا تعمیراتی داشت و سپس روانه رومانی شد.

مدیران کشتی اما در طول این سفر نتوانستند مشتری برای محموله نفت ایرانی پیدا کنند. در تاریخ ۲۶ اوت ۲۰۲۱ بخشی از این محموله، حدود ۲۲۰۷۹۳ بشکه نفت، در سواحل قبرس به کشتی دیگری به اسم ام/تی نوستوس منتقل شد. این کشتی نیز تحت مدیریت شرکت یوروتانکرز مستقر در یونان است.

طبق اطلاعات شرکت جونگمن، هر دو کشتی آرینا و نوستوس تلاش کردند بار خود را به انباری در ترکیه انتقال دهند، اما مقامات آمریکا آنها را ردیابی و توقیف کردند. نوستوس بار خود را سال گذشته در هیوستون تخلیه کرد و آرینا نیز ماه ژانویه امسال در باهاماس.

ایران در پی توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ در وین بار دیگر توانست نفت خود را آزادانه در بازارهای جهانی به فروش برساند. اما دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین ایالات متحده، در سال ۲۰۱۸ تصمیم به لغو یکجانبه این توافق و بازگشت تحریم‌ها علیه ایران گرفت. این تحریم‌ها به ویژه فروش نفت ایران را نشانه گرفت.

مقامات ایرانی اما طی ماه‌های اخیر بارها گفته‌اند که توانسته‌اند با دور زدن تحریم‌های آمریکا، بخشی از نفت تولیدی کشور را بفروشند. بانک مرکزی ایران ماه گذشته آماری را منتشر کرد که نشان می‌داد ایران طی نیم‌سال اول ۱۳۴۰ توانسته ۱۸.۶ میلیارد بشکه نفت به فروش برساند در حالی که این آمار طی مدت مشابه در سال ۱۳۹۹ حدود ۸.۵ میلیارد بشکه نفت بود.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/67684f85-d4d1-491a-b36c-0ad43c39b131"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات