728 x 90

آمار تورم بیسابقه در بیست سال گذشته در اقتصاد ایران

شکسته شدن رکورد تورم در ایران بعد از۲۰سال
شکسته شدن رکورد تورم در ایران بعد از۲۰سال

در مورد وضعیت وخامت‌بار اقتصاد ایران در رسانه‌های بین‌المللی گزارشات حاکی از بی‌سابقه بودن نرخ تورم به‌نقل از بانک مرکزی رژیم منتشر شده است این گزارشات که در تاریخ پنجشنبه ۸شهریورماه انتشار بیرونی یافت به‌روشنی چشم‌انداز وخیم‌تر شدن اوضاع اقتصادی رژیم را نشان می‌دهد.

گزارش بانک مرکزی ایران از نرخ تورم مردادماه با اعدادی باور نکردنی همراه شده که در مقابل تورم ماهانه و تورم نقطه به نقطه گروه‌های اصلی نقش بسته است.

نرخ تورم میانگین مردادماه البته ۱۱.۵درصد اعلام شده که نسبت به تورم میانگین تیرماه، ۱.۳واحد درصد رشد داشته و روند افزایشی نرخ تورم حفظ شده است. اما نرخ تورم میانگین، جهش تورمی ماه‌های اخیر را به درستی به تصویر نمی‌کشد.

برای فهم آن چه در ماه‌های اخیر در سطح بازار مصرف اتفاق افتاده باید از نرخ تورم ماهانه و نرخ تورم نقطه به نقطه کمک گرفت. بر اساس اعلام بانک مرکزی نرخ تورم ماهانه مردادماه ۵.۵درصد بوده، رقمی کم‌سابقه که در ۲۰سال گذشته تکرار نشده بود.

 

افزایش سطح عمومی قیمتها و فشار به اقشار کم در آمد

 

آخرین باری که نرخ تورم ماهانه رقمی بالاتر از ۵.۵درصد ثبت شد، فروردین‌ماه سال ۷۸بود که نرخ تورم ماهانه به ۵.۹درصد رسید.

معنای این نرخ تورم ماهانه این است که سطح عمومی قیمتها در سطح خرده‌فروشی در یک ماه گذشته، ۵.۵درصد افزایش یافته است، به این معنا که اگر نرخ تورم ماهانه در همین حدود باقی بماند، در پایان سال باید تورمی بی‌سابقه را تجربه کنیم.

در مجموع از فروردین‌ماه امسال تا مردادماه، عدد شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران، ۱۵.۷درصد رشد را تجربه کرده است.

در گزارش بانک مرکزی، نرخ تورم نقطه به نقطه مردادماه نیز عددی باور نکردنی است: ۲۴.۲درصد.

بررسی اجزای تشکیل‌دهنده تورم در میان شاخص بهای گروه‌های اصلی نیز نتایجی حیرت‌انگیز دارند.

 

 

تورم افسار گسیخته و افزایش حیرت‌انگیز قیمتها

 

تورم سه رقمی دخانیات

نرخ تورم گروه «دخانیات» در مردادماه، صدرنشین افزایش تورم است و تورم نقطه به نقطه این گروه وارد محدوده سه رقمی شد و معادل ۱۱۴.۴درصد رشد کرد.

تورم ماهانه شاخص بهای این گروه کالایی در این ماه، بیش از ۲۴درصد بود.

در مردادماه امسال، نرخ تورم نقطه به نقطه شاخص بهای گروه «خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها»، ۳۵.۹درصد رشد کرد. نرخ تورم ماهانه این گروه، ۷.۶درصد ثبت شد.

همچنین در نمودار زیر، تغییرات نرخ تورم این گروه در سه مقطع مردادماه سال‌های ۹۵، ۹۶و ۱۳۹۷مقایسه شده که بیانگر جهش تورمی شاخص بهای این گروه در این سه مقطع است.

بررسی تغییرات قیمت ده قلم کالا نشان می‌دهد که روند عمومی افزایش قیمت‌ها، این کالاهای پرمصرف در سبد غذایی خانوارهای ایرانی را تحت تاثیر قرار داده‌ است.

بر اساس این بررسی که ماهانه انجام می‌گیرد، در مردادماه امسال نسبت به ماه قبل و مردادماه پارسال، بیشترین رشد قیمتی مربوط به گوشت مرغ، گوشت گوساله و تخم مرغ بوده است.

 

 

آثار تحریمها و نوسانات قیمت ارز و تاثیرات آن بر تورم

جهش قیمت انواع ارز و آثار ناشی از نگرانی‌های سیاسی متأثر از خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها علیه اقتصاد ایران، کاهش مواد اولیه مورد نیاز تولید، کاهش عرضه کالا به بازار و رشد تقاضای احتیاطی و سفته‌بازی به انواع بازارها را به‌دنبال داشته که منجر به افزایش کم‌سابقه نرخ تورم شده است.

فاز دوم از دور جدید اعمال تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران که تحریم‌هایی در حوزه نفت و گاز و روابط بانکی است در میانه آبان‌ماه اجرایی می‌شود.

با آن که آثار روانی آن تحریم‌ها بر اقتصاد ایران، تا حدود زیادی پیش‌خور شده‌ است، این به آن معنا نیست که آغاز تحریم‌های آبان‌ماه، اثری مضاعف بر بروز نابسامانی یا نوسان در بازارها نداشته‌ باشد.

 

دلایل افزایش تورم در اقتصاد ورشکسته نظام منحط و فاسد ولی‌فقیهآن ب

 

در بررسی علل این میزان رشد تورم و فشار اقتصادی بر مردم به این عوامل اشاره شده است، دلایل ساختاری تورم‌زای اقتصاد ایران، از جمله کسری بودجه دولت و راههای جبران این کسری بودجه با استفاده از منابع بانک‌ مرکزی یا نظام بانکی و حجم بالا و ویران‌کننده نقدینگی که حتی از ارزش تولید ناخالص داخلی ایران فراتر رفته و مرزهای ۱۶۰۰هزار میلیارد تومان را درنوردیده، در بروز این تورم بی‌تاثیر نبوده‌ است.

مطالب مرتبط:

رشد اقتصادی ایران در سال ۱۳۹۷منفی خواهد بود

عمده مشکلات اقتصادی ایران ناشی از عملکرد خامنه‌ای است

بحران اقتصادی، ۸۳درصد کارگران ایران زیر خط مرگ

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c7bdd68c-cc24-4355-be13-887547b2c0de"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات