728 x 90

آخرین تحولات جنگ در غزه و اسرائیل

حمله اسراییل به غزه
حمله اسراییل به غزه

آخرین تحولات جنگ در غزه و اسراییل در این صفحه به روز می‌شود.

پاسدار حسن‌زاده سرکرده سپاه تهران بزرگ اعلام کرد که یگانی از سپاه پاسداران به‌نام فاتحین، آماده عمل در هر نقطه‌یی از جهان است.

یگان جنایتکار موسوم به فاتحین از زیرمجموعه‌های سپاه پاسداران در تهران است که در جریان سرکوب مردم سوریه و هم‌چنین در سرکوب قیام مردم در سال۱۴۰۱ نقش مؤثری داشت و در سراسر خیابانهای تهران مستقر شده بود.

پاسدار حسن‌زاده گفت: یگان فاتحین محدودیت زمانی و جغرافیایی ندارد. این یگان شامل رزمندگانی بدون مرز است و اگر لازم باشد در هر نقطه‌ای از جهان برای دفاع از نظام آماده است. هر چه جلو می‌رویم نقش آفرینی یگان ویژه فاتحین در تعدد مأموریت‌های دفاعی، امنیتی و عملیات ویژه اضافه می‌شود.

(خبرگزاری مهر رژیم ۱۷مهر)

 

نیویورک تایمز ۱۸مهر ۱۴۰۲ گزارش داد رهبران حماس با صدور بیانیه‌یی اعلام کردند تا زمانی که خصومت ها ادامه یابد، تبادل زندانیان با اسراییل متصور نیست و افزودند «این پرونده تا پایان نبرد باز نمی‌شود». حماس اعلام کرد صبح سه‌شنبه مناطق جنوبی اسراییل را مورد حمله موشکی قرار داده است.

 

به گزارش ایرنا خبرگزاری رسمی رژیم ۱۸مهر، دفتر شبکه عربی زبان رژیم موسوم به العالم در غزه هدف حمله قرار گرفت. به‌نوشته ایرنا ۱۸مهر دفتر العالم در منطقه حی الرمال در غزه بمباران شد. در پی این حمله، فعالیت دفتر شبکه العالم در غزه کاملاً متوقف شده است

 

پاسدار شمخانی، مشاور خامنه‌ای گفت: مسئولیت هر گونه اقدام مستقیم واشنگتن علیه دفاع مشروع فلسطینیان در برابر اسرائیل، به‌طور مستقیم متوجه حاکمان کاخ‌سفید است.

(خبرگزاری تسنیم رژیم ۱۸مهر)

 

سران آمریکا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و انگلستان به‌دنبال تماسشان در روز دوشنبه با صدور بیانیهٔ مشترکی، ضمن محکوم کردن حماس به‌عنوان یک گروه تروریستی اعلام کردند: «ما تأکید می‌کنیم که این لحظه‌یی برای هیچ طرف متخاصم علیه اسراییل نیست که از این حملات برای کسب امتیاز استفاده کند... همهٔ ما آرمانهای مشروع مردم فلسطین را به‌رسمیت می‌شناسیم و از اقدامات برابر در راستای عدالت و آزادی برای اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها به‌طور یکسان حمایت می‌کنیم».

(سایت کاخ سفید: ۱۷مهر)

 

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور قبلی آمریکا در گردهمایی انتخاباتی خود در وولبورو Wolfeboro در ایالت نیوهمشایر، گفت: «وقتی من فرمانده کل قوا بودم، ما اقتصاد (رژیم) ایران را محدود کردیم و من از توافق اتمی فاجعه‌بار (با رژیم) ایران خارج شدم و شدیدترین تحریم‌ها تاکنون را بر این رژیم اعمال کردم. هم‌چنین یک ممنوعیت سفر سخت را اعمال کردیم تا تروریست‌های افراط‌گرای اسلامی را از کشورمان دور نگهداریم. اما اکنون (آنها) به‌کشورمان سرازیر می‌شوند... جو بایدن (آن اقدامات را) منتفی کرد و میلیاردها، میلیارد دلار را به‌حامی اصلی تروریسم در جهان داد. »...

ترامپ دربارهٔ علت شروع جنگ در منطقه، گفت: «دولت بایدن به (رژیم) ایران اجازهٔ فروش میزان گسترده‌یی از نفت را داد که (از طریق آن) ۶۰میلیارد دلار کسب کردند. افراد در این مورد صحبت نمی‌کنند؛ (فقط) دربارهٔ ۶میلیارد صحبت می‌کنند».

یوتیوب تایمز لندن: ۱۷مهر

 

جان بولتون در مصاحبه با رادیو دبلیو ای‌بی‌سی، گفت: «

این یک حمله توسط (رژیم) ایران است سؤال مهم بعدی این است که آیا آنها با حزب‌الله در لبنان هم همین کار را خواهند کرد؟...

(کاخ سفید) از متهم‌کردن (رژیم) ایران می‌ترسد، چون نگران تلاش برای بازگشت به توافق اتمی۲۰۱۵ خود هستند. آنها با مماشات با (رژیم) ایران در معاملهٔ گروگانها خودشان را فریب می‌دهند. همین چند هفتهٔ پیش ۶میلیارد برای ۵گروگان آمریکایی پرداخت شد. »...

بولتون هم‌چنین دربارهٔ افشای مأموران نفوذی رژیم، گفت: «ما شواهدی دربارهٔ یک عملیات نفوذ (رژیم) ایران داریم که وارد وزارت‌خارجه و وزارت دفاع شده‌اند؛ مجوز امنیتی مذاکره‌کننده اصلی ایالات‌متحده با (رژیم) ایران بر سر توافق اتمی به‌حالت تعلیق درآمد. افرادی که او استخدام کرده یا سعی کرده استخدام کند از پروپاگاند (رژیم) ایران پیروی می‌کنند.

سایت دبلیو ای‌بی‌سی: ۱۶مهر

 

بولتون هم‌چنین در حساب ایکس خود، نوشت: «آمریکایی‌ها باید درک کنند که حملهٔ روز شنبه در واقع یک حمله (رژیم) ایران به‌اسرائیل بود دولت بایدن باید شجاعت به‌خرج بدهد و حمله را به‌گردن (حکومت) تهران بیندازد؛ (چون تقصیر) متوجه آن هست».

 

سناتور تد کروز در یک پیام ویدئویی، گفت: « (رژیم) ایران این حملات را هدایت و تأمین مالی می‌کند».

سناتور کروز در حساب ایکس خود نیز، نوشت: «دولت بایدن به‌دلیل وسواسی که برای مماشات با (خامنه‌ای) داشت، با عدم اجرای تحریم‌ها، پرداخت پول باج و اجازهٔ ورود پول نقد از عراق به‌ایران، طی یک سال به (رژیم) ایران دسترسی به ۵۰میلیارد دلار بودجه داد».

 

 

ووولکر ترک، مسئول حقوق‌بشر سازمان ملل روز سه‌شنبه گفت که حملات هوایی تلافی‌جویانه اسراییل علیه گروه شبه‌نظامی حماس به ساختمانهای مسکونی و مدارس در سراسر نوار غزه حمله کرد و افزود که محاصره بر اساس قوانین بین‌المللی غیرقانونی است.

سخنگوی جناح مسلح حماس به ساکنان اشکلون هشدار داد و گفت که تا ساعت ۵ بعدازظهر فرصت خروج دارند
جان کربی همآهنگ‌کننده شورای امنیت کاخ‌سفید به سی.ان.ان: آمریکا و اسراییل هیچ مدرک محکمی مبنی بر دخالت ایران در حمله حماس ندیده‌اند.

 

خبرگزاری فرانسه، ۱۸مهر:
اسراییل گفت که تا حد زیادی امنیت مرز غزه را تأمین کرده و در حال تخلیه شهرهای مجاور است که اجساد 1500 ستیزه‌جوی حماس تا روز سه‌شنبه پس از چند روز نبرد طاقت‌فرسا در خارج از منطقه تحت محاصره فلسطینیها کشف شده بود.

 

رویترز، ۱۸مهر:
آنتونیو تاجانی، وزیر خارجه ایتالیا روز سه‌شنبه: حماس تنها مسئول درگیری کنونی بین این سازمان اسلامگرا و اسراییل است.
جنگجویان حماس روز شنبه در یک حمله غافلگیرانه به جنوب اسراییل سرازیر شدند و صدها نفر را کشتند و دهها گروگان را که به غزه برده شده بودند. وی گفت ۵۰۰شهروند ایتالیایی باید بتوانند در چند روز آینده با پروازهای خصوصی و نظامی اسراییل را ترک کنند.
وزیر خارجه ایتالیا: لبنان هم‌چنان برای ایتالیا اولویت دارد و نقش ایران باعث نگرانی است
سخنگوی دادستان عمومی فدرال آلمان روز سه‌شنبه گفت که آلمان تحقیقاتی را درباره اعضای سازمان اسلامگرای حماس به اتهام قتل و گروگان‌گیری آغاز کرده است.
بر اساس قوانین آلمان، دادستانها مجبورند در صورت دخالت شهروندان آلمانی، در مورد جرایم مشکوک در خارج از کشور تحقیق کنند.
حزب لیکود نتانیاهو می‌گوید همه شرکای ائتلافی اسراییل با تشکیل احتمالی دولت وحدت ملی موافق هستند
امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه روز سه‌شنبه گفت که حمایت ایران از حمله حماس به اسراییل غیرقابل قبول است و فرانسه به‌دنبال این است که مشخص کند آیا مستقیماً در آن دخالت داشته است یا خیر.
ماکرون گفت: «من هیچ نظری در مورد دخالت مستقیم ایران ندارم که مدرک رسمی برای آن نداریم، اما واضح است که اظهارات عمومی مقامات ایرانی غیرقابل قبول بود... و این احتمال وجود دارد که به حماس پیشنهاد کمک شده باشد»...

 

پولیتیکو، ۱۸مهر:
امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه می‌گوید «به احتمال زیاد» ایران به حماس برای اجرای حمله تروریستی مرگبار خود به اسراییل کمک کرده است.

 

رویترز ۱۸مهر:
حداقل ۷۷۰فلسطینی در حملات اسراییل به غزه کشته شدند - وزارت بهداشت
غزه، 10اکتبر (رویترز) - وزارت بهداشت غزه روز سه‌شنبه اعلام کرد که از روز شنبه در حملات هوایی رژیم صهیونیستی به این منطقه محاصره شده دست کم ۷۷۰فلسطینی کشته و ۴۰۰۰نفر زخمی شده‌اند.

 

رویترز، ۱۸مهر:
دفتر کمکهای بشردوستانه سازمان ملل روز سه‌شنبه اعلام کرد که نزدیک به ۲۰۰هزار نفر یا نزدیک به یک دهم جمعیت غزه از زمان آغاز درگیریها خانه‌های خود را ترک کرده‌اند و به‌دلیل محاصره در آستانه کمبود آب و برق هستند.
وولکر رئیس حقوق‌بشر سازمان ملل: محاصره باید بر اساس ضرورت نظامی توجیه شود والا ممکن است به‌عنوان 'مجازات دستجمعی' محسوب شود.
رئیس حقوق‌بشر سازمان ملل: عملیات هوایی اسراییل به برج‌های مسکونی بزرگ در شهر غزه و مدارس حمله کرده است که منجر به تلفات غیرنظامی شده است.
رئیس حقوق سازمان ملل در مورد گروگانهای اسرائیلی: غیرنظامیان هرگز نباید به‌عنوان وسیله معامله استفاده شوند.

 

رویترز- سه‌شنبه ۱۸مهر - آخرین اخبار درگیری حماس- اسرائیل

بیش از ۱۷۰۰ اسراییلی و فلسطینی کشته شده‌اند.
حملات هوایی به غزه شب گذشته ادامه داشت.
جهان نگران تشدید، گسترش درگیری است.

شبکه‌های تلویزیونی اسراییل می‌گویند که تعداد کشته‌شدگان اسرائیلی در  حمله حماس، به ۱۰۰۰ تن، تعداد زخمیها دست کم ۲۶۰۰زخمی و دهها اسیر رسیده است. در میان کشته‌شدگان اسرائیلی، ۲۶۰جوان یا عمدتاً جوان بودند که در یک جشنواره موسیقی صحرا به ضرب گلوله کشته شدند، جایی که برخی از گروگانها ربوده شدند...

وزارت بهداشت غزه اعلام کرد که از روز شنبه در حملات هوایی اسراییل به این منطقه محاصره شده، دست کم ۷۷۰فلسطینی کشته و ۴۰۰۰فلسطینی زخمی شده‌اند. بنا به گزارش رسانه‌ها و شاهدان عینی، بلوک‌های آپارتمانی، یک مسجد و بیمارستانها از جمله مکانهایی بودند که مورد حمله قرار گرفتند و این حملات باعث تخریب برخی از جاده‌ها و خانه‌ها شد.

اسرائیل هم‌چنین مقر شرکت خصوصی مخابرات فلسطین را بمباران کرد که می‌تواند بر خدمات تلفن ثابت، اینترنت و تلفن همراه تأثیر بگذارد.

 نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل در یک سخنرانی حماس مورد حمایت رژیم ایران را به اعدام کودکان دست بسته و دیگر جنایات متهم کرد و متعهد شد که انتقام بگیرد. 

حملات شب دوشنبه ادامه داشت. ارتش اسراییل گفته است که اهدافی را در نوار غزه از دریا و هوا مورد هدف قرار داده است، از جمله یک انبار تسلیحات که به‌گفته آنها متعلق به اهداف جهاد اسلامی و حماس در امتداد خط ساحلی غزه است.

الی کوهن، وزیر امور خارجه اسراییل گفت که بیش از ۱۰۰نفر در جریان تهاجم مرگبار مرزی آخر هفته توسط حماس به اسارت درآمده‌اند...

 

در جنوب اسرائیل، موقعیت حمله حماس، سخنگوی ارشد ارتش اسراییل گفت که سربازان کنترل جوامعی را که در داخل اسراییل به تسخیر درآمده بودند، به‌دست گرفتند، اما درگیریهای منفرد ادامه یافت زیرا برخی افراد مسلح هم‌چنان فعال بودند.

آژیرهای هشدار درباره شلیک راکتها از سوی غزه در جوامع اسراییلی در نزدیکی مرز غزه شب گذشته به صدا درآمد.

اعلام این‌که ۳۰۰۰۰۰نیروی ذخیره تنها در دو روز فعال شده‌اند، این گمانه‌زنی را افزایش داد که اسراییل ممکن است به حمله زمینی به غزه فکر کند، سرزمینی که نزدیک به دو دهه پیش آن را رها کرده بود.

دریاسالار دانیال هاگاری، سخنگوی ارشد ارتش اسرائیل، گفت: «ما هرگز این همه نیروی ذخیره در این مقیاس به خدمت نگرفتیم. ما در حال اتخاذ وضعیت تهاجمی هستیم»... .

 

 گزارش رویترز ۱۸مهر ۱۴۰۲:

در حالی که دولتهایی از جمله ایتالیا، تایلند و اوکراین گزارش دادند که شهروندان آنها در حملات حماس کشته شده‌اند جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز دوشنبه گفت دست‌کم ۱۱شهروند آمریکایی در میان کشته‌شدگان اسراییل هستند.

وی در بیانیه‌یی گفت که واشنگتن معتقد است به احتمال زیاد شهروندان آمریکایی نیز در میان گروگانهای حماس هستند.
در همین حال ژنرال چارلز کیو براون، رئیس ستاد مشترک ارتش، روز دوشنبه به رژیم ایران هشدار داد که در بحران اسراییل دخالت نکند و گفت که نمی‌خواهد این درگیری گسترش یابد.

وی که در میان جمعی از خبرنگاران که وی را در سفر به بروکسل همراهی کرده بودند صحبت می‌کرد افزود «ما می‌خواهیم یک پیام بسیار قوی ارسال کنیم. ما نمی‌خواهیم این موضوع گسترش یابد و ایده این است که ایران این پیام را با صدای بلند و واضح دریافت کند».

 

پنج کشور آمریکا، انگلستان، فرانسه، آلمان و ایتالیا روز دوشنبه ۱۷ مهر با انتشار بیانیه مشترکی پیرامون جنگ در غزه و حملات حماس به اسراییل صادر کردند.


ارتش اسراییل اعلام کرد که اهدافی را در نوار غزه از دریا و هوا مورد هدف قرار داده است، از جمله یک انبار تسلیحات که به‌گفته آنها متعلق به اهداف جهاد اسلامی و حماس در امتداد خط ساحلی غزه است.

آنتونیو گوترز، دبیرکل سازمان ملل نیز با صدور بیانیه‌یی خواهان اجازه دسترسی غیرنظامیان غزه به کمکهای بشر دوستانه شد.
وب سایت سازمان ملل به‌نقل از گوترز و در واکنش به بیانیه اسراییل پیرامون تشدید محاصره غزه نوشت «من از بیانیه امروز اسراییل مبنی بر تشدید محاصره کامل نوار غزه بدون برق، غذا یا سوخت، به‌شدت ناراحت هستم».
وی در بیانیه خود اضافه کرد «من از همه طرف‌ها و طرف‌های ذیربط می‌خواهم که به سازمان ملل اجازه دسترسی فوری برای کمکهای بشردوستانه به غیرنظامیان فلسطینی گرفتار و درمانده در نوار غزه را بدهند».

 

شبکه‌های تلویزیونی اسراییل اعلام کردند که تعداد کشته‌شدگان حمله حماس به ۹۰۰ نفر رسیده است. وزارت بهداشت غزه گفت که از روز شنبه حداقل ۶۸۷ فلسطینی در حملات هوایی اسراییل به این منطقه محاصره شده کشته شده‌اند.

 

پس از ساعتها بمباران شدید جت‌های اسرائیلی، حماس اعلام کرد به ازای هر خانه غیرنظامیان بدون هشدار قبلی، یک اسیر اسراییلی را اعدام خواهد کرد.

سخنگوی حماس گفت که این گروه بر سر اسرای اسراییلی زیر آتش مذاکره نخواهد کرد. سخنگوی ابوعبیده در یک سخنرانی ویدئویی گفت که اسراییل باید در ازای آزادی اسرا آماده بهای آن باشد.

یک مقام ارشد دفاعی آمریکا گفت: ارتش آمریکا در حال ارسال تجهیزات جدید دفاع هوایی، مهمات و سایر کمکهای امنیتی به اسراییل است تا به این رژیم کمک کند تا به حمله بی‌سابقه آخر هفته حماس پاسخ دهد.

اتحادیه اروپا روز دوشنبه پس از اعلام تعلیق کمک به فلسطینیها در پاسخ به حمله حماس به اسراییل پس از شکایت کشورهای اتحادیه اروپا مبنی بر فراتر رفتن از حد مجاز، با بی‌نظمی عقب‌نشینی کرد.

بی‌بی‌سی به‌نقل از یک منبع رسمی گزارش داد که بیم آن می‌رود بیش از ۱۰ انگلیسی در اسراییل کشته یا مفقود شوند، اگر چه جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه انگلستان گفته است که درباره تعداد بریتانیایی‌ها یا دوتابعیتی‌ها در این منطقه حدس و گمان نمی‌زند.

 

رویترز ۱۷مهر: آمریکا به حزب‌الله هشدار داد که جبهه جدیدی علیه اسراییل باز نکند.

واشنگتن پست ۱۷مهر: یک مقام ارشد حماس می‌گوید ایران، حزب‌الله هیچ نقشی در تهاجم به اسراییل نداشته‌اند، اما در صورت نیاز کمک خواهند کرد.

یک مقام ارشد حماس روز دوشنبه گفت که تنها تعداد کمی از فرماندهان ارشد در داخل غزه از تهاجم گسترده به اسراییل اطلاع داشتند، اما متحدانی مانند ایران و حزب‌الله لبنان «اگر غزه در معرض جنگ نابود کننده قرار گیرد به نبرد خواهند پیوست»...

 

در حالی که جنگ در غزه وارد چهارمین روز خود می‌شود، حملات هوایی اسراییل به نوار غزه موجی از ویرانی بر جای گذاشته است.
خبرگزاری وفا روز دوشنبه ۱۷ مهر خبر داد که محمود عباس رئیس دولت فلسطین از سازمان ملل خواست فوراً برای توقف تجاوزات اسراییلی به‌ویژه در غزه مداخله کند و سخنگوی وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که تعداد قربانیان حملات اسراییل به غزه به ۶۸۷ نفر تاکنون رسیده است.
در همین حال رویترز در گزارشی که روز دوشنبه ۱۷ مهر مخابره کرد اعلام نمود که ولیعهد عربستان به محمود عباس گفت که این کشور به حمایت خود از فلسطینیها ادامه خواهد داد و اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه از آمادگی کشورش برای ایفای نقش میانجی در منازعه اسراییل و فلسطین خبر داد.
 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/4d492198-15a1-4970-ad9c-aa38d3b6eccc"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات