728 x 90

آخرین تحولات از جنگ در غزه - بی‌خانمان شدن یک میلیون نفر در اثر بمبارانها در شمال غزه

بمباران غزه
بمباران غزه

این خبر به روز می‌شود.

 

سازمان ملل اعلام کرد یک میلیون نفر در اثر بمبارانها از شمال غزه بی‌خانمان شده و اجباراً به جنوب غزه رفته‌اند. اسراییل آب را به روی قسمت جنوبی نوار غزه باز کرده است.

از سوی دیگر اعلام شد که طبق برآورد وزارت دفاع اسراییل، آمار گروگانها در دست حماس که تا یکشنبه ۱۵۵نفر اعلام شده بود، در واقع ۱۹۹نفر و چه بسا بیشتر است.

 

وزارت بهداشت فلسطین در غزه روز دوشنبه ۲۴مهر ۱۴۰۲ آخرین آمار کشته‌شدگان بمباران در این شهر را ۲۷۵۰ و مجروحان را ۹۷۰۰تن اعلام کرد. سازمان دفاع غیرنظامی غزه اعلام کرد مطابق برآورد آنان ۱۰۰۰جسد هم‌چنان در زیر آوارهای ناشی از بمباران قرار دارند.

ارتش اسراییل اعلام کرد: تاکنون ۲۹۰سرباز اسراییلی در جنگ با حماس کشته شده‌اند.

نیویورک تایمز به‌نقل از ارتش اسراییل نوشت: شامگاه یکشنبه چند شهر کرانه غربی مورد حمله اسراییل قرار گرفت و ۴۰فلسطینی که اسراییل ادعا می‌کند با حماس همکاری دارند، دستگیر شده‌اند.

نیویورک تایمز هم‌چنین به‌نقل از خبرگزاری رسمی فلسطین، نوشت تاکنون ۷۳ فلسطینی ساکن کرانه غربی توسط اسراییل دستگیر شده‌اند.

 

در آمریکا در شهر پلینفیلد در ایالت ایلینوی در یک جنایت فجیع یک کودک ۶ساله مسلمان با ۲۶ضربه چاقو با انگیزه نفرت از مسلمانان توسط یک مرد ۷۱ساله به‌قتل رسید و مادرش هم در اثر ضربات چاقو به‌شدت مجروح شد. پلیس می‌گوید که کودک و مادر او تحت تأثیر وقایع و خبرهای حمله به اسراییل، هدف قرار گرفته‌اند.

انعکاس گسترده این جنایت به حدی بود که رئیس‌جمهور آمریکا شخصاً با صدور بیانیه‌یی آنرا قویاً محکوم کرد و نسبت به آثار نفرت پراکنی در مورد مسلمانان هشدار داد.

 

وزارت بهداشت فلسطین در ارتباط با حمله شب گذشته اسراییل به کرانه غربی اعلام کرد در حمله شب گذشته اسراییل دست کم یکنفر کشته شده است. این منبع هم‌چنین گفت تاکنون ۵۸تن در درگیری میان فلسطینیها و سربازان اسراییل در مناطق تحت اشغال اسراییل در ساحل غربی کشته شده‌اند.

به گفته رویترز اسراییل شب گذشته منطقه خان یونس در غزه را بمباران کرد. شاهدان عینی این حمله را سنگین‌ترین حمله هوایی اسراییل طی هفته گذشته به غزه ارزیابی کردند.

به‌دنبال انتشار برخی گزارشها مبنی بر یک توافق آتش‌بس برای باز شدن گذرگاه رفح بین غزه و مصر، نخست وزیر اسراییل روز دوشنبه به خبرنگاران گفت هیچ توافقی بر سر آتش‌بس موقت برای خروج اتباع خارجی از غزه و یا ارسال کمکهای خارجی به این شهر صورت نگرفته است.

همزمان یکی از افراد ارشد حماس گزارش رسانه‌ها مبنی بر وجود یک آتش‌بس موقت یا باز شدن معبر رفح به سمت مصر را رد کرد.

(نیویورک تایمز، رویترز: ۲۴مهر)

تظاهرات در کشورهای مختلف جهان در حمایت از مردم فلسطین هم‌چنان ادامه دارد. روز یکشنبه تظاهرات از جمله در سیدنی، کپنهاگ، رم، پراگ، کراچی، توکیو و مادرید برگزار شد.(هافینگتن پست: ۲۳مهر ۱۴۰۲)

 

خبرگزاری فرانسه ۲۳مهر گزارش داد: «روز یکشنبه دهها هزار نفر در مراکش در حمایت از مردم فلسطین تظاهرات کردند... طول جمعیت که در خیابانهای رباط راه‌پیمایی می‌کرد، تا دو کیلومتر بود

 

خبرگزاری فلسطینی وفا طی گزارشی دربارهٔ تماس محمود عباس با رومانو پرودی نخست‌وزیر پیشین ایتالیا و رئیس پیشین کمیسیون اروپا، نوشت: «در این تماس، (دو طرف) آخرین تحولات صحنه فلسطین، تلاش برای توقف حملات و ارائه کمکهای بشردوستانه از طریق باز کردن کریدورهای بشردوستانه و تأمین آب، برق و سوخت را مورد بحث و بررسی قرار دادند. هم‌چنین تأکید شد که امنیت و ثبات نیازمند یک راه‌حل سیاسی مبتنی بر راه‌حل دو کشوری بر پایهٔ مشروعیت و قوانین بین‌المللی است».

 

خبرگزاری رویترز روز ۲۳مهر گزارش داد، دفتر امانوئل ماکرون طی بیانیه‌یی اعلام کرد، رئیس‌جمهور فرانسه روز یکشنبه در یک تماس تلفنی به ابراهیم رئیسی نسبت به تشدید درگیری بین اسراییل و حماس هشدار داد.

این بیانیه می‌افزاید: رژیم ایران با توجه به روابطش با حزب‌الله و حماس در این زمینه مسئولیت دارد. این رژیم باید تمام تلاش خود را برای جلوگیری از شعله‌ور شدن تنشها در منطقه انجام دهد.

 

رئیسی جلاد در پاسخ به هشدار ماکرون ضمن دجالبازیهای معمول رژیم در مورد فلسطین گفت: گروه‌های فلسطینی خود صاحب تشخیص و تصمیم هستند. وی تهدید کرد اگر محاصره غزه متوقف نشود ابعاد تحولات گسترش خواهد یافت.

رئیسی در جلسه هیأت دولت جلادان نیز به دجالبازی و اشک تمساح برای فلسطین پرداخت:

 

تلویزیون رژیم ۲۳مهر ۱۴۰۲

گوینده تلویزیون رژیم: ‌رئیس‌جمهور حمایت از مردم مظلوم فلسطین و دیپلماسی مقاومت را سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و از همه کشورها خواست به مسئولیت خود در این زمینه عمل کنند

ابراهیم رئیسی: رژیم صهیونیستی به‌دنبال اینه که اینها را وادار کنه به کوچ اجباری این کار رو هرگز موفق نخواهد اما اونچه که داره اتفاق میاُفته بسیار اتفاق ناگواری است که هم ضد قوانین و مقررات بین‌المللی است هم برخلاف همه اصول انسانی و بشری است. (تلویزیون شبکه خبر رژیم ۲۳مهر)

 

وزیر خارجه رژیم پس از پایان سفر خود به کشورهای منطقه، با دجالبازیهای جنگ‌افروزانه در مورد فلسطین بار دیگر تهدید به گشودن جبهه‌های جدید در جنگ کرد.

تلویزیون رژیم ۲۳مهر ۱۴۰۲:

امیر عبداللهیان: ‌احتمال باز شدن جبهه‌های جدید مقاومت در منطقه و مسئولیت هر گونه توسعه جنگ امروز به‌طور مستقیم متوجه آمریکا و رژیم صهیونیستی است ما امیدواریم رایزنیهای سیاسی کمک بکنه به این‌که تجاوز علیه بی‌گناهان متوقف بشه رژیم صهیونیستی اگر می‌خواهد با مجاهدین مقاومت در جنگ و درگیری باشه مقاومت اعلام کردند که ما آماده‌ایم

(تلویزیون شبکه خبر رژیم ۲۳مهر)

 

جلسه مجلس ارتجاع در روز یکشنبه نیز صحنه دجالبازیهای جنگ‌افروزانه رژیم آخوندی بود:

دهمرده، مجلس ارتجاع ۲۳مهر ۱۴۰۲

دهمرده نماینده مجلس: مطلب دوم در رابطه با این بحث غزه هست من نمی‌فهمم این مسلمانها و این آزادیخواهان بشریت چکار دارند می‌کنند و این مجلس انقلابی می‌خواهد چه کار بکند سکوت اندر سکوت این خیلی قشنگ نیست آقای رئیس مجلس

 

آخوند فلاحی، مجلس ارتجاع ۲۳مهر ۱۴۰۲

 اگر ما اینجوری بخواهیم سکوت بکنیم تماشا بکنیم طی روزهای آینده که الآن تهدید به حمله زمینی هم کرده این مسأله که جز آرمانهای انقلاب اسلامی ست محو رژیم صهیونیستی نسبت به این قضیه باید دقت بیشتری بکنیم حضور بیشتر و تاثیرگذاری بیشتر مجلس داشته باشه ما اینجا مشغول برنامه هفتم هستیم الآن از اونطرف رژیم صهیونیستی هر روز داره..

 

مواضع کشورها

سی.ان.ان روز ۲۳مهر گزارش داد: «در حالی‌که (چشم‌انداز) حملهٔ زمینی نزدیک به‌نظر می‌رسد، بایدن به‌اسراییل نسبت به‌اشغال غزه هشدار داد... این یکی از قابل توجه‌ترین فراخوانهای او به‌خویشتنداری است... بایدن در مصاحبه با برنامهٔ ۶۰دقیقهٔ سی‌بی‌اس گفت که اشغال غزه توسط اسراییل یک «اشتباه بزرگ» خواهد بود...

سی.ان.ان افزود: «بایدن گفت که «باید یک حکومت فلسطینی وجود داشته باشد. باید مسیری به‌سمت یک کشور فلسطین وجود داشته باشد».

سی.ان.ان تصریح کرد: «این یکی از معدود دفعاتی است که یک رئیس‌جمهور آمریکا اسراییل را به‌نوعی از خویشتنداری در واکنش به‌حملات حماس که ۱۴۰۰کشته بر جای گذاشت فراخوانده است».

 

رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه با برنامهٔ ۶۰دقیقهٔ سی‌بی‌اس نیوز نیز دربارهٔ احتمال اشغال کامل غزه، گفت:

فکر می‌کنم (اشغال غزه) یک اشتباه بزرگ خواهد بود. و من فکر می‌کنم که این برای اسراییل یک اشتباه خواهد بود که دوباره غزه را اشغال کند.

مجری سی‌بی‌اس از رئیس‌جمهور آمریکا پرسید:

در حال حاضر جنگ محدودی در مرزهای شمالی اسراییل وجود دارد و من نمی‌دانم پیام شما برای حزب‌الله و حامی آن (رژیم) ایران چیست؟

بایدن گفت: «نکن. نکن، نکن، نکن».

بایدن در پاسخ به‌این سؤال که «آیا (رژیم) ایران پشت جنگ غزه است»، اضافه کرد: «

من نمی‌خواهم وارد اطلاعات محرمانه بشوم. اما اگر بخواهم خیلی صریح باشم، هیچ مدرک روشنی برای آن وجود ندارد».

سی‌بی‌اس افزود: در حالی که با رئیس‌جمهور صحبت می‌کردیم، وزیر امور خارجه او در اسراییل بود، وزیر دفاع او در یک نشست ناتو درباره اوکراین بود. مسن‌ترین رئیس‌جمهور آمریکا از کارگردانی این همه موضوع خسته به نظر می‌رسید. اما او کاملاً صراحت داشت که طرفدار چه چیزی است

وقتی خبرنگار از بایدن پرسید که با توجه به دو جنگی که در جریان است و اخلال در عملکرد کنگره آیا مطمئن است که دوباره کاندیدای ریاست‌جمهوری خواهد شد؟ بایدن پاسخ داد:

بله مطمئنم (که شرکت می‌کنم). وقتی کاندیدا شدم گفتم: دنیا در یک نقطه‌عطف است. جهان در حال تغییر است و ما فرصت‌های عظیمی برای تبدیل آن به دنیایی بهتر داریم.

(سایت سی‌بی‌اس: ۲۳مهر)

 

از سوی دیگر سی.ان.ان روز ۲۳مهر گزارش داد: «مایکل هرتسوگ سفیر اسراییل در آمریکا روز یکشنبه... گفت که اسراییل قصد ندارد بعد از پایان جنگ، غزه را اشغال کند».

 

کشورهای عضو اتحادیهٔ اروپا با صدور بیانیه‌یی ضمن محکوم کردن حملات حماس و تأکید بر لزوم آزادی گروگانها، اعلام کردند: «ما به‌صلح پایدار و بادوام بر مبنای راه‌حل دو کشوری از طریق تلاش‌های تقویت‌شده در روند صلح خاورمیانه متعهد هستیم. ما بر ضرورت تعامل گسترده با مقامات قانونی فلسطین و هم‌چنین شرکای منطقه‌یی و بین‌المللی تأکید می‌کنیم که می‌توانند نقش مثبتی در جلوگیری از تشدید بیشتر (وضعیت) داشته باشند».

(سایت شورای اروپا: ۲۳مهر)

 

به‌گزارش رویترز دوشنبه ۲۴مهرماه وزارت بهداشت غزه اعلام کرد از آغاز حمله اسراییل به نوار غزه، حداقل ۲۶۷۰فلسطینی کشته و ۹۶۰۰نفر زخمی شده‌اند.

بنا به اعلام دفاع مدنی فلسطین بیش از هزار نفر در زیر آوارهای ساختمانهای ویران شده غزه مفقود شده‌اند.

تیم دفاع مدنی در بیانیه‌یی اعلام کرد که بسیاری از افراد دیگر ۲۴ساعت پس از اصابت ساختمانها زنده از زیر آوار بیرون کشیده شدند.

آژانس حمایت از آوارگان فلسطینی سازمان ملل اعلام کرد حدود یک میلیون نفر در ۷روز اول درگیری در غزه آواره شده‌اند.

از سوی دیگر رویترز به‌نقل از خبرگزاری رسمی فلسطین گزارش داد: محمود عباس خواستار آزادی غیرنظامیان، زندانیان و بازداشت شدگان از هر دو طرف شد. محمود عباس گفت سازمان آزادیبخش فلسطین تنها نماینده مشروع مردم فلسطین است.

همزمان آنتونیو گوترز، دبیرکل سازمان ملل متحد، از حماس خواست همه گروگانها را بدون قید و شرط آزاد کند و اسراییل نیز اجازه ارسال کمکهای بشردوستانه به غزه را بدهد و هشدار داد که خاورمیانه در آستانهٔ یک جهنم است.

در همین حال وزارت‌خارجه آمریکا طی بیانیه‌یی اعلام کرد: وزیر خارجه آمریکا در دیدار با رئیس‌جمهور مصر راههای دور نگه‌داشتن غیرنظامیان غزه و تخلیه شهروندان آمریکایی از این منطقه را مورد بحث و بررسی قرار داد.

همزمان با حاد شدن بحران در غزه، رویترز خبر داد: ۲۰موشک از لبنان به دو شهرک در مرز شمالی اسراییل شلیک شده است. مقر سربازان حافظ صلح در جنوب لبنان نیز مورد اصابت موشک قرار گرفت.

 

رسانه‌های فلسطینی گزارش دادند که هواپیماهای اسراییلی بامداد روز دوشنبه مناطق اطراف بیمارستان قدس شهر غزه را بمباران کردند و آمبولانس‌های این مرکز به‌دلیل این حملات قادر به حرکت نیستند.

به گفته جمعیت هلال احمر فلسطین، اسراییل روز شنبه به بیمارستان هشدار داد که این بیمارستان را تخلیه کند جمعیت هلال احمر فلسطین گفت که نمی‌تواند بیماران و مجروحان را به بیرون از مرکز منتقل کند.

فیلیپ لازارینی، کمیسر کل آژانس سازمان ملل متحد برای فلسطینیان، گفت که عملیات امدادرسانی سازمان ملل در غزه «در آستانه فروپاشی است». او گفت: «تعداد افرادی که به‌دنبال سرپناه در مدارس ما و سایر تأسیسات آژانس سازمان ملل متحد برای فلسطینیان در جنوب هستند، بیش از حد است و ما دیگر ظرفیت مقابله با آنها را نداریم».

خبرگزاری رویترز نوشت: بایدن می‌گوید پیامش به ایران این است که از مرزها عبور نکنید، جنگ را تشدید نکنید.

 

آسوشیتدپرس روز دوشنبه نوشت:
انتظار می‌رود بیمارستانهای غزه ظرف دو روز سوخت ژنراتور را تمام کنند و جان هزاران بیمار را به خطر بیندازند. به‌گفته سازمان ملل متحد، تنها نیروگاه غزه به‌دلیل کمبود سوخت تعطیل شده است...
در بیمارستان ناصر، در شهر جنوبی‌خان یونس، اتاقهای مراقبتهای ویژه مملو از بیماران مجروح بود که بیشتر آنها کودکان زیر ۳سال بودند. دکتر محمد قندیل، مشاور در مجتمع مراقبتهای ویژه، گفت سوخت فقط تا روز دوشنبه وجود دارد...
۳۵بیمار که به ونتیلاتور نیاز دارند و ۶۰بیمار دیالیز در بخش آی‌سی‌یو وجود دارند. او گفت که اگر سوخت تمام شود، به این معنی است که کل سیستم بهداشتی تعطیل خواهد شد، همزمان با صحبت‌های این پزشک کودکان در اطراف از درد ناله می‌کردند. همه این بیماران در صورت قطع برق در خطر مرگ هستند.

دکتر حسام ابو صفیه، رئیس بخش اطفال در بیمارستان کمال عدوان در شمال غزه، گفت که این مرکز به‌رغم دستور اسراییل تخلیه نشد. او گفت که هفت نوزاد در بخش آی‌سی‌یو به دستگاه تنفس مصنوعی متصل بودند. تخلیه به‌معنای مرگ آنها و سایر بیماران تحت مراقبت ما خواهد بود.

بیمارستان شیفا در شهر غزه، بزرگترین بیمارستان غزه، گفت که ۱۰۰جسد را به‌عنوان یک اقدام اضطراری پس از پر شدن سردخانه‌اش در یک گور دسته‌جمعی دفن خواهد کرد. دهها هزار نفر به‌دنبال امنیت در محوطه بیمارستان تجمع کرده‌اند.

غزه به‌دلیل کمبود فزاینده آب و تجهیزات پزشکی ناشی از محاصره اسراییل در یک بحران انسانی قرار دارد.

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/dc3cab3b-5333-4a4f-900d-4756377b6193"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات